12 575 läst ·
18 svar
13k läst
18 svar
Kex eller domino?
Sida 1 av 2
Efter att ha gjort en del sammanfogningar med handöverfräs och kex, vilket fungerar men tar mycket tid, har jag börjat fundera på att skaffa kexmaskin. Efter att ha läst här märker jag att många är frälsta i Festool Domino.
Har läst en del trådar men förstår inte riktigt vilka skillnader det innebär i praktiken. Vad kommer jag att sakna om jag väljer en kexmaskin istället för Domino? Finns det något som fungerar bättre med kexmaskin än med Dominon?
Någon som har tips på vilket fabrikat på kexmaskin som är att föredra? Har kikat på DeWalten och även läst här på forumet och tror att jag vill undvika den... Andra jag hittat är Lamello, CoTech (nya), Bosch och Makita. Tips och erfarenheter?
Har läst en del trådar men förstår inte riktigt vilka skillnader det innebär i praktiken. Vad kommer jag att sakna om jag väljer en kexmaskin istället för Domino? Finns det något som fungerar bättre med kexmaskin än med Dominon?
Någon som har tips på vilket fabrikat på kexmaskin som är att föredra? Har kikat på DeWalten och även läst här på forumet och tror att jag vill undvika den... Andra jag hittat är Lamello, CoTech (nya), Bosch och Makita. Tips och erfarenheter?
En traditionell kexmaskin är bättre om man vill foga ihop tunt material i vinkel, tex om du vill göra en lådliknande konstruktion i 12 mm tjockt material. Dominon är bättre på allt annat. Lamellos maskiner är mycket bra. Makita och blå Bosch ungefär i samma klass och till ungefär samma pris. Dewalten är felkonstruerad och har inte mycket bättre precision än billighetsmaskinerna.
Andra skillnader är:
Ni får en starkare fog med domino.
Ni kan konstruera möbler etc med dominons hållbara brickor som ni inte kan med kexet.
Men som sagt ,dominon har vissa begränsningar vid tunna skivmaterial i girade hörnor.
Ni får en starkare fog med domino.
Ni kan konstruera möbler etc med dominons hållbara brickor som ni inte kan med kexet.
Men som sagt ,dominon har vissa begränsningar vid tunna skivmaterial i girade hörnor.
Jag inser att dominons tjocka brickor ger en annan hållfasthet i fogen, men nog ska man väl kunna använda kex till möbelbyggen ändå, förutsatt att man inte bygger så att kexen får ta tyngden själva i en enkel sittbänk typikeahantverkaren skrev:
.
/A
Det du säger tycker jag ganska ofta är förbisett i alla diskussioner kring olika typer av fogar, kex, dovetails etc - i princip alla fogar med bra lim är fullt tillräckliga i styrka för möbelsnickeri i vilket fall. Fine Woodworking och andra tidningar gör tester där de jämför olika typer av fogar, och det diffar en helt del hit och dit - fast alla är långt över de behov som är normala för en möbel.Alko skrev:
Sen har ju dominon en massa andra fördelar också, men just detta tycker jag känns som en fördel som har mindre betydelse i praktiken.
Jag har gått och sneglat på Domino sedan jag först såg den men plånboken har ännu inte kunnat öppnas upp tillräckligt. 
Men, för ett tag sedan såg jag att det numera också finns diverse "special kex" som gångjärn, med hakar för att göra delbara fogar, för infästning av trallbrädor (tex till trädäck) etc. Detta verkar ivarjefall i teorin göra kexmaskinen mer intressant eftersom det även ger möjlighet till andra användningsområen än traditionella limmade fogar.
Det kanske finns någon som vet mer om dessa specielle "kex" och kan uttala sig om det fungerar så bra som det ser ut. Sedan vet jag inte heller hur det är med priserna. Om tex "kexen" för att fästa altangolvet kostar 10 kr/st så blir det kanske väl dyrt om man har lite yta beroende hur tätt de skall sitta.
Men, för ett tag sedan såg jag att det numera också finns diverse "special kex" som gångjärn, med hakar för att göra delbara fogar, för infästning av trallbrädor (tex till trädäck) etc. Detta verkar ivarjefall i teorin göra kexmaskinen mer intressant eftersom det även ger möjlighet till andra användningsområen än traditionella limmade fogar.
Det kanske finns någon som vet mer om dessa specielle "kex" och kan uttala sig om det fungerar så bra som det ser ut. Sedan vet jag inte heller hur det är med priserna. Om tex "kexen" för att fästa altangolvet kostar 10 kr/st så blir det kanske väl dyrt om man har lite yta beroende hur tätt de skall sitta.
Några ex finns här...
Jag kollade vid något tillfälle på några av dessa "specialkex", men det blev aldrig av att jag skaffade några så jag kan inte uttala mig om hur de fungerar. Men jag vet i varje fall vad de kostar på ett ungefär, och din gissning är inte helt av banan... Simplex kostar ca 12:-/st och K20 kostar ca 3:-/st ("orabatterade" priser inkl moms, och mer info om de båda finns här). Vad gångjärnen kostar vet jag inte.jac skrev:Jag har gått och sneglat på Domino sedan jag först såg den men plånboken har ännu inte kunnat öppnas upp tillräckligt.
Men, för ett tag sedan såg jag att det numera också finns diverse "special kex" som gångjärn, med hakar för att göra delbara fogar, för infästning av trallbrädor (tex till trädäck) etc. Detta verkar ivarjefall i teorin göra kexmaskinen mer intressant eftersom det även ger möjlighet till andra användningsområen än traditionella limmade fogar.
Det kanske finns någon som vet mer om dessa specielle "kex" och kan uttala sig om det fungerar så bra som det ser ut. Sedan vet jag inte heller hur det är med priserna. Om tex "kexen" för att fästa altangolvet kostar 10 kr/st så blir det kanske väl dyrt om man har lite yta beroende hur tätt de skall sitta.
Sen vill jag minnas att det finns ett "kex" med demonterbar snabbkoppling som kräver 8 mm klinga i maskinen. Kan vara värt att tänka på då jag inbillar mig att långt ifrån alla kexmaskiner slukar en 8 mm klinga... sen kostar förstås också en klinga också en slant.
bigsnucke skrev:
Just det, Clamex heter varianten som kräver 8 mm klinga.bygga_bo skrev:
HejCCPusher skrev:
Har du något modell nummer på virutex kexmaskin?
Jag fann den inte på Goggel.
Även de andra refererade vore intressanta att kolla på.
Mvh
Peter
