Sandpapper på plant underlag passar mig bäst, men då slipar jag inte så mycket yxor, knivar, svarvstål, skölpar etc. Tormek-maskinen är såld.

Det finns många uppfattningar om Tormek. Jag är så här långt mer än nöjd med min, men kanhända blir det ett annat ljud i skällan när jag kommer igång på allvar med finsnickeriet. Problemet med stämjärnen har jag ännu inte upplevt, men det kanske kommer. Fördelen med svagt rundade stämjärn har jag ännu inte insett, utan sett det som en stor fördel att de verkligen blir nästan raka på Tormek.

Svagt rundade hyveljärn, inte stämjärn. Stämjärn raka, hyveljärn ofta lätt rundade ut åt hörnen.

Ooops, man ska ju kunna läsa också, glömde bort det.

bengtn skrev:
Jag har tvekat lite inför att posta min uppfattning om Tormek men jag måste säga att jag inte tycker den riktigt duger för att skärpa stämjärn och hyveljärn.Jag har en grön SuperGrind 2000 med de flesta jiggar. Det en bra maskin men har begränsningar.
Den är toppen till att skärpa svarvstål och knivar, absolut, men jag lyckas i alla fall inte få den egg som ett bra bryne ger. Det är svårt att undvika att runda den planade baksidan när man tar bort råeggen mot läderskivan. Det är inget problem för hyveljärn men ett stämjärn måste vara plant för att kunna ta tunna spånor när man till exempel vill fixa till en fog. Hyveljärn bryner jag alltid med en svag kurva vilket är mycket svårare på tormeken än på bryne.
Min huvudsakliga användning är att slipa järnen när den polerade eggen blivit så stor att det tar för lång tid att bryna den men då slipar jag aldrig ända ut till kanten utan sparar några tiondelar polerad egg. Då vet jag att eggen ha rätt form och så slipar jag inte bort onödigt mycket metall.
Men: Det är inte nödvändigt med en Tormek för detta! Det skulle gå lika bra med ett grovt diamantbryne och ett brynstöd för en tredjedel av priset. Eller sandpapper på glas.
/B, som duckar och väntar på mothugg :-)
Jag tycker du gör helt fel i att vara tveksam angående att posta vad du tycker om tormeken - det är i högsta grad intressant att ta del av andras erfarenheter och synpunkter - speciellt som du verkligen har koll på det här med slipning.

Själv så gick jag från en ytterst dålig slipsten, utan slipstöd och framförallt helt utan koll på hur man slipar och bryner (tex hade jag inte koll på att jag var tvungen att slipa baksidan;) ) till scheppachs tormek-kopia (som jag fick mycket bättre resultat med) till tormeken (som jag får ännu lite bättre resultat med. Så mina erfarenheter av bryning med stöd och rätt prylar är i princip 0. Kanske kan jag få ännu bättre resultat med dessa prylar. Som jag skrivit ovan i denna tråd så tycker jag att det är ett problem att bryna/polera baksidan på tex ett stämjärn med tormeken - en gummi eller läderskiva som hade gummi/läder på sidan av hjulet hade nog varit bra.

Nästa gång det blir dags att slipa stämjärn ska jag börja med att testa metoden med våtslippapper och glas för att polera baksida. Kanske blir det även 8000-stenar etc i framtiden - man kan aldrig få för vassa stämjärn:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.