Hej,

Jag var precis i kontakt med Verisure som gav mig ett erbjudande vilket jag tycker är ok rimligt egentligen. Men min partner vill köra eget, vilket jag också kan hålla med om.

Dock vet vi INGEN som har varken betaltjänster inom hem-alarm eller eget och googlandet är väldigt svårt!

Jag undrar om hem-alarm. Om jag kan köpa mina egna produkter och göra ett liknande bra jobb så tar jag hellre det än att ha "big brother" kolla över mig.
Jag tänkte om man skulle köpa Ajax Larmpaket och sätta upp egna Eufy kameror för att få ett helt paket. Är det någon som gjort likande och är nöjda? Jag bor i ett lungt område med väldigt lite kriminalitet så jag har det mer för egen sinnesro.

Dock skulle jag gärna vilja he en brandvarnare med kamera som börjar spela in vid alarm. Så man kan se via app vad som faktiskt sker, det skulle göra mig lugnast då jag tror mer att bränder kommer hända än inbrott. Men hittar inga som verkar vara det jag vill ha. Möjligen om det finns kameror som triggas igång vid brand, men vill egentligen ha så lite kameror i hemmet som möjligt för att inte känns mig stirrad på.

Tacksam för tips!

• Gilla
NIVO
  • Laddar…
Jag har inte svar på dina frågor, men en undran om du själv tog kontakt med företaget eller om du bara blivit kontaktad av en duktig säljare som vill tjäna grova pengar på din oro?

F fribygg skrev:
Jag har inte svar på dina frågor, men en undran om du själv tog kontakt med företaget eller om du bara blivit kontaktad av en duktig säljare som vill tjäna grova pengar på din oro?
Det sist-nämnda! 3000kr installation (äger inte produkterna men tyckte ändå det var ett rimligt pris) och sedan 550kr/mån. Enligt snubben var det 50kr i månaden billigare (i 2 år) och installationen var 6000kr billigare). Man fick då ett "komplett" paket enligt honom. Jag tycker 550kr/mån är ganska mycket för vad man egentligen får. De är ju mer bara en larmcentral vilket jag själv skulle kunna agera som. Dock köper jag eget så kommer det kosta runt 12-14tusen och visst får man inget mer än låna av Verisure men det skulle då gå på 16200kr på 2 år. Men sedan är jag orolig att verisure skulle skjuta i pris efter 2 år då de har gjort det för många andra som man läst om.

Nu kanske ni redan har hunnit handla men annars rekommenderar jag NexSmart. De har alltid rea och du betalar någonstans mellan 2000 - 4000 kr för ett stort paket med gateway, massor av magnetsensorer för dörrar/fönster plus rörelsesensorer. Ingen månadsavgift. Installationen är inte krångligare än att sätta upp sensorer med dubbelhäftande tejp och koppla ihop dem mot en app.

Över tid sparar man enormt mot t ex Verisure och liknande. Dessa är bra om du vill att det går till en riktig larmcentral. Annars är det helt onödigt med månadsabonnemang.

Vad gäller saker som en brandvarnare som börjar filma om den löser ut så är det inte riktigt en vanlig larmkomponent. Isåfall kan du antingen köpa fristående enheter med den funktionen. Eller så köper du en brandvarnare som skickar notifikation till din mobil om den löser ut. Plus sätter upp en kamera i närheten som är uppkopplad mot nätverket. Då är det bara att dra igång den om du får larm och kolla av läget.

L Ljusa skrev:
Det sist-nämnda!
I min värld betyder det att man inte köper. Helt oavsett vad det är för larmsystem som erbjuds och vad det kostar. Jag ger dem ingen som helst information. Varken mitt namn eller om jag äger bostaden. Det är av säkerhetsskäl jag tänker och gör så.
  1. Jag vill välja larm/lås-leverantör själv. Helst skall de inte veta var jag bor och lägga in det i sitt register.
  2. Kommer de och knackar på min dörr vet jag inte om det är en bedragare.
  3. Framgångsrik bedragare ger ett så gott intryck att man litar på dem.
  4. Avsikten med besöket kan vara att få reda på om och i såfall vilket larm man har eller om man är hemma eller om man har något värt att stjäla.
Sedan finns en generell princip när man blir kontaktad av säljare med bra erbjudande.
  • Man frågar sig löser det ett viktigt problem för mig?
  • Har jag själv sökt en lösning eller letat efter motsvarande produkt senaste veckan.
  • Kan jag få ett skriftligt erbjudande?
Svarar man inte "ja" på alla frågorna. Säger man bara "nej tack" och stänger dörren/trycker bort samtalet.
L Ljusa skrev:
3000kr installation (äger inte produkterna men tyckte ändå det var ett rimligt pris) och sedan 550kr/mån. Enligt snubben var det 50kr i månaden billigare (i 2 år) och installationen var 6000kr billigare). Man fick då ett "komplett" paket enligt honom. Jag tycker 550kr/mån är ganska mycket för vad man egentligen får.
Mitt råd: Köp inte!

