Verktyg & Maskiner
Boan: samt att det går få dem att gå in lite i trät, (sen om det är bra eller inte, det vet jag inte.... ;)
FredrikR: Har kört en låda Gunnebo och resten Essve, har funkat bra båda.
stomneby: Normek har det mesta för polering mycket smått o gott bla diamant pasta eller kanske en slipmaskin med 320 000rpm vilken tandläkare som helst skulle bli avundsjuk :-) http://www.normek.se/index.html
Rund_skruvad: [citat] Tror du att JAG har koll :D Klantverkaren nr 1, jag läser bara vad ni skriver och sedan sammanfattar jag vad jag tror. Jag tror att det är chuck och växlar på maskinerna och inga är väl på 4,8v (vilket jag själv äger, en ks tool maskin? men den är ganska stark ändå, men det är väl en kines maskin det med så den lämnar väl in snart)
Egon84: Njaa, såna pumpar brukar sitta flänsmonterade på motorn och då blir det krångligt om man ska fixa om till remdrift. Annars var det ju en bra grej det där med ventil och kolv.
Mr Handyman: Tack bygga_bo! Det var en bra tabell. Wikitabellen hittade jag tidigare. Det verkar vara en B24. Den saknar den rundbottnade ringen i midjan mellan de olika konorna och, gissar jag utan att ha mätt, är lite längre nedtill, men jag får mäta och kolla. Borrchucksdornet verkar vara hemmagjort lustigt nog, men det är väl ingen omöjlighet om svarvaren är kunnig och svarven ok. Men det verkar
jac: Jag tror jag har sett den skruv ni benämner "Elektrikerskruv" med namnet gipsskruv. Detta kan vara lite missledande eftersom den inte är tänkt för att fästa upp gipsskivor med utan för att fästa saker direkt i gipsskivan utan plugg. Jag har själv använt den för att fästa upp diverse saker som telefon, speglar, (inte jättestor) köksklocka mm. Jag tycker den fungerar bra så länge det
Daniel_N: [citat] Smart! Det ska jag testa när jag har fått tag på en ny platta och lite papper.
mattiasp: Häll nu inte WD40 i spikpistolerna. Jula har för ändamålet avsedd olja för 70 spänn litern. Den räcker ett par livstider för en flitig hemmafixare. Det var några år sedan jag köpte min flaska så priset kan ha gått upp.
Rund_skruvad: [citat] Jupp! Den klarar 45x170, köp på Jula en gång i tiden. Tror inte de säljer Power craft längre, men deras Ferm tror jag inte är sämre.
serdt: [citat] När du säger stål, vad är det för, typ av material/tjocklek det handlar om då?
Tokv41: [citat] Ja de säljs ju för 1500 nya med garanti och så vidare.. Vad är ett vettigt bud för dig? Skicka ett meddelande så kanske jag köper den av dig..
hokanp: Har själv en Festool Midi som jag kör tillsammans med en Rotex. Funkar klockrent. Skulle dock kollat lite mer då jag handlade och gått på nästa modell som jag tror är CTL26, den har nämligen en återanvänbar påse, det har inte Midin. Har använt Midin för bortslipning av båtlack på en trätrapp och det var inga problem.
Bloink: Min GSR 10,8V använder jag bara till att dra skruv med. Tycker att den är lite svag till att borra med. Batterierna är väl bara på 1,3Ah, så det kanske inte är så konstigt att dom tar slut snabbt. Men det andra batteriet är nog ett måndagsex. Men min GSR 10,8V Li-2 fungerar bra att borra med. Brukar köra T70/80 dosfräs i OSB och liknande. Bästa maskinen jag haft. Starkare än min
Patrik_Hed: Något liknande denna (denna såld tydligen) kanske kan vara något: http://www.blocket.se/stockholm/Mitsubishi_L200__SALD__23152913.htm?ca=5&w=3 Den nya modellen som har större baksäte, mer som en personbil, än föregångaren. //Patrik
prototypen: [citat] Varför raka, det är ju skitenkelt, gör spåren lite S formade så får du fler, "men hur har du gjort" frågor och får stolt förklara hur enkelt det egentligen var. Protte
prototypen: Det är väl samma känsla som armsgrova syrefria signalkablar med förgyllda kontakter till superstereon, det bräcker grannen. Själv har jag en Eastwing hammare med buffelhudshandtag, oerhört snygg men aldrig spikat med den. Min Järniahammare har mycket bättre grepp men ser ju ut som...... Protte
Jan-Å: Å andra sidan är det också visat att lantbrukarna själva drabbas av mer astma än normalpopulationen även om deras barn verkar klara sej bättre. Så vad bevisar det? Har man en centraldammsugare som suger dåligt är det naturligtvis ingen hit, det finns bra och dåliga fabrikat och kapaciteten måste stå i proportion till uppgiften förstås. Damm och kvalster är inte det som är värst
Daniel_N: Att modifiera dödsmansgreppet på en vedklyv betyder att man sätter en fundamental säkerhetsanordning ur spel på en potentiellt mycket farlig maskin. Att medverka till spridning av denna typ av modifieringar går inte ihop med syftet med byggahus.se. Diskussion om denna typ av modifieringar får därför inte ske inom ramen för byggahus.se. Med hänsyn tagen till de risker som finns med
JPW: Jaså, inte nog med att de där dinosauriefjällen är fula, de lossnar med tiden också. Jag funderar på en paketdeal, med en C6BU2 eller C7, och en lämplig slagborr för borrning överlag, men speciellt lite kraftigare borrning än vad skruvdragaren lätt fixar, samt hålsågar, fixblandning, hål i tegel och hålsten etc. Hitachi hade häromåret mycket bra omdömen för en borrhammare, så
hecke: Klyvknivar har diskuteratas förut. I länken nedan finns en fil som visar hur klyvkniven jag gjort till min DW744 ser ut. Jag valde att ha den ca 2 mm under klingan. http://www.byggahus.se/forum/394945-post7.html För hela tråden se: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/18961-istaellet-foer-kombimaskin.html
vojma: Anledningen till att de började med att acceptera kontokort var att även firmor med "haltande ekonomi" skulle kunna göra sina inköp där. Vad jag menade var: Gå in på Ahlsell, plocka ihop vad du ska ha, gå till kassan och säg "Hej jag jobbar på Firman AB (som har avtal med Ahlsell), dessa grejjer vill jag betala med kort."
Marive: Då skulle jag nog prata med Maba, dom tar 689+moms för en stiftapparat så det är ju halva priset iaf...
Mr Handyman: Tänkte inte på det, det borde vara ett säkert kort att skicka efter från UK. Och givetvis, att det behövs en snabbchuck som det ofta är med. Den annonseras ofta också med rätt mycket tillbehör på köpet vilket kan vara en bonus eftersom det är riktiga blå Bosch-tillbehör och inte mjuka tennbits eller spröda grafitbits som man ibland får med sig hem från affären...
jac: Den modellen med kedjor som slår sönder allt som kommer i vägen fungerar säkert bra längs vägkanter i "ödemarken". Den verkar mycket effektiv men som sagt, vackert blir det inte. I vår vägförening har vi ställt som krav att entrepenören skall köra med riktig sågklinga när de tar på höjden. (Gräskanterna kör de väl med någon slaghack.) De har en liknande variant fast istället
Mr Handyman: Fredells lär inte ha något för service av rikt- och planhyvlar, och nån service har de knappast heller. Sernbrandts lär daremot ha det, liksom Morten maskin om du är på norra sidan och troligen också Theofils.