Verktyg & Maskiner
Mr Handyman: Fredells lär inte ha något för service av rikt- och planhyvlar, och nån service har de knappast heller. Sernbrandts lär daremot ha det, liksom Morten maskin om du är på norra sidan och troligen också Theofils.
CCPusher: [citat] Jag är inte heller helt nöjd med tt55an, hålle med om det mesta saturnus skrev, den smäller igen, i båda avseendena, dels med ett högt ljud och dels så blev det någon blå nagel. Den är även som saturnus skriver något kort till de grövre nitarna, dessutom så böjer sig den övre skänkeln en aning när man tar i och efter en tids användande. Dessutom så är jag inte
Ergo: Jag köpte trots allt ett plåtskåp modell "byrå" på Jula. Kikade på skåpet i butiken och kände att det var dugligt för mina behov. Hade kostat 1495 :-, men de hade det på annons för 995 :-, och kändes därför som ett ganska givet val.
mattiasp: För att föra frågan vidare, så tror jag att hemligheten ligger i att betong finns i så många olika kvaliteter. Allt från hemgjord betong, där man gissat sig till receptet och tagit vad som finns på gården och dessutom gjutit utan att kompaktera -till betong som man gjuter broar, skyddsrum och reaktorinneslutningar av. Jag tror att en traditionell slagborrmaskin har större chans på den
berglund: Jag har precis köpt en Makita 2704 och är mycket nöjd. Med rätt justering är anhållet kanon och utan minsta glapp. Det som gjorde att jag valde den istället för Bosch GTS var att spåret för vinkelhaken inte är standard på Bosch men det är den på Makita. Med andra ord kan man inte använda tex Incra Miter 1000 på Bosch.
Nimajneb: finns just nu på: http://stores.shop.ebay.co.uk/TOOLSAVE_FESTOOL-MEGA-SALE_W0QQ_fsubZ938330010QQ_sidZ115364440QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em322 Frakt 25GBP fick jag veta imorse, vet ej om det finns vikt/volym begränsning. Se bara upp med Volt talet.:eek:
bengan24: Skall köpa den idag....dom hade 2st hemma på K-rauta Magnus
Nimajneb: [citat] Antingen att sänka ner hela syllen 5cm men då huset verkar vara byggt kan det bli lite svårt kanske. Andar varianten är att höja marknivån utanför 5cm..
pär h: Nu blir det jobbigt så det funkar med en biltema picka. Jag har väldigt svårt för verktyg som inte funkar felfritt. Hade tänkt prova med en billigare under detta projekt och utvärdera sen sälja den för jag har inget annat större projekt där det behövs en picka. Det blir en liten slant för picka och två lådor spik och en längre slang (det behövs iochförsig alltid) . Vilken grovlek
bax: Måste fräsen följa just skenan då? Går det inte att spika dit t.ex. en bit läkt att styra mot?
Marlen Eskilsson: Enligt våra diskussionsregler är det tillåtet att ställa en "egen" fråga, trots att den har ställts tidigare. Naturligtvis är det lämpligt att söka först, men vi har full förståelse för om man vill ställa den igen. Tycker man inte om att frågor upprepas föreslår jag att man försöker undvika att läsa dessa trådar.
Daniel_N: Var precis förbi Optimera i Malmö. De hade en liten utförsäljning med en del kakel, färg och en del verktyg. En dewalt 18V NiMh-sats med 3 batterier, skruvdragare DC925, cirkelsåg, sticksåg och tigersåg för 5000kr, en Gunnebo 16 gauge dyckert/klammerpistol för 1000kr och 5 pack med bosch sticksågsblad ( trä, emtall och alu fanns det - bosch T127D, T101B samt T118A) för 10kr var nog
tihimas: Jag har provkört Metabon nu i veckan och är jättenöjd. Det är den bästa elkapen jag någonsin använt i den storleksklassen. Den var verkligen värd pengarna. Varvar bra, hög fart och saktar inte ner nämnvärt vid kontakt med arbetsstycket.
pernitta: Och ytterligare en metod, den som föreslogs av Snickarboden. Den ger ett säkert resultat genom sin överskådlighet. Det är enkelt att provfräsa med en spillbit och justera inställningen. [bild] per
Anonymiserad 23608: En dator med Internetuppkoppling och en samling länkar till diverse woodworking-siter brukar inte sitta i vägen..
Doldskada: Tack för hjälpen - jag tror Uven52s trix gjorde det - den fick nog för mycket soppa och dränktes. Rengöringen gjorde att det nu kommer olja på svärdet och gasar man till stänker det lite i början - jag vet inte om det är rätt men det tycks inte finnas någon inställning för hur mycket olja det ska komma. Alla övriga delar och funktioner är rena och fungerar väl. Angående
johanzz: På tradera finns ibland riktiga klipp på hilti maskiner. Dom är byggda för riktigt hårda jobb så jag är inte orolig för att maskinerna skulle vara hårt körda. Dessutom är supporten suverän även för privatpersoner där dom gladeligen svarar på allehanda frågor. Jag har varit i kontakt med dem senast angående en kosmetisk förändring på en en SF144-A och dom förklarade med ett
ikeahantverkaren: Detta inlägg är utbryten från en tråd som jag har tagit bort på grund av otillåten reklam. Men frågan (och ikeahantverkarens svar) angående Makita LS0714FL är naturligtvis intressant ändå. Det frågas alltså efter omdöme på Makita LS0714FL. För att klargöra så har ikeahantverkaren absolut inget att göra med den som gjort otillåten reklam, han bara svarade på en fråga i
alfamats: Cheapy har också ställningar till bra priser.Jag gav 2600:- för min grundställning när de hade drive på dom för någon vecka sedan.Men tyvärr kostar det när man ska komplettera.Men så är det med alla ställningar antar jag. / Mats Länk:http://www.cheapy.se/templates/DT_InfoPage_Wide____30141.aspx
H: [citat] De bästa "rakorna" för stenmjöl (eller annat fint material) är gjorda av trä längst ner (det som har kontakt med marken). Det är jättelätt att göra en bra raka själv: Ta en lämplig* träbit, borra 2+2 hål och närja fast den längst ner på en järnkratta eller liknande. Lämplig träbit kan variera beroende på om man vill ha lite mer tyngd eller inte. Allt från en list upp
Milkshaken: testa att höja högvarvsmunstycket.. Alltså vrid skruven inåt lite lite,,, det gör man under fullgas...
v-g: Kanske finns slitdelar att köpa till pumpen. Har ingen annars hade jag säkert haft bättre koll ;)
ClasseClas: [citat] Tack för tipset! Jag köpte det sista setet igår kväll på Lidl vid Barkarby. Det får duga som min första uppsättning märkknivar.
Bror: Om du skall rikta upp en gammal vägg kan helgängad skruv vara bra. Den läkt eller regel som du använder kan då skruvas med den helgängade skruven med mellanrum mot underlaget. Behövs alltså inte en massa kilar.
HEM2121: Jag brukar tejpa på båda sidor och lämna markeringen fri. Använder vanlig kartong låde tejp och det fungerar.
LasseR: Tack för alla tips! Det blev en Stihl MS 250 till slut. Verkar vara en bra såg efter att ha testat den som hastigast. Att valet föll på den beror delvis på att Stihl just nu kör en kampanj där man får 1000:- för sin gamla såg om man köper en MS 250. Priset efter avdrag blev ca. 3800:-, lite mer än vad jag hade tänkt mig men det känns som ett helt ok köp. /Lasse