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
H HighFidelity skrev:
Vad gäller saker som en brandvarnare som börjar filma om den löser ut så är det inte riktigt en vanlig larmkomponent
👍Eftersom den knappast tillför något. Vad är poängen med att se bostaden brinna upp?
H HighFidelity skrev:
Isåfall kan du antingen köpa fristående enheter med den funktionen. Eller så köper du en brandvarnare som skickar notifikation till din mobil om den löser ut. Plus sätter upp en kamera i närheten som är uppkopplad mot nätverket. Då är det bara att dra igång den om du får larm och kolla av läget.
👍Eller så struntar man i att kolla och ringer brandkåren omedelbart istället.

H HighFidelity skrev:
Nu kanske ni redan har hunnit handla men annars rekommenderar jag NexSmart.
Spännande utbud. Jag har tittat på lösningar via egna sensorer och kameror, hopkopplade med en Raspberry Pi eller liknande, men är orolig för att kunna palla med att hålla ett sådant system igång. NexSmart verkar dock inte lösa tre av mina dealbreakers, batteridrift, fjärrkontroller och svarta kameror (har svart fasad). Hade de haft nätström till sina grejer och svarta utomhuskameror så hade jag lätt lagt några tusen där i helgen direkt. :)

Någon som känner till något annat liknande system?

...och ja, betala för väktarutryckning känns inte lönt när närmaste tätort som de skulle kunna utgå ifrån är en timme bort. Fastna i abonnemang där avtalen kan ändras när som helst känns inte så lockande heller (på sin höjd ett GSM-abonnemang för systemets kommunikation). Kameror och molntjänster har också visat sig funka mindre bra då det bara är en tidsfråga innan någon kommer över filmer på ditt privatliv. Så nej, egna grejer som jag äger och själv väljer när jag vill sluta använda. Heller mycket högre installationskostnader än en massa löpande avgifter. Inget material som sprids ut, om inte jag själv väljer det. Det verkar svårare än vad det borde att hitta...

• Gilla
Ljusa
  • Laddar…
Lensflare Lensflare skrev:
svarta utomhuskameror
Hört talas om att man kan måla sina kameror? Jag ser inget problem med att göra det om man är lite händig. Garantin lär antagligen ryka, men det kanske det kan vara värt.

Det är något jag övervägt. Tanken är att det skulle bli mer diskret. Dock finns aspekten att man ofta hellre skrämmer bort buset är får fina bilder på ett inbrott.

Varför vill du ha svarta, om man får fråga?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Så nej, egna grejer som jag äger och själv väljer när jag vill sluta använda. Heller mycket högre installationskostnader än en massa löpande avgifter. Inget material som sprids ut, om inte jag själv väljer det. Det verkar svårare än vad det borde att hitta...
👍Onekligen.
Antagligen för att det går att tjäna mycket mer pengar på kombon dörrknackning-abonnemang till kunder som ofta inte har minsta behov av det de köper.

O O skrev:
Varför vill du ha svarta, om man får fråga?
Nu vill jag inte sno Ljusa's tråd mer än nödvändigt, men, ja jag är nog lite nojjig över fuktskydd och annat och kan nog kanske inte klassas som händig ute i verkligheten, bara i mjukvarusystem. Så hade hellre köpt än målat. :)

Spännande utbud. Jag har tittat på lösningar via egna sensorer och kameror, hopkopplade med en Raspberry Pi eller liknande, men är orolig för att kunna palla med att hålla ett sådant system igång. NexSmart verkar dock inte lösa tre av mina dealbreakers, batteridrift, fjärrkontroller och svarta kameror (har svart fasad). Hade de haft nätström till sina grejer och svarta utomhuskameror så hade jag lätt lagt några tusen där i helgen direkt. :)

Någon som känner till något annat liknande system?

...och ja, betala för väktarutryckning känns inte lönt när närmaste tätort som de skulle kunna utgå ifrån är en timme bort. Fastna i abonnemang där avtalen kan ändras när som helst känns inte så lockande heller (på sin höjd ett GSM-abonnemang för systemets kommunikation). Kameror och molntjänster har också visat sig funka mindre bra då det bara är en tidsfråga innan någon kommer över filmer på ditt privatliv. Så nej, egna grejer som jag äger och själv väljer när jag vill sluta använda. Heller mycket högre installationskostnader än en massa löpande avgifter. Inget material som sprids ut, om inte jag själv väljer det. Det verkar svårare än vad det borde att hitta...
Bilden visar en svart Nexsmart Vision4-B övervakningskamera monterad på en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns väl svarta? Edit : glömde att det skulle vara batteridrift 😪

hade hellre köpt än målat. :)
Naturligtvis. Det finns som sagt vissa fabrikat som har svarta kameror. Men utbudet är mindre. Och vill man ha en annan färg än svart, vit eller camouflagegrön är väl utbudet ni det närmaste noll. Så att måla om är nog en bra idé. Självklart bör någon som kan sköta målandet. Precis som inkopplingen...

Svart ? Jag tog fram en bred tuschpenna när jag svärtade mina. Har hållit sig svarta nu i ett par år.

H HighFidelity skrev:
Nu kanske ni redan har hunnit handla men annars rekommenderar jag NexSmart. De har alltid rea och du betalar någonstans mellan 2000 - 4000 kr för ett stort paket med gateway, massor av magnetsensorer för dörrar/fönster plus rörelsesensorer. Ingen månadsavgift. Installationen är inte krångligare än att sätta upp sensorer med dubbelhäftande tejp och koppla ihop dem mot en app.
Vi har inte köpt något än. Är inne på att köpa biter av eget. Vi ska dock kolla på NexSmart för det verkar ju väldigt billigt.
H HighFidelity skrev:
Över tid sparar man enormt mot t ex Verisure och liknande. Dessa är bra om du vill att det går till en riktig larmcentral. Annars är det helt onödigt med månadsabonnemang.
Ja, vi börjar känna att en larm central som Verisure erbjuder inte är riktigt vad vi bryr oss om.
H HighFidelity skrev:
Vad gäller saker som en brandvarnare som börjar filma om den löser ut så är det inte riktigt en vanlig larmkomponent. Isåfall kan du antingen köpa fristående enheter med den funktionen. Eller så köper du en brandvarnare som skickar notifikation till din mobil om den löser ut. Plus sätter upp en kamera i närheten som är uppkopplad mot nätverket. Då är det bara att dra igång den om du får larm och kolla av läget.
Tycker det du säger verkar rimligt. Blir nog något sådant. Vill för egen del gärna se vart elden är så mycket man kan. Speciellt då vi har katt också och ingen kattlucka.

Tack för svar de var väldigt bra :)

O O skrev:
I min värld betyder det att man inte köper. Helt oavsett vad det är för larmsystem som erbjuds och vad det kostar. Jag ger dem ingen som helst information. Varken mitt namn eller om jag äger bostaden. Det är av säkerhetsskäl jag tänker och gör så.
  1. Jag vill välja larm/lås-leverantör själv. Helst skall de inte veta var jag bor och lägga in det i sitt register.
  2. Kommer de och knackar på min dörr vet jag inte om det är en bedragare.
  3. Framgångsrik bedragare ger ett så gott intryck att man litar på dem.
  4. Avsikten med besöket kan vara att få reda på om och i såfall vilket larm man har eller om man är hemma eller om man har något värt att stjäla.
Orsaken till varför de ringde mig var att jag hade skickat in en förfrågan att bli uppringd. Och de ringde på minuten tillbaka. Så det var ett väntat samtal även fast det var snabbt. Och jag fick ett skriftlig erbjudande.
Men håller med. Man kan aldrig vara för försiktig.
O O skrev:
Sedan finns en generell princip när man blir kontaktad av säljare med bra erbjudande.
  • Man frågar sig löser det ett viktigt problem för mig?
  • Har jag själv sökt en lösning eller letat efter motsvarande produkt senaste veckan.
  • Kan jag få ett skriftligt erbjudande?
Svarar man inte "ja" på alla frågorna. Säger man bara "nej tack" och stänger dörren/trycker bort samtalet.

Mitt råd: Köp inte!
Vi kommer inte köpa av dem. Jag tackade nej dagen efter via mejl och fick ingen återkoppling efter det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.