wildeside
E etompau skrev:
Shellys produkter bygger på modernare teknik och hårdvara. Mycket har hänt med "kraften" i kretsarna som sitter i produkterna jmf med de första 433-produkterna, som fortfarande kan användas.

Att bara tända/släcka belysning på schema eller efter solens gång kan göras med många olika billiga produkter idag, grejor som inte fanns för +10 år sedan då Telldus släppte sin första produkt.

Styrkan i med Telldus tycker jag är händelsefunktionerna. Jag har en drös olika larm och övervakningsrutiner med denna funktion, inkl SMS, push och epost.
Tyvärr har Telldus helt slutat att underhålla och uppgradera funktionerna i bef. system, de har minimalt med produkter att sälja, måste vara svårt att få ihop ekonomin på detta sätt.
Jag förstår att Shelly bygger på nyare teknik och att Telldus 433 Mhz grejor är gammal teknik, jag är inte mer kokad en så.
Men att återinvestera i Telldus nya hub är inte intressant för min del är att jag kan inte använda mina gamla Telldus grejor i deras nya hub vilket skulle betyda att jag måste köpa nya grejor till den och att Telldus började ta betalt för att kunna trigga händelser med mera.

Styrkan som du säger med Telldus är händelsefunktionerna är inget som inte finns i alla andra smarta hem system idag vad jag vet. Jag upplever att Telldus grejorna har mer missar i händelserna än mitt Shelly system.

Att Telldus har minimalt utbud och helt slutat att underhålla och uppgradera i befintligt system gör mej bara mer övertygad om att emigrera till annat öppnare system så att man är beroende av någon leverantör i minsta möjliga mån och helst utan abonnemangs tvång för funktionen..

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.