K
Knelson: Tack så mycket! Där fanns ju mitt paket.
3 svar · 1,2k läst
G
gronj-03: Har varit å tittat i butik på sågen, den verkade nästan lite klumpig i jämförelse med andra med liknande kapacitet. Annars gedigen men lite fundersam på all plast och digital display osv.. Men absolut för dyr för min börs. Makita Ls1214L är väl en mer såg för pengarna eller ??
2 svar · 2,2k läst
A
akhagen: [citat] Det låg väl 2, dels den på Bredgränd (riktig järnhandel), och dels en på gå-gatan (skaplig i alla fall). Den absolut i mitten höll ut längst, men nu är det fikeri och designtorg istället. Jag vet (och det här gör lite ont) att jag var där och pratade fil och rasp mm, och efter bra råd gick till Classe och köpte för fyrtio kronor mindre. 120 meter mellan butikerna. Jag är
22 svar · 2,2k läst
·
P
Pablo: Nope, det är en DS 400 EQ
5 svar · 1,7k läst
Springare
Springare: http://www.festool.se/mediandoweb/index.cfm?sLanguage=Swedish&ID_O_TREE_GROUP=5530&ID_O_PRODUCT=24899&BLATT=1&PARENT=1569
29 svar · 6,7k läst
Slacker32
Slacker32: ...och böj den 90 grader till en klonyckel. Är du säker på att den inte är 41mm?
4 svar · 1,8k läst
Nimajneb
Nimajneb: du får väl skanna av ebay och engelska o tyska nätbutiker.
24 svar · 2,9k läst
Daniel_N
Daniel_N: En zero clearance insert är en (oftast hemmagjord) ny "platta" (insert) runt klingan. Den sågas till efter klingan, så att det inte finns något "hål" alls mellan klinga och insert. Dvs zero clearance. Fördelen med detta är att man undviker splitter och att små bitar trillar ner/kilas fast mellan klinga och "insert". Så här kan de se ut: http://www.youtube.com/watch?v=1eZ9QaOeUxM
5 svar · 5,5k läst
Nimajneb
Nimajneb: [citat] här får du hjälp med sökningen http://www.google.com/cse?cx=014162215996734756651%3A7fawnt-kzca&ie=ISO-8859-1&q=spikpistol+dyckert&search_query_hidden=S%F6k+p%E5+Byggahus.se
4 svar · 1,1k läst
P
Anonymiserad 23608: Ombyte förnöjer.;) Båda sågarna har väl sina fördelar och båda var på tapeten när jag skulle köpa såg sist. Då vann CS50 på sin smidighet. Nu har jag andra möjligheter till förvaring och DeWalt har kommit med sin benställning med hjul som gör det riktigt smidigt att förflytta besten. Jag kan också se ett antal fördelar med 744:an som CS50 saknar; -Egentyngden som ger
11 svar · 3,2k läst
bygga_bo
bygga_bo: [citat] Kan inte påstå att jag hittills har känt något större behov av 30 cm varianten. Skulle inte förvåna mig om de hade varit i vägen oftare än de hade kommit till nytta. Ett aningens speciellt fall som poppade upp i skallen på mig... Jag använder skenorna mycket i verkstaden och jag har planer på att bygga en "torsion box" för att få ett stabilt och plant arbetsbord i
7 svar · 3,1k läst
G
gifen: Har en TE6:a som är batteridriven, den är helt otroligt bra men som acme säger, det beror lite på vad du ska ha den till, batteriet är inte roligt att byta när det packat ihop. Hittar du en begagnad spelar det ingen roll, ta det första bästa tycker jag, sladd eller utan, Prestationmässigt är dom likgiltiga tills batteriet är urladdat självklart.
2 svar · 1,5k läst
P
Pagno: Pl400 eller pl600 :o "nödlösning när allt annat falerat"
12 svar · 10,0k läst
Daniel_N
Daniel_N: [citat] Jag tycker du gör helt fel i att vara tveksam angående att posta vad du tycker om tormeken - det är i högsta grad intressant att ta del av andras erfarenheter och synpunkter - speciellt som du verkligen har koll på det här med slipning. Själv så gick jag från en ytterst dålig slipsten, utan slipstöd och framförallt helt utan koll på hur man slipar och bryner (tex hade jag
19 svar · 14,5k läst
B
bengan24: Oki, klingan ser så grov ut...har inte provat den än för jag köpte sågen förra veckan.
2 svar · 2,9k läst
G
gifen: Risken är nog att TDK:erna är rätt slutkörda.
