6 680 läst ·
29 svar
7k läst
29 svar
Pocket hole jig´s ?
Jag visste inte riktigt att jag ev. behöver ett set förräns jag såg att det fanns 
Skulle nog kunna underlätta all skråskruvning på det kommande balkongräcket...
Om det nu nångång blir läge att dra igång med räckesbyggnationen..
Skulle nog kunna underlätta all skråskruvning på det kommande balkongräcket...
Om det nu nångång blir läge att dra igång med räckesbyggnationen..
Finns det något ställe i sverige man kan köpa den eller wolfcrafts motsvarande nuförtiden? Inläggen om att den fanns på bauhaus är rätt gamla...
Lite dyrt från axminster om man bara ska köpa en sådan liten pyrl
Lite dyrt från axminster om man bara ska köpa en sådan liten pyrl
Produkter som diskuteras: "wolfcrafts"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter.
Läs mer
Nu lurade ni mig att surfa in på Axminster och beställa en K3 Master System. Jag har ett litet projekt som kan motivera inköpet.
Jag har varit borta ett tag från forumet och verktygs-geekandet, men nu så...
Ha! -I´m back!!
Jag har varit borta ett tag från forumet och verktygs-geekandet, men nu så...
Ha! -I´m back!!
Välkommen tillbaka mattiasp. Jag köpte Wolfcrafts jigg på Bauhaus för några månader sedan så den går nog allt att få tag på där fortfarande.
Har dock hittills aldrig lyckats använda den skapt till något. Ett par gånger har jag tänkt att den kunde vara bra men de gångerna har skruvar och skit inte fått plats. Börja tveka på användningsområdet faktist.
Rätt ofta ser jag jänkare använda pocket holes i situationer jag finner det tveksamt. Som exempel har jag mer än en gång sett (olika) snickare sätta ihop köksskåp med kex, lim och pocket holes. När jag gör liknande grejor klarar jag mig långt med kex och lim.
Har dock hittills aldrig lyckats använda den skapt till något. Ett par gånger har jag tänkt att den kunde vara bra men de gångerna har skruvar och skit inte fått plats. Börja tveka på användningsområdet faktist.
Rätt ofta ser jag jänkare använda pocket holes i situationer jag finner det tveksamt. Som exempel har jag mer än en gång sett (olika) snickare sätta ihop köksskåp med kex, lim och pocket holes. När jag gör liknande grejor klarar jag mig långt med kex och lim.
Pocket hole-jiggen använder väl jänkarna mest till deras kök och bokhyllor. Dvs, de skruvar ihop sina fronter (faceframes för er som tittar för mycket på internet) Vad har ni den till rent praktiskt här hemma i svedala? (Då de flesta slutade med lösa fronter här på 50-talet.) Mitt finsnickeri är inte helt fullt än, men ska en sådan här inköpas jag vill veta vad man använder den till...
OK, nu har jag fått hem mitt master system. Det verkar vara OK. Jag passade på att beställa et skruvkit när jag ändå höll på. Tyvärr visade det sig att jag behöver 38 mm skruv, och några såna fanns det inte i skruvkitet.
Jag skall använda mitt pocket-hole kit för att skruva ihop utvändiga fönster- och dörrfoder. Det blir planhyvlat och fräst och flöjtat här och där. Fint som snus blir det. Jag vill inte ha några glipor i skarvarna, och mina tvingar är för korta för att limma ihop delarna med Dominos. Därav pocket holes.
Jag har förstått att man kan fuska med skruv från Biltema, man var får man tag i jättelånga torx t25-bits? Hur skruvar ni in era torxskruv från biltema?
Jag skall använda mitt pocket-hole kit för att skruva ihop utvändiga fönster- och dörrfoder. Det blir planhyvlat och fräst och flöjtat här och där. Fint som snus blir det. Jag vill inte ha några glipor i skarvarna, och mina tvingar är för korta för att limma ihop delarna med Dominos. Därav pocket holes.
Jag har förstått att man kan fuska med skruv från Biltema, man var får man tag i jättelånga torx t25-bits? Hur skruvar ni in era torxskruv från biltema?
Produkter som diskuteras: "bitshållare"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Jag köpte en bits-sats på biltema enkom för detta . De skruvar jag kör med har alla T20 och i satsen med art.nr 12-406 så finns det bl.a två T20 bits som är 75 mm långa, klara av nästan alla skruvar/hål som jag skapat med pocket hole jiggen.
Om någon hittar längre T20-bits så vänligen skriv i tråden!
Om någon hittar längre T20-bits så vänligen skriv i tråden!
Klicka här för att svara