3 066 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Eget alarm/kameror/brandvarnare hemma?
ingen fara. Tråden håller fortsatt samma andaLensflare skrev:
Jag kanske är lite optimistisk. Men skulle det börja brinna så skulle jag vilja se vart det brinner och hur mycket. Då jag har katt och ingen kattlucka så kommer jag utan tvekan försöka hitta katten om jag ser det finns tid. Och är det live stream så kan man se hur den sprider sig i olika områden och att man då kan försöka inte gå precis den vägen, då jag har möjlighet till alternativa dörrar.O skrev:
Men att ringa brandkåren först är helt klart prio!O skrev:
Jag har berättat i andra trådar om Säkra larm. Man köper av dem, så när vi köpte hus ingick det. De hade köpt enheter för ca 33 tkr ca 2018 tror jag det var och det första som händer när vi vill fortsätta det är att vi skulle behöva köpa ny central eftersom 2g släcks. 16000kr.
Och de kameror som sitter inomhus? Inte ens 320x240. "De är till för att om brandlarmet går så kan vi på centralen verifiera om det brinner!" Jo tjena. Man ser inte ett skit och det täcker endast en minimal del av huset. Den ena är dessutom monterad (av säkra larm) så att 50% av bilden är tak.
"Man ska se det som en kapitalvara, som att köpa en TV" sa killen som kom hit.
Nä. Den får sitta ett tag och arbeta med magneterna tills jag hittat nåt bättre. Har köpt Reolink-kameror, som fått bra kritik, och xsense-brandvarnare. De är ihopkopplade så alla tjuter, och har gateway så jag får notifikation (inget abb, helt gratis).
Och de kameror som sitter inomhus? Inte ens 320x240. "De är till för att om brandlarmet går så kan vi på centralen verifiera om det brinner!" Jo tjena. Man ser inte ett skit och det täcker endast en minimal del av huset. Den ena är dessutom monterad (av säkra larm) så att 50% av bilden är tak.
"Man ska se det som en kapitalvara, som att köpa en TV" sa killen som kom hit.
Nä. Den får sitta ett tag och arbeta med magneterna tills jag hittat nåt bättre. Har köpt Reolink-kameror, som fått bra kritik, och xsense-brandvarnare. De är ihopkopplade så alla tjuter, och har gateway så jag får notifikation (inget abb, helt gratis).
Det finns brandvarnare som ger den informationen. Alltså sammankopplade brandvarnare i varje (nästan i alla fall) rum som talar om var det brinner.L Ljusa skrev:Jag kanske är lite optimistisk. Men skulle det börja brinna så skulle jag vilja se vart det brinner och hur mycket. Då jag har katt och ingen kattlucka så kommer jag utan tvekan försöka hitta katten om jag ser det finns tid. Och är det live stream så kan man se hur den sprider sig i olika områden och att man då kan försöka inte gå precis den vägen, då jag har möjlighet till alternativa dörrar.
👍Jag förstår.L Ljusa skrev:
Det du beskriver är en intern kameraövervakning som egentligen inte har ett dyft med brandlarmet att göra.
En säker utväg för katten i alla lägen skulle nog vara en bra idé oavsett. Då är nog chansen stor att katten sticker innan brandvarnaren märker att det brinner. Eller att katten väcker er...
Ingen aning. Antagligen "Kinas Kommunistiska Parti", som det mesta numera. 🤣slothy skrev:
Dvs man får väl köpa på sig några enheter i reserv för att vara säker på att kunna fixa ev fel.
Gatewayen kör via nätdrift med backupbatteri. Sensorerna är dock batteridrivna men det är rätt vanligt mig veterligt? I vilket fall ska man ju bara behöva byta batteri typ vartannat år eller så.Lensflare skrev:
Spännande utbud. Jag har tittat på lösningar via egna sensorer och kameror, hopkopplade med en Raspberry Pi eller liknande, men är orolig för att kunna palla med att hålla ett sådant system igång. NexSmart verkar dock inte lösa tre av mina dealbreakers, batteridrift, fjärrkontroller och svarta kameror (har svart fasad). Hade de haft nätström till sina grejer och svarta utomhuskameror så hade jag lätt lagt några tusen där i helgen direkt.
Någon som känner till något annat liknande system?
...och ja, betala för väktarutryckning känns inte lönt när närmaste tätort som de skulle kunna utgå ifrån är en timme bort. Fastna i abonnemang där avtalen kan ändras när som helst känns inte så lockande heller (på sin höjd ett GSM-abonnemang för systemets kommunikation). Kameror och molntjänster har också visat sig funka mindre bra då det bara är en tidsfråga innan någon kommer över filmer på ditt privatliv. Så nej, egna grejer som jag äger och själv väljer när jag vill sluta använda. Heller mycket högre installationskostnader än en massa löpande avgifter. Inget material som sprids ut, om inte jag själv väljer det. Det verkar svårare än vad det borde att hitta...
Vad gäller kontroll så går det att larma på/av via app, fjärr eller koddosa som är nätansluten. App är gratis och fjärr medföljer i stora paketet. Koddosa som du har på väggen kan köpas till. Det gjorde vi även om vi inte monterat den ännu.
Vad gäller kamerorna har jag inte köpt dem så kan inte uttala mig där.
Kan rekommendera SPC4320, traditionellt larm, men som går att koppla upp via nätet och styra via deras app. Du betalar när du installerar det, och sedan är där inga löpande kostnader. Gav väl i runda slängar 5-7kkr för fem år sedan och har inte betalet ett öre sedan dess, bara fungerar. Går larmet finns där en yttre siren som drar grannarnas uppmärksamhet. Framförallt är systemet inte beroende av någon cloud-lösning, och går att sätta upp en helt lokal lösning via HA om man vill.
När det gäller kameror har jag tyvärr ingen direkt rekommendation. Min arbetsituation gör att jag har tillgång till kameror i pro-segmetent till väldigt lågt pris, så jag har inte behövt sätta mig in i konsumentsegmentet.
Kan rekommendera denna monstertråden där man kan läsa mer om SPC, https://www.byggahus.se/forum/threads/larminstallation-siemens-spc-larmskola.213504/.
När det gäller kameror har jag tyvärr ingen direkt rekommendation. Min arbetsituation gör att jag har tillgång till kameror i pro-segmetent till väldigt lågt pris, så jag har inte behövt sätta mig in i konsumentsegmentet.
Kan rekommendera denna monstertråden där man kan läsa mer om SPC, https://www.byggahus.se/forum/threads/larminstallation-siemens-spc-larmskola.213504/.
Klicka här för att svara