3 svar · 1,8k läst
K
Kjellan: Tackar för hjälpen
4 svar · 3,3k läst
Patrick E
Patrick E: Tack för tipset. Kontaktade dem och fick bruxarna. Nu är det bara att köra på för fullt. :D
2 svar · 11,3k läst
·
mekar-anders
mekar-anders: Jag har haft både PCM8S och har nu GCM8S. Ingen av dessa har motorbroms. Att PCM8S skulle suga purjo håller jag verkligen inte med om, min fungerade utmärkt, och gör fortfarande, sålde min till en bekant som använder den proffisionellt, dvs varje dag utan mankemang. Skulle någon fråga skulle jag rekommendera PCM:en utan att blinka.
11 svar · 1,7k läst
anden213
anden213: Om en regelsökare indikerar skillnad i materialet bakom säkaren kanske den går att använda - speciellt om avloppet ligger hyggligt ytligt. Då borde sökaren indikera att det är reglar överallt utom där avloppet ligger. Regelsökaren är säkert anpassad för gips/trä och inte betong. Men i teorin...
5 svar · 8,8k läst
johanzz
johanzz: Lyckas man få minneseffekt på NIMH så är man riktigt duktig! Minnes effekt finns ordentligt på gamla NICD batterier men på dagens NIMH är det obefintligt och OM det mot förmodan skulle ske så åtgärdas det snabbt genom att tömma batteriet helt och sedan ladda fullt igen ett par gånger.
13 svar · 5,6k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Ok... Då blir det tyvärr lite långt för mig att köra än om du är billig... ;) Tack ändå för visat intresse.
24 svar · 6,5k läst
Bezt
Bezt: Tycker inte den får slita särskilt hårt vid kapning, dock när jag klöv lite reglar häromdagen så tröttna den väldigt snabbt men den tog sig igenom det beror på att jag kapade en ytterdörr med metallblad i dörren så klingan blev slö. Men kapa klarar den fortfarande. Du får inte trycka för hårt, det är nog det vanligaste felet kan jag tänka mig.
7 svar · 3,7k läst
N
Nonkan: Lite OT är det ja, men det kan man ju leva med :) Jag startar alltid med sågen mellan benen och kedjebromsen i. Både det sättet och starta på marken är lika säkra. Det finns flera anledningar till att jag väljer mellan benen: 1. Jag tycker det är en bättre arbetsställning. Ryggen hålls rak och man får bra knyck i snöret. 2. Klantar man till sig typ slinter med foten (och inte har
21 svar · 16,0k läst
G
gifen: Jag röstar på dominon eftersom den är så användarvänlig, ska mycket till innan man gör fel. Min lamello fräs kommer jag inte ens ihåg senast jag använde.
18 svar · 12,6k läst
K
kroken: Hej Jobbat i många år som köttmästare. Gå in på granngården så har de en såg med svart handtag och utbytbar klinga. Principen är samma som bågsågen men bättre ergonomi och funkar i ett kök. Styckade en kalv för ett par veckor sen med den. man tar lätt bort bladet vid rengöring och förvarar sågen i icke spänt läge. Dock är den för stor att lägga i lådan.
18 svar · 13,5k läst
jac
jac: Lite mer spekulationer från min sida... Jag kan tänka mig att försänkaren som har genomgående hål (likt Festool försänkaren jag fastnade för, eller den holmertz först refererade till) har en fördel. Det avverkade materialet går in i hålet och förs genast bort från bearbetningsområdet. I fallet med aluminium så borde detta kunna minska risken för att småspån blir kvar och
19 svar · 6,2k läst
L
Logiman: Har samme høvel selv, og min er helt fin, så her er det bare å bytte. Denne skal ikke være sånn. Uansett en god og fin høvel når den er som den skal være iallefall.
2 svar · 1,7k läst
phl
phl: Jag tycker att Mr Handymans förslag låter bra. Applicera tunt med motorolja med trasa på ytor som kan tänkas ta stryk. Svep sedan in maskinen lite snyggt i byggfolie och komplettera med en Torrboll (eller McGyver-meckad dito). Det lär bli torrt och fint under plasten. Metoden med torrboll funkar finfint i mindre sluta utrymmen. Farsan vinterställer alltid Corvetten under karosskynke i en
19 svar · 2,9k läst
S
Smissarve: Nu har jag pratat med verkstan och fått veta att det är ett glapp i spindeln eller lagret. Kostnad för byte är ca. 250:- om jag inte lyckas få dem att bevisa ett fabrikationsfel. Det kan bli svårt då vinkelslipen är 4 år gammal även om den bara har slitit ut tio kapskivor.
4 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.