Hej

Jag har idag en Nibe ES varmvattenberedare. Den har inbyggd termostat (ett vred) som slår av och på uppvärmningen vid inställd temperatur.

Min förhoppning är att kunna läsa av temperaturen på något sätt och slå av och på strömmen till beredaren via en smart switch som jag styr med Home Assistant. Jag kan idag slå av och på strömmen, men jag har ju ingen aning om ifall vattnet kommit upp i lagom temperatur.

Någon som har någon bra ide, eller gjort något liknande?

Jag körde en varmvattenberedare med en 16A smartplug endast kvällstid förut pga effekttaxa
Det fungerade bra och varmvattnet räckte fint att duscha även dagtid.

Något med smart styrning som det heter, som i sin tur styr en kontaktor som stänger av VVB, Termostaten sköter tempen VVB. Vill du ha tempindikering, så får du sätta givare och läsa av på annat sätt.

Hej
Om du gillar hemautomation så kan du ha ett litet servo som snurrar på termostaten åt dig. På så sätt behöver du inte göra någon elektrisk åverkan och kan plocka bort det snabbt om det skulle fallera. Jag har kört så i flera år och det fungerar perfekt. Har valt att värma vattnet till över 70 grader den billigaste timmen.

https://www.byggahus.se/forum/threads/styrning-av-elpatron-ha-och-esphome.467065/#post-4961182

https://www.byggahus.se/forum/threads/flytta-vvb-foerbrukningen-till-natten-foer-300kr.465761/

Är den ansluten med tvåfas 400V eller 1 fas 230V?

Idag är den endast ansluten via en fas. Men jag tänkte kalla in en elektriker som kopplar in den på två faser. Min tanke är att köra den på två faser dagtid (när solcellerna genererar) och en fas på natten som stöd vid behov. Dock osäker på om det går att koppla in på detta sätt med, och bryta en fas. Tex med en Shelly brytare i elcentralen, typ denna:
https://www.styrahem.se/p/3576/strombrytare-z-wave-2-kanaler-shelly-qubino-wave-pro-2pm

Nibe manualen:
https://assetstore.nibe.se/hcms/v2.3/entity/document/898136/storage/ODk4MTM2LzAvbWFzdGVy

Ser att det finns ingång för termostat-proben, jag skall se om man kan pilla in en one-wire temperatursensor där och mäta vattentempen.

Bild på termostatbyte:
https://professional.nibe.eu/document/Serviceinstruktion/531550-1.pdf

G gus_tav skrev:
Hej
Om du gillar hemautomation så kan du ha ett litet servo som snurrar på termostaten åt dig. På så sätt behöver du inte göra någon elektrisk åverkan och kan plocka bort det snabbt om det skulle fallera. Jag har kört så i flera år och det fungerar perfekt. Har valt att värma vattnet till över 70 grader den billigaste timmen.
Tack för tipset! Kan vara en bra ide att dra på temperaturen när solen skiner (jag har solceller).

Att koppla om mellan 1 fas och 2 fas är inte helt lätt. 1 fas är med fas och noll 230V .2 fas är med 2 faser 400 V. Då måste det till några relän/kontaktorer för detta, som styrs av något. Annars kan det bli strömlöst när kortslutningen blir. Så det bästa är kanske bara 1 fas eller 2 fas och en kontaktor som bryter vid behov. Det med att ha något servo för att manövrera termosten är klart överkurs och inte gratis. För att inte tala om det med ett montage av dito. Detta utförande är bara för dom mesta elektroniknördarna, som har hela huset packat med elektronik.

Räcker det inte med en smart-plugg om det bara är 1-fas? Men den kanske inte är inkopplad med Schuko kontakt?

Vad är det du vill uppnå med automationen? Värma vatten på billiga tider? Undvika effekttoppar?
Och varför behöver du veta temperaturen i beredraden? Räcker det inte att värma nattetid och eventuellt lunchtid om timpriset är lågt?
Det finns ju smartpluggar med inbyggd realtidselmätare. Så med hjälp av den lär du väl kunna se om beredaren värmer eller inte (inställd temperatur uppnådd)

Hur ser varmvattenbehovet ut? Morgonduschar, kvällsduschar eller både och?
Hur många liter är beredaren på och hur många är ni i hushållet?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Mitt optimala scenario hade varit detta:
Dagtid när vi har mycket solel - Skruva upp termostaten till "max" och värm med två faser.
På natten bevaka temperaturen och stödvärm med en fas vid behov om temperaturen blir låg (så det finns varmvatten till morgonen).
Dagtid vinter utan solel som nattscenariot.

Då hade jag kunnat utnyttja solcellsproduktionen till max, "bunkra" energi som varmvatten samt undvikt effekttoppar under natten.

Verkar ju tyvärr som att det är svårt att kunna köra både en och två faser med styrning.

Känns väl genomförbart med en smart-plug och någon automation som är kopplad med solcellerna utan att behöva veta temperaturen i beredaren?
Typ nått sånthär?
IF solceller producerar > 1500W Starta VVB pluggen
Och så något tidstyrt för att värma nattetid.
Och VVB värmer ju bara om det inte har hunnit värma fullt dagtid med solceller.

H hobus skrev:
Mitt optimala scenario hade varit detta:
Dagtid när vi har mycket solel - Skruva upp termostaten till "max" och värm med två faser.
På natten bevaka temperaturen och stödvärm med en fas vid behov om temperaturen blir låg (så det finns varmvatten till morgonen).
Dagtid vinter utan solel som nattscenariot.

Då hade jag kunnat utnyttja solcellsproduktionen till max, "bunkra" energi som varmvatten samt undvikt effekttoppar under natten.

Verkar ju tyvärr som att det är svårt att kunna köra både en och två faser med styrning.
Det är ju inte omöjligt, men jag skulle lösa det med växlande kontaktorer i så fall, som i sin tur får styras av någon "smart-hem" plugg/relä.
Så själva installationen kräver lite mer, men är ju fullt genomförbar.
Det är ju bara ett värme-element i den beredaren, enda skillnaden är att man får skifta bort nollan, och ersätta den med en fas när man kopplar om från låg till hög effekt.
Jag kikade på den lösningen, men efter lite loggning så kom jag fram till att jag inte behöver det högre effektsteget, och det förkortar livslängden på elementet.
Så jag styr bara av/på av den låga effekten.

Attitudeswe
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.