Håller på att bygga en ljusramp i MDF 16mm. Skruvar med 29 eller 42mm spånskiveskruv. Mitt problem är när jag ska skruva in i "ändträt" så har MDF:en en tendens att spricka.

Har försökt att förborra med 2 och 2,5 mm borr och då fungerar det oftast.

Vad använder ni för skruv när ni skruvar i ändträt?

Någon som vet av någon kombinerad försänkare med 2mm borr. Hittade en på lokala byggmarkanden men 275 kr var i svettigaste laget för mig. Har en tendens att "lägga saker på ett bra ställe" mellan gångerna jag använder dom...:rolleyes:
 
Jag brukar inte skruva utan limmar, sedan skjuter jag med "pickan" spikpistol...
"byggare"
 
MDF är inte gjord att skruva i "ändträt"

Kan gå om du sätter en tving och håller ihop skivan medan du skruvar.
Det jag gjort i MDF så pluggade och limmade jag.

Protte
 
Spax-M fungerar på alla möjliga håll och kanter i MDF. Om det är lönt för ett litet projekt låter jag vara osagt...
 
Skruvade ihop min tv bänk med 4,2*51 spånskiveskruv och förborrade dock var materialet 19mm tror jag. Funkade kalas.
Tänkte köpt självborrande och självförsänkande skruv typ spax m.
Skulle fått betala ca 1500kr för 300 skruv. Fick bli spånskiveskruv för ca en hundralapp istället.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel Kron
  • Laddar…
Jag brukar också köra med 4,2 mm spånskiveskruv och det funkar bra. Var inte rädd för att gå upp lite i borrstorlek (3 mm, ja tom 3,5 mm) - det håller ändå men chansen att det spricker blir förstås mindre.

Om du vill ha tight passform mellan styckena är det bra att försänka stycket du skruvar fast på baksidan. Det reser sig gärna runt skruvhålet och det slukas då av försänkningen.
 
Någon som vet var man kan hitta dessa Spax-M skruvar runt Lund-Malmö?
Jag tittade på K-Rauta vid något tillfälle men hittade inte dessa.

Billiga borr med försänkare finns här:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=92876

Jag har bara testkört lite grann med dem (i MDF) och det verkar funka bra. Vet inte hur de håller i längden dock. Tyvärr är minsta borret 3 mm. Men till det priset kan det ju vara värt att testa om du har ett Biltema i närheten.
 
Billiga borr med försänkare finns här:
[länk]
Klockrent!!! Ska inhandlas i morgon! Tack!
 
LIte överkurs kanske, det bästa att använda är en "kexmaskin" Domino Luna som man fräser exakta hål med.. Liten behändig, dyr, inget 1:a val för hemmapularen om man inte är prylnörd;)...
 
Mikael_L
Jag har alltid förborrat (med minst samma diameter som kärnan på skruven) och limmat skarven.
Visst skulle kexning/ plugg/ domino vara gött, men plugg har jag inte idats pyssla med, de andra maskinerna har jag aldrig ägt nån av.
 
Grejjer är den att jag platsbygger ljusrampen ovan för köksskåpen och att då komma åt med en kexmaskin är inte det lättaste...

Ang. Skruvarna från CO så har jag provat dessa med gott - åja, ganska gott resultat i alla fall. Tyvärr blir det för dyrt när man ska ha ett hundratal...
 
Pl400 eller pl600
:o
"nödlösning när allt annat falerat"
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.