Verktyg & Maskiner
mrVoodoo: Har väl egentligen inget att säga om den sågen, men jag hade tänkt en gång till innan jag köpte en kombinationssåg. Visst är det praktiskt i utrymmersbesparing, men det är väl ungefär det enda. Har själv använt en kombinationssåg en del, men idag har jag separat kap och gersåg, samt bordssåg. Inget jag ångrar och kommer att i mesta möjliga mån jag kan undvika en
CraneIsland: Oj, 244:- lät väldigt överkomligt! Jag kan hålla med om att monteringen av sågen inte var helt enkel, men när den väl sitter på plats funkar allt bra. Jag har nu kört ett drygt halvår och fläckvis gasat på ganska ordentligt. Jag tycker att combon exakt lever upp till det jag förväntade mig, dvs en mobil lösning som jag nu använder för husbygget. Till skillnad från den Festool
mattiasp: Här finns det i alla fall T-rör 125 mm i plast: http://www.ventilationsbutiken.se
Anonymiserad 23608: Det här hade jag missat.. Trappan blev fin och alla inblandade blev nöjda. Efter en massa måttande fram och tillbaka bestämde vi oss för att kapa bort hela den rundade delen av trappnosen i liv med sättstegen. Det hade blivit för mycket arbete att göra på något annat vis, och därmed hade den lilla skillnaden kostat för mycket för kunden. Sättstegen skruvades ihop ordentligt med den
JanneL: Ja, nu är jag förstås inte en seriös hantverkare utan bara en glad amatör. Försöker trots det att vara seriös när jag arbetar. Tanken var att kunna få ha mina egna verktyg för mig själv. Har 3 söner som "lånar" av pappa och sedan har de naturligtvis lagt tillbaka grejerna, d.v.s släppt av dem på golvet i bästa fall. Har bl.a en Facom verktygsvagn och fortsätter det på det här
Paul-Staffanstorp: Hehe... Många som tröttnade ganska snabbt på att lossna sänksågen från CMS var gång man vill använda den med styrskena... Jag sprang också ganska snabbt och köpte en sänksåg till... haha
mattiasp: Om det slutar med att du slänger den kan du skriva en liten lapp om vad som är fel, så slipper någon annan att försöka reparera maskinen.
nanowire: Jag har en äldre hyvelbänk som saknar någon typ av "skyddsback " på den främre tvingen. Som det är nu så sitter det inget i änden på den gängade träskruven. Det går såklart att använda mellanlägg men det är inte optimalt. Alla moderna hyvelbänkar jag sett har någon typ av roterbar plastkopp i änden. Dock har jag inte sett såna delar till salu hos de stora tillverkarna,
phl: Det blev en Hitachi. Nu undrar ni säkert vad jag tycker om den? Pistolen levereras i en skapligt praktisk plastväska tillsammans med ett par skyddsglasögon. Plockar man ur glasögonen blir det lite plats för att förvara spik i lådan. På pistolen sitter en extra gummispets för säkringen i nosen (no-mar tip). Pickan är faktiskt rätt ful, någon gröngrå dassig färg. Bortsett från det
importensketsig: Är det bara jag som alltid står kvar en stund och jobbar i regnet med tanken att "det kanske bara är en liten liten skur"? Kanske elakt mot verktygen men skruvdragarna och kapsågen har jag stått och jobbat med i regn ganska många gånger utan märkbar påverkan i praktiken, bara på delar där det inte gör nåt (man märker att grejerna inte är designade för att bli så blöta, somliga
jesped: Ganska förvirrande läsning minsann :) Hur som helst, har aldrig kört obromsat släp, alltid bromsat så mitt kunnande haltar i tråden. I varje fall ska du se till att släpet verkligen får dras av bilen och med din behörighet. Bättre med en för liten släp och för mycket last än omvänt ... Ja, jag vet det låter tokigt och allt annat än trafiksäkert men lagen är sådan. Nämligen
D.Klaesson: Nu hoppas jag bilden syns. Ingen som har en aning om värdet?
phl: På tyska Ebay kan man ofta hitta verktyg och maskiner till bra priser. Dock är det sällan de skriver i auktionerna att de fraktar till Sverige. Det brukar dock lösa sig om man bara fråga innan man lägger bud.
mrVoodoo: Hittade den här, men vet inte om dom har några kvar i butik. Kan ju fylla på med att min fungerar fortfarande kanon.
mattiasp: Jag ser inte varför det inte skulle passa. Duabblocket kräver 4 hk vid 1200 rpm. Om du kan få till det med den befintliga kompressormotorn så verkar det bara vara monteringshålen som kan opassa, och det går ju att lösa.
