D
Daniel 109: Du läser ju inte vad det handlade om. [citat]
11 svar · 1,6k läst
·
Paddannn
Paddannn: [citat] Tack. Såg nu att jag också kunde göra såhär. Men, jag skulle ju vilja ha ett kommande till att tillfälligt stänga av fläkten.. Som när jag lagar mat eller ska tända i kaminen. Har ett nybyggt hus, så är i princip lufttätt och har undertryck som tusan. Så skulle vilja snabbt och enkelt kunna stänga av ventilationen när jag startat köksfläkten för att det inte ska skaka i
20 svar · 4,8k läst
·
P
Pasi K: [citat] Exakt så! Först Youtube sen byggahus😀 Nu har jag löst det men lite för svag wifi-signal bara. Egentligen enklare än jag trodde från början.
4 svar · 1,0k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Mikrotik har massor med antenner för sina lösningar https://mikrotik.com/products/group/antennas Edit: ah ingen ström. Då är simkort lösningen
11 svar · 1,8k läst
·
Hannuse
Hannuse: Jag hade valt att borra, men bara borra ETT hål, det räcker, och det behöver inte vara speciellt stor diameter, minsta möjliga plugg. Sätt sedan en dubbenhäftande tejp av bra kvalitet (Scotch) på monteringplattan, så kommer plattan att hållas i rätt läge med hjäp av trycket från skruven. Monteringplattan har två hål för infästning, men jag gjorde ett eget, ett tredje hål, i
15 svar · 1,0k läst
B
Bulldog_76: Går att friköpa, men larmet blir helt obrukbart. Nu hävdar de att man äger allt efter bara något år när man ringer. För ett par år sen kom de på att man ska ta betalt för appen, num era görde larmet helt obrukbart trots att man säger när man tekcnar avtal med deem att man äger larmet efter 5 år. VAD fasens kad u äga ett alrm för där det enda som fungerar är att brandlarmet
3 svar · 2,4k läst
B
Bulldog_76: Jag har precis avslutat mitt abonnemang, Delar med mig av storyn som jag skrev någon annanstans. orkar inte skriva om det. :) Hej, Nu är det fasen dags att bil av med Verisure once and for all. Ni som följt med lite i Safeland och turerna vad Verisure håller på för att låsa in kunderna mer och mer. Från att man alltid har lovat att man efter 5 år har sina prylar friköpta tills att nu
25 svar · 32,6k läst
Huggedugge1
Huggedugge1: Hej, Har köpt en ny garageport med motorstyrning. Styrningen är rån ASSA Abloy och skall gå att styra med Yale appen. Har dock några Yale lås och styr dom med Verisure appen. Vill gärna slippa ha två appar… Är det någon som lyckats med detta? Motorn heter ASSA Abloy SPARK600SC.
0 svar · 2,2k läst
useless
useless: Ok. Men det borde väl alla elektriker klara av? Om den du pratat med vägrar så får du fråga någon annan...
5 svar · 1,5k läst
T
Tindrebäck: [citat] Jag har inte hunnit ta tag i detta men ett rum har börjat funka igen utan problem, ett annat kan men trycka igång med dimmeraktorn. Ibland behövs 5 försök men sen lyser spotarna utan problem. Känner exakt som ovan. Det är ngt fel på dimmeraktor/ programmering snarare än kortslut eller liknande.
5 svar · 1,8k läst
·
Kretikos
Kretikos: Vi har en drös olika system i vår fjällstuga. Styra värme var prio Uno. Vi har ingen värmepump utan direktel. Kör på Lvi yali digital med wifi-modul. Har golvvärme i två badrum och hall som styrs via wifi. Deviregtermostat. Har ikea trådfri som köksbelysning och en del separata trådfrilampor. Detta kör vi bara med befintliga trådfri-dimmers. Ser ingen anledning hålla på styra
1 svar · 911 läst
kashieda
kashieda: [citat] Vem var det som förklarade?
198 svar · 35,0k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Ja, om IPv6 är rätt konfigurerat på det lokala nätverket. Matter går enbart på IPv6. Rekommenderat är att köra med inställning typ ”Automatisk” om du inte är en fena på att routa IPv6.
1 svar · 478 läst
B
Byggare Bobbb: Hej! 👋 Jag skriver just nu ett examensarbete där vi undersöker hur smarta hem-lösningar och IoT-teknik används i svenska hushåll. Vi jämför även med hur tekniken används i företag och kommunala verksamheter. Jag vore tacksam om ni ville ta ett par minuter för att svara på vår enkät! Den är anonym, går snabbt att genomföra och bidrar till en bättre förståelse av hur tekniken
0 svar · 583 läst
anders07
anders07: Denna trafo alltså: https://plusled.se/zigbee-led-driver-controller-24v-controller-med-inbyggd-stroemfoersoerjning-cct-kelvin-styrning-0-50w-5491/ Fungerar med CCT strips på 24VDC och integrerar direkt och enkelt in i Philips Hue som en "Philips Hue Lamp" av type "White" och går att dimma jämnt och snyggt.
7 svar · 711 läst
P
P-son83: [citat] Håller med ovanstående
6 svar · 1,5k läst
P
Pin: [citat] Varken jag eller Shelly kan veta vilket tillstånd porten är i annars. Någon annan kan ju öppna eller stänga med tex fjärrkontrollen. Förutsatt att jag inte har uppsikt över porten.
30 svar · 9,3k läst
·
henke-henke
henke-henke: Gammal tråd, visst... Men https://www.knx.org/knx-en/for-professionals/community/partners/search/
1 svar · 1,2k läst
Hannuse
Hannuse: Slänger in en alterantiv lösning som jag har i hundhuset - två värmefäktar på vardera 600W. Då kan jag välja att köra den ena eller båda. Kräver ju dock två "pluggar", och sedan styr jag den för det mesta per automatik i smarta hemmet, så om det blir för kallt så startar först fläkt 1, men om temperaturen sjunker yterliggare 3 grader då går fläkt 2 igång. Enkel man kanske
6 svar · 1,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Det verkar faktiskt vara så att UP kräver att ONVIF-kameran skall sköta detekteringen eller att man stoppar in en ”AI port” mellan den dumma ONVIF-kameran och den dumma Unifi Protect-låddan. Eller en Unifi-kamera. Edit på förra posten: port 8000 för ONVIF-handskakning, sedan 80/443 för transport av detektering
2 svar · 947 läst
K
knightjocke: [citat] Beror ju på hur man vill ha det. Men syftar på läget där man inte är hemma, där hela systemet är igång.
19 svar · 2,8k läst
Smisksågen
Smisksågen: Enligt min fru är det den här: https://www.sekelskifte.com/product/strombrytare-rund-bakelit-trappstrombrytare-vipp?referer=google-shopping&country=SE&currency=SEK&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA4rK8BhD7ARIsAFe5LXLqz0z-6K_P9UeuYgBTyyDIe-yCspPvZYMWQfepcUgPr_IQ27ioNMkaAslnEALw_wcB
8 svar · 1,1k läst
·
P
PsychoCheF: Har precis forskat i detta för egen räkning. Sunricher har flera varianter, för zigbee eller z-wave. https://www.sunricher.com/zwave-dual-color-led-lighting-device-sr-zv9101fa-cct.html#product_tabs_specifications Miboxer verkar ha en massa varianter, t.ex.
2 svar · 869 läst
·
A
Alial7811: Hej, Jag har köpt en lägenhet som har två lås, på de övre låset saknas det dock bakstycke och jag har inte heller fått någon nyckel dit. Tänkte därför byta ut det men blev osäker på hur man går tillväga, hade helst gett mig på att byta det själv om det inte är allt för svårt så tänkte kika om någon har lite tips :)
0 svar · 583 läst
·
K
Kardan79: [citat] Tack! Ska dela upp mitt script och testa, så snart tid finns.
19 svar · 1,4k läst
·
C
cpalm: Blev till slut en Grässlin Topica Smart. https://graesslin.de/en/product/topica-smart/ [bild] Inte riktigt vad jag hade tänkt mig, men denna går iallafall att programmera direkt på kopplingsuret eller via blåtand utan att behöva registrera ett konto i någon molntjänst eller sån skit. Utomhusvarianten får jag väl lösa med motsvarande DIN kopplingsur och en klassad kapsling.
3 svar · 1,4k läst
·
O
O: [citat] Ja, så är det. Principen, fördelarna och nackdelarna är exakt samma. Så rekommendationen om kåpa gäller i samma grad. Hittar man ingen passande kåpa har man några alternativ Modifiera en man kan köpa Tillverka en kåpa som passar Modifiera Linus Strunta i kåpa. Och hoppas tjuven tror Linus är en kåpa😁
25 svar · 14,3k läst
·
H
hempularen: [citat] Fast "onödig" info kan fungera också. Har en kollega som ständigt blev uppringd av en "investeringsrådgivare", tills han en dag påstod sig vara död, sedan slutade samtalen.
48 svar · 12,3k läst
Q
qz-mackan: [citat] Lågbudgetvarianten är att du själv ringer 112 om något sker i din bostad. Sikkerthjemlarmet har en onlinefunktion och kan kopplas till Internet via nätverket hemma. Alla appar du konfigurerat i systemet kommer att få larmet om obehörigt intrång sker eller om brandlarmet aktiveras. Mobiltelefonerna måste givetvis har täckning och kunna nå Internet. Om larmet går ringer jag 112
7 svar · 2,6k läst
·
J
JohanLan: Tack @Alfredo Det funkade perfekt! Problem solved!
5 svar · 9,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.