Var på järnaffären häromdagen för att köpa en huggmejsel till jobbet. Hittade en enda och den såg mjuk ut. Gick till en expedit:