snickarboden skrev:
Kedjespänningen är som följer, på mitten av svärdet skall man då man lyfter i kedjan halva drivlänken synas då motorkroppen börjar lyftas. Detta gäller oavsett svärdslängd och ja, det är jäkligt hårt på längre svärd men rätt. Man drar knappt runt kedjan för hand där och en del tror att så hårt kan man inte spänna men jo det kan och måste man.

/Kent
Eftersom jag själv inte är någon expert så undrar jag lite här. Att man kan dra upp så att en halv länk syns är ju uppenbart, men hur hårt drar ni egentligen i kedjan när ni kollar? Eftersom det iaf för mig blir rätt stor skillnad på hur hårt jag spänner kedjan och ändå kan få en halv länk synlig om jag bara precis lyfter kedjan utan kraft, eller spänner ganska mycket hårdare och fortfarande ser en halv länk men får då lyfta upp kedjan med lite hårdare nypor?

// motorsågsamatör

mrVoodoo skrev:
Eftersom jag själv inte är någon expert så undrar jag lite här. Att man kan dra upp så att en halv länk syns är ju uppenbart, men hur hårt drar ni egentligen i kedjan när ni kollar? Eftersom det iaf för mig blir rätt stor skillnad på hur hårt jag spänner kedjan och ändå kan få en halv länk synlig om jag bara precis lyfter kedjan utan kraft, eller spänner ganska mycket hårdare och fortfarande ser en halv länk men får då lyfta upp kedjan med lite hårdare nypor?
Efter vad jag förstår som också är en glad amatör så skall du helt enkelt lyfta sågen i kedjan. Det är alltså sågens vikt som bestämmer kraften du drar med. När sågen börjar lätta från underlaget skall en halv länk vara synlig. Är detta rätt uppfattat av mig?

När det gäller skydd så har jag även kompletterat med skyddsglasögon under "gallervisiret" sedan jag för ett år sedan fick något småskit i ena ögat trots visiret. Det tog 4 månader att få tid till ögonläkaren som visserligen inte kunde hitta något men jag tycker fortfarande att jag kan känna något ibland. (Har även skaffat privat sjukvårdsförsäkring sedan dess så jag skall komma till inom 2 dagar nästa gång... ;))

Jösses. Säkerhet kostar... c. 1500kr för ett par byxor med sågskydd. Skall de verkligen kosta så mycket? Det är ju ändå ett rätt simpelt plagg. Men en nischprodukt säkert... Finns det nån bra nätbutik soom säljer billigt (till Finland)?

Milkshaken
Nja så enkelt e de inte med kedjan har jag lärt mig.... En grundregel som jag rättar mig efter är att man ska precis kunna få med sågen lite när man drar i kedjan.... Den ska liksom hugga lite och följa med när man drar den rakt framåt på ett plant underlag...

trace42 skrev:
Jösses. Säkerhet kostar... c. 1500kr för ett par byxor med sågskydd. Skall de verkligen kosta så mycket? Det är ju ändå ett rätt simpelt plagg. Men en nischprodukt säkert... Finns det nån bra nätbutik soom säljer billigt (till Finland)?
Stihls enklare kostar 950:-. Pfanners finare ligger uppåt 4000:-. Jag tycker inte det är speciellt dyrt, senast jag köpte jeans kostade dom 1400:- och de går inte att såga i (eller, det går, men det känns ju i benen).

En komplett huggarutrustning för hobbybruk går på ca 2000:-, rena proffsgrejer runt 6000:-. Att såga sig i benet kostar mer med sjukskrivning och sånt.

Det är för övrigt inte alls ett simpelt plagg, tänk på att byxan ska stoppa en kedja som är gjord speciellt för att såga igenom trä, som är ganska hårt, samtidigt som byxan ska gå att röra sig i.

Det går säkert att hitta billigare byxor än Stihls 950-kronors, men se till att de är CE-märkta.

Nu börjar det här bli helt OT. Men kanske man får göra sånt i sin egen tråd? :)

Nonkan skrev:
Jag tycker inte det är speciellt dyrt, senast jag köpte jeans kostade dom 1400:- och de går inte att såga i (eller, det går, men det känns ju i benen).
Mina senaste jeans kostade väl 250:-. :p Men nog köper jag ju dyrare byxor också, men då är de ju bättre än jeans. Men håller nog ändå inte att sågas i...

Nonkan skrev:
Att såga sig i benet kostar mer med sjukskrivning och sånt.
Jag tänker såklart aldrig såga mig i benet. ;) Och det är nog inte den monetära förlusten vid en olycka jag är så orolig över. Mera det där med att man kan sakna ett ben eller ett liv efter det...

Nonkan skrev:
Det är för övrigt inte alls ett simpelt plagg, tänk på att byxan ska stoppa en kedja som är gjord speciellt för att såga igenom trä, som är ganska hårt, samtidigt som byxan ska gå att röra sig i.
Joo, klart det krävs en viss form av produktutveckling och kvalite vid produktion, men ett rätt simpelt plagg är det ju ändå. De byxor jag nu sett så verkar ju ha som funktionsprincip att de täpper till kedjan och stannar/bromsar upp den...

Jag hittade en video (på finska :eek:) var de sågar i Stihls byxor. c. 4:50 in i videon. Det ser faktiskt ut som om han sågade sig själv i benet... Sättet de tidigare lär ut att hålla motorsågen på (klämma bakre handtaget mellan benen) när man startar den ser lite farligt ut. Och så nämner de inte alls kedjelåset... Vi finländare är väl lite galna. :D

http://www.elfving.fi/globalpics/Stihl/stihl.wmv
eller
http://www.elfving.fi/globalpics/Stihl/stihl.mov

Stihls svenska sidor lär ut ett i mitt tycke säkrare sätt (motorsågen på backen med foten genom bakre handtaget.

Nåja, jag antar det finns alla möjiga män med extra stor M som kör motorsåg. I Husqvarnas handbok står det specifikt att man inte skall drop-starta den... ;)

Vad är annars kedjehastighet på en normal såg? Byxorna verkar vara certifierade upp till 20m/s.

Nonkan skrev:
Det går säkert att hitta billigare byxor än Stihls 950-kronors, men se till att de är CE-märkta.
Det verkar finnas A, B och C modellers byxor. A och B är för yrkesbruk. B verkar ge lite mera skydd än A. C är för personer som inte normalt använder motorsåg eller för specialfall (uppe i ett träd). Ger C då mera skydd än A och B? Vad är de normala byxorna som säljs?

Stihl påstår att deras kläder är lättare (med bara 6 lager istället för 8 eller så). Så det ser ut att bli ett Stihl sett (199€, c. 2000:-) eller så billiga byxor. Men stövlar skulle ju nog också vara bra att ha. Och visir eller nån form av skyddsglasögon skall jag nog också ha...

Better safe than sorry är nog en bra regel att följa...

Redigerat:
Lite OT är det ja, men det kan man ju leva med :)

Jag startar alltid med sågen mellan benen och kedjebromsen i. Både det sättet och starta på marken är lika säkra. Det finns flera anledningar till att jag väljer mellan benen:

1. Jag tycker det är en bättre arbetsställning. Ryggen hålls rak och man får bra knyck i snöret.
2. Klantar man till sig typ slinter med foten (och inte har bromsen i) så kan svärdet dippa i marken om den startar och det är ju lite surt att börja arbetsdagen med att fila kedjan.
3. Jobbar i en butik där vi alltid provstartar sågar vi säljer och vi har bara asfalt utanför. Sågarna blir så jäkla repiga om man kör på marken, och det är ju inte roligt på nya maskiner.
4. Magen är lite ivägen när jag böjer mig :)

I Sverige har jag bara sett modell A och modell C. På A är skyddet fram på benen och på C runt om. C går knappt att röra sig i så i praktiken används bara A. Sen har de olika skyddsklasser, men 20 m/s är absolut vanligast och räcker. Högre klass är bara tungt.

Det finns en rätt kul video från Stihl när de har fyllt byxorna (ett par vanliga, ett par med sågskydd) med frusen köttfärs och sågar i. Det blir ganska slafsigt om man säger så, iaf de byxorna utan skydd. Vet inte om filmen går att hitta någonstans dock, den var lite för magstark för att användas i marknadsföring :)

De dyrare byxorna är lättare och framförallt smidigare att jobba i. Det är faktiskt yttertyget som är dyrt i dem, kevlarförstärkt stretchtyg från Schoeller. Lundhags (har jag för mig att det var) har ett par vanliga friluftsbyxor i samma tyg och de kostar uppemot 2000 spänn de med.

Eller dyrt. Det är nog fel ord egentligen. Mycket pengar låter bättre. Dyrt är det bara när det inte är prisvärt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.