26 313 läst ·
19 svar
26k läst
19 svar
Styra varmvattenberedare (Tibber)
Samma här, enklast möjliga lösning, kan tänka mig skräckscenariot att programvaran buggar ur när jag är på alpsemester, och frugan ringer i panik; Inget varmvatten, FIXA DET NU !!!N nfhakansson skrev:
Det är bara göra datorn strömlös så överrider man servot med handkraft. 5 NmMats-S skrev:
Vad gör du när Kina relät havererar efter 12mån? Ringer elektriker o väntar en vecka?
Jag byggde ett system här om dagen med IKEA Inspelning smart plug som driver en 3-fas kontaktor som sitter före termostaten till VVB. Eftersom att VVBn är enbart resistiv och symmetrisk kan jag ska en virtuell mätning av effekten och energi för att få det att visas i HA med lite villkor. Kostnad för kontaktor 40kr på loppis, kostnad smartplug 99kr på IKEA. Totalt 139kr. kör VVBn dygnets 3 billigaste timmar men kommer oftast enbart faktiskt köras den billigaste timmen om jag inte skulle få för mig att duscha 2timmar på ett dygn. Mer villkor för styrning kan komma i framtiden men just nu är jag nöjd. Ser inte poängen med att mäta effekten på en resistv last när det kan göras virtuell och på så sätt spara slantar.
Jag har numer kompletterat med en NC kontaktor och Shelly. (NC så att beredaren normal är strömsatt (t.ex. efter strömavbrott eller en reset av Shellyn) - styrning till billigaste timmar gör jag fortsatt med termostatratten. Då kan jag värma lagom till morgonen ifall det blir billigt på dagen. Det minskar värmeläckaget att hålla lagom temp i tanken.Hurtigs Alfred Jansson skrev:
Jag byggde ett system här om dagen med IKEA Inspelning smart plug som driver en 3-fas kontaktor som sitter före termostaten till VVB. Eftersom att VVBn är enbart resistiv och symmetrisk kan jag ska en virtuell mätning av effekten och energi för att få det att visas i HA med lite villkor. Kostnad för kontaktor 40kr på loppis, kostnad smartplug 99kr på IKEA. Totalt 139kr. kör VVBn dygnets 3 billigaste timmar men kommer oftast enbart faktiskt köras den billigaste timmen om jag inte skulle få för mig att duscha 2timmar på ett dygn. Mer villkor för styrning kan komma i framtiden men just nu är jag nöjd. Ser inte poängen med att mäta effekten på en resistv last när det kan göras virtuell och på så sätt spara slantar.
Då jag har en Tibber Pulse i HAN porten kan jag monitorera/reglera så att VVB inte är med och orsakar en effekttopp (som man debiteras effektavgift för).
Shelly standalone kontroll:
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_power_monitor.py
Medlem
· Stockholm
· 1 025 inlägg
Jag har satt knappar i pannrummet. Såna aqaraknappar. Och lärt frugan HASS. En funktion i månaden. Nu kan hon det mesta vad gäller huskontroll.Mats-S skrev:
Klicka här för att svara