RoTe
janwide janwide skrev:
10 år senare 😁
Fick du ordning på skymningsrelät? Jag har ett likadant som jag inte får ordning på. Tänder och släcker lite efter behag. Rena skiten! Men du kanske hittade någon lösning?
Det gäller ju Nexa överlag, framförallt tänder saker när den vill, eller inte när man själv vill. Rena skiten var sant som det var sagt.

janwide
RoTe RoTe skrev:
Det gäller ju Nexa överlag, framförallt tänder saker när den vill, eller inte när man själv vill. Rena skiten var sant som det var sagt.
Jag har en hel del Nexa hemma och det fungerar bra. De hade en hel del problem tidigare men det verkar de ha löst.
Gamla synder som de nog tyvärr betalar dyrt för. Det är inte lätt att tvätta bort ett dåligt rykte.

Gamla Nexa rf produkterna var/är högst osäkra, byggde själv automatiserings lösningar med sådana, valde då att skicka en "skur" med kommandon varje gång lampor skulle släckas/tändas, alltid nått skott som träffade.

Dom senare produkterna baserade på z-wave är i en helt annan klass, två-vägskommunikation som fungerar men det gjorde dom jättedyra. Deras nya gateway stöder nu tydligen också Zigbee vilket gör den mer universellt användbar. Dock tror jag man behöver betala för en molntjänst vilket i min värld diskvalificerar den.

Själv har jag i stort helt migrerat över till wifi baserat (Shelly, Tuya, esp32 med egna lösningar), Sonoff med stöd Zigbee för sensorer samt i vissa scenarior, Verisure SmartPlug för styrning.

Skymningsreläet LBST-604 har en viss benägenhet att skicka /till/från/till vid varierande molnighet. Fö funkar det bra, med lång räckvidd och lång batteritid.

Deras nya hub Nexa bridge 3, stödjer inte Zigbee, utan använder 433 och Z-wave via en extern dongle.

Nexa har nyligen släppt en ny produktserie av mottagare, "System Nexa 2" där produkterna innehåller och stödjer både 433 och Wifi.
Inbyggd schemaläggningi mottagarna, app-styrning via deras molntjänst samt röststyrning. Går då även att styras med bef. 433-sändare.

• Gilla
PerSkar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.