Jag har ärvt en Husqvarna 340 motorsåg. Den var så gott som tömd på både kedjeolja och bensin när jag hittade den. Jag fyllde på kedjeolja (enligt texten på flaskan var det kedjeolja). Den startade snällt och gick några minuter på den skvätt bensin som fanns kvar. Även tomgången gick bra.

Sen var jag inte riktigt säker på om bensinen i dunken var förblandad med olja, så jag lade till 1% (3% skall det vara enligt handboken av icke-husqvarna olja) universalmotorolja i bensinen. Motorsågen gick först snällt på det här, men sen märkte jag att den på tomgång tog lite mera varv än tidigare och kedjan rörde sig riktigt (riktigt) långsamt på tomgång.

Föjande dag vägrade sågen starta.

Så nu undrar jag vad som kan ha hänt och vad jag borde göra? Jag har nu inhandlat 2-taktsmotorolja och tänkte pröva med den i färsk bensin. Men jag märkte att kedjan inte löper speciellt fritt (när kedjelåset inte är på). Finns det nån sorts koppling på motorsågar eller hur fungerar de på "tomgång"? Jag misstänker att motorsågen inte startar för att kedjelåset bromsar motorn. Antagande baserat på att kedjan rörde sig när sågen gick på tomgång.

Motorsågen är inte speciellt gammal och inte speciellt mycket använd. Men den här modellen verkar inte mera tillverkas?

Någo tips på var jag skall börja felsökningen? Jag försökte googla fram motorsågens instruktionshandbok, men utan större framgång. Hittade bara nån sorts light-version, som inte berättade något om felsökning. Det mest avancerade var väl putsning av luftfiltret...

Jag behöver väl inte säga att jag är en ganska total nybörjare vad det gäller motorsågar...

En halv timme senare:
Inspirerad av mina skriverier så tänkte jag putsa luftfiltret. Bara sådär ifall att... Nåja, på pin kiv så prövade jag starta sågen och på det 10:e (eller så) knycket lovade den lite. Ett par knyck senare gick den igång. Med kedjelåset på. När ja släppte låset så började kedjan snurra med rätt god fart... Sågen lät kanske lite knackig, så jag skall i morgon pröva blanda en ny sats bensin åt sågen... Men helt frisk är den ju inte ännu. Och så svårstartad skall ju inte sågen heller vara. Jag tror dessutom den sist och slutligen gick igång utan choke...
Luftfiltret var rätt rent...

Redigerat:
Har ärligt talat inte en aning om vad som skett men prova följande...
1. Av med svärd, kedja samt kåpa med kastbroms
2. Rengör dessa, dvs spår, blås rent kring drivhjul etc
3. Återmontera och prova för hand med brytare i offläge eller ännu hellre med tändsiftshatt av med.
4. Om ovan inte funkar så har sågen troligen skurit vilket inte behöver kosta skjortan.

Kör sen inte en motorsåg på någon annan bensin än den du själv _vet_ är enligt spec, motorsågar varvar extremt och mår inte bra av för lite olja.

Börja där och sen kan kedjebromsen ställa till lite strul med men börja där så kan jag sen kolla lite på min 345.

Sen är ett rätt bra alternativ att lämna in sågen och få en instruktionsbok. Husqvarna-säljarna är oftast jäkligt trevliga och reparationer kostar (enligt min erfarenhet) inte skjortan, snarare tvärtom.

/Kent

Redigerat:
C
Nja, sitter en centrifugalkoppling på en motorsåg, kedjan ska inte röra sig på tomgång om motorn går nog sakta. Kedjan ska inte hindra motorn från att gå, då skulle du ju få motorstopp så fort kedjan nyper.
Snarare så att det har kläggat igen med gammalt spån, plus att den kanske är lite tight i kedjespänningen. Ska vara lite lite glapp, inte för löst men inte för hårt. Plocka ur stiftet och kolla om det är sotigt/kortslutet, och gör rent det isåfall (skadar inte ändå). Akta så inte elektrodavståndet ändras. Tappa ur skräpsoppan och fyll på med färsk soppa med rätt blandning.

Sen ska du nog se att den startar och går som den ska.

Kedjespänningen är som följer, på mitten av svärdet skall man då man lyfter i kedjan halva drivlänken synas då motorkroppen börjar lyftas. Detta gäller oavsett svärdslängd och ja, det är jäkligt hårt på längre svärd men rätt. Man drar knappt runt kedjan för hand där och en del tror att så hårt kan man inte spänna men jo det kan och måste man.

/Kent

trace42 skrev:
Sen var jag inte riktigt säker på om bensinen i dunken var förblandad med olja, så jag lade till 1% (3% skall det vara enligt handboken av icke-husqvarna olja) universalmotorolja i bensinen. .......
Så nu undrar jag vad som kan ha hänt och vad jag borde göra? Jag har nu inhandlat 2-taktsmotorolja och tänkte pröva med den i färsk bensin.
Jag skulle föreslå inköp av en femlitersdunk aspen tvåtaktsbensin, luktar mindre, är rätt blandad och är mycket lagringsstabilare än vanlig pump-bensin, har det även för att den ska vara snällare mot slangar och andra gummidetaljer som brukar ha en tendens att vittra sönder. En gissning, om du nu kört en liten inblandning motorolja i bensinen (ajabaja ;-) ) är att stiftet är sotigt.

bränslefiltret.. ta ut ur tanken och rensa eller byt..

Alkylatbensin (Aspen) är inte alltid så bra på riktigt gamla sågar, det händer att de skär ihop. Är det en tidig 340 (tidigt 80-tal, kastskydd av stålrör) är det lite riskabelt. På en nyare 340 (slutet 90-tal, 2000-tal) är det nog lugnt.

Det bästa är att fortsätta med det bränsle man kört in sågen på.

På en ny såg ska det självklart vara miljöbensin.

Milkshaken
Sitter det inte ett membram till förgasaren på den modellen??? Isf byt den... Om en motor står ett längre tag så torkar membramet ihop,, det brukar gå att starta och gasa lite, sen blir den för otät....
Och som Nonkan säger.... Gammal såg motor som körts traditionellt, ska med traditionell soppa köras, nyare ska köras med miljö,

har du tid och kolla så ska jag höra med mina kolegor på husqvarna... men har tyvärr semester ett antal veckor till....
annars kan man ju alltid ta en rövare och ringa till deras växel och ksnek kommer man fram till nåon som vet..

JKPK_peter skrev:
har du tid och kolla så ska jag höra med mina kolegor på husqvarna... men har tyvärr semester ett antal veckor till....
annars kan man ju alltid ta en rövare och ringa till deras växel och ksnek kommer man fram till nåon som vet..
Nja, ringa växeln är inte så smart. Du blir kopplad till konsumentkundtjänst som kommer hänvisa till återförsäljare. Ring åf direkt om du ändå ska ringa, 0771-146500, alla som säljer Husqvarna har egen verkstad.

Svaren kommer troligen bli samma som här på forumet dock :)

Ett tips på torra membran är att låta dem ligga i diesel ett tag. Ibland funkar det t.o.m ;)

Milkshaken
Ja Nonkan, tills den nya dieseln har torkat in... Sen funkar det inte längre....

snickarboden skrev:
Kedjespänningen är som följer, på mitten av svärdet skall man då man lyfter i kedjan halva drivlänken synas då motorkroppen börjar lyftas.
Ajdå... Lyfter jag mitt på svärdet så får jag (pyttelite) luft under länken. Tydligen för lös kedja?

Gilbert skrev:
En gissning, om du nu kört en liten inblandning motorolja i bensinen (ajabaja ;-) ) är att stiftet är sotigt.
Trots ihärdigt sökande på stugan så hittade jag inte en 19mm tändstiftsnyckel då tidigare när jag fick svar här. Har nu inhandlat en och stiftet var nog ganska sotigt, men slog nog snällt gnista ändå.

Sågen har också börjat uppföra sig bättre. När jag nu på veckoslutet sen fick igång så gick den snällt och kedjan var stilla på tomgång. Kanske den lagar sig själv? :-)

Nästa kanske skulle vara att byta tändstift om den inte startar lätt? Hur lätt skall en kall motorsåg starta? Senast på 2-3 knycket?

Nästa på agendan blir nog att köpa nån form av skyddsutrustning. Skyddsglasögon (el. liknande) och hörselskydd är väl absoluta minimi? Vad annat har ni? Hjälm? Läste här om nån sorts "motorsågsbyxor" här, jag hade aldrig härt om nåt sånt tidigare... Jag antar det är såna man önskat man hade på sig när man sågar sig själv i benet... Jag fäller närmast sporadiskt ett (litet) träd här eller där på stugan...

trace42 skrev:
Nästa på agendan blir nog att köpa nån form av skyddsutrustning. Skyddsglasögon (el. liknande) och hörselskydd är väl absoluta minimi? Vad annat har ni? Hjälm? Läste här om nån sorts "motorsågsbyxor" här, jag hade aldrig härt om nåt sånt tidigare... Jag antar det är såna man önskat man hade på sig när man sågar sig själv i benet... Jag fäller närmast sporadiskt ett (litet) träd här eller där på stugan...
Absolut minsta minimi är sågbyxor. Utan dem ska du inte ens starta motorsågen. Som privatperson kan du göra lite som du vill, det är din kropp, men det du absolut ska ha är: sågbyxor, stövlar/kängor med sågskydd, hjälm med hörselskydd+visir, arbetshandskar, första förband och mobiltelefon samt långärmat på överkroppen. Det här gäller även om du ska kapa lite ved eller såga ner en syrenbuske som står ivägen. Oftast är det inte trädet som är farligt, utan kedjan.

Dyrt? Inte speciellt, en sjukskrivning i två månader för att man har sytt 100 stygn i benet är inte så billigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.