Originalklingan på bänksågen DW744 är ganska "grovtandad", om jag vill ha finare snitt (sågar möbeldetaljer) vad skall jag välja 48, 60, 80 eller 90 tänder? Skall vinkeln vara negativ (-6 grader)? Var köper jag lämplig klinga (250mm diameter, 30mm hål)?
Jag ser att import från UK kanske skulle vara ekonomiskt men det är svårt att hitta "rätt" leverantör.
Kan denna såg ha större klinga 254-255mm?
 
Angående typ av klinga och tänder så sök i forumet - detta har diskuterats väldigt mycket. Men generellt sett många tänder med negativ tadnlutning, ATB, HiATB eller trapetsformade tänder för kapning med fina snitt.

Jag vet inte om en 260 klinga går in - kanske. Men maskinen är specad för max 255 har jag för mig.

Ska du har riktigt fina snitt hade jag tittat på en riktigt bra klinga - det är det värt. Tex forrester II, festool, tenryu eller dewalt 60 series har fått bra kritik.

Sen hjälper en zero clearance insert till rätt bra för snittkvaliten.
 
Bor du i närheten av Södra Sandby (södra skåne) så har PoG ett par dewalt 60 serie kvar för 499:- styck. Svårslaget pris.
 
Jag har en 255 klinga som det går utmärkt att köra med på DW744. Man måste dock se till att klyvkniven kommer på rätt avstånd från klingan.

Har även flera klingor med 80 tänder och det går bra till snickerijobb, så länge man inte ger sig på att längsklyva grövre virke.
 
Daniel_N skrev:
Angående typ av klinga och tänder så sök i forumet - detta har diskuterats väldigt mycket. Men generellt sett många tänder med negativ tadnlutning, ATB, HiATB eller trapetsformade tänder för kapning med fina snitt.

Jag vet inte om en 260 klinga går in - kanske. Men maskinen är specad för max 255 har jag för mig.

Ska du har riktigt fina snitt hade jag tittat på en riktigt bra klinga - det är det värt. Tex forrester II, festool, tenryu eller dewalt 60 series har fått bra kritik.

Sen hjälper en zero clearance insert till rätt bra för snittkvaliten.
Vad är zero clearance insert? :confused:
 
En zero clearance insert är en (oftast hemmagjord) ny "platta" (insert) runt klingan. Den sågas till efter klingan, så att det inte finns något "hål" alls mellan klinga och insert. Dvs zero clearance. Fördelen med detta är att man undviker splitter och att små bitar trillar ner/kilas fast mellan klinga och "insert". Så här kan de se ut: http://www.youtube.com/watch?v=1eZ9QaOeUxM

Nackdelen är att man inte kan vinkla klingan med en zero clearance insert monterad. Zero clearance inserts går också att göra till kap/gersågar, där man byter ut den plast som normalt omsluter klingan på undersidan av det man sågar igenom, mot tex mdf.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.