Mr Handyman: I nån mån tror jag att det är jämnt skägg mellan Bosch/DeWalt/Makita på det här området. Kuggstångsanhållet talar till DeWalt/Elus fördel absolut. Att Boschen bränner så lätt kan jag dementera efter att ha plågat två GTS10 med skeva två- och tretumsplank, det har nog att göra med hur hårt man lägger på och dessutom vilken klinga man har: Jag har en universalklinga som inte
P-plats: [citat] ..måste rätta mig själv lite då jag idag fått höra att leveranser av reservdelar börjat lösa sig sen inna sommaren vilket absolut är på tiden! Nu kan jag börja sälja IR med gott samvete igen! ;)
verktygsgurun: [citat] Det är mycket användarvänligt men i mitt tycke en aningens okänsligt. Men visst blir det rakt , tillräckligt rakt iaf :).
bengan24: [citat] Toppen, för jag har nämligen ej funnit några 20 graders spik. Har köpt DeWalt D51844R, samma som dig med andra ord. Väntar på den nu...borde komma ibörjan av nästa vecka. Mvh Magnus
bengan24: Det är 20 grader på magasinet, passar det med 21 graders spik då? Eller hur skall man göra med spikfrågan?
woodrat: Jag har både 18 och 16 och jag använder alltmer 18 gauge pistolen. Det som är den stora skillnaden är inte enligt mitt tycke storleken som blir på t ex spikskallen och hållfastheten utan det är åtkomligheten och precisionen med resp. pistol. Jag har de två Dewalt-pistolerna på bilden och du kanske kan se att spetsen är mycket smidigare och lättar att "precisions-skjuta" med på 18 Ga.
Pagno: Nu måste ni sluta.....Kan ni inte förstå att en arbetande 4 barnspappa inte kan matcha era hutlösa anbud......mmmmm Jag gör ett sista försök och lägger in hela potten på 4 koppar kaffe 2 kakor 1 vaniljbulle 2 skorpor (kan även ta en glasspinne om det behövs) men det sparar jag som ett litet ess i rockärmen... VAD SÄGER NI NU DÅ!!!!!!!!!!!:p kan ni klara det budet! kan även stå
norrbottenstorpet: Trade mot någon som ska köpa virke istället. 4500 kr får han säkert ut direkt. :) Bara att ställa sig vid entren och fråga lite folk. Edit too late.
Jan-Å: Jag har gjort precis det i mitt garage. Borrade rakt igenom vinkeljärnet med en vanlig HSS för metall utan problem, sen betongborr. Nån mellanhand hade jag inte och det behövdes inte heller, möjligen är metallborren lite slö nu men ner i betongen gick den tillräckligt för att fixa hålet.
Alko: [citat] På Nacka trä i Uppsala säljer de ut div. Festool-tillbehör för halva priset (sist stod det dock -30%, men det kanske är på rea-priset, skumt att höja priset på det osålda annars). Där har det legat vad jag tror är en PA-HKS ganskla länge o skräpat. Jag köpte förresten ett par såna här set för 80 spänn:
Bulldog: Hej, till er som funderar på att köpa Bench Dogs, Kregs eller liknande...jag köpte hem några av dessa från Kreg, mest på kul. Upptäckte att nedersta inställningen blir väldigt nära bordet, pga att skenan i anhållet inte är så långt upp, det betyder att fjädrarna ligger ganska hårt mot en bräda som är mer än 20mm tjock.Det kan löna sig att kolla detta innan man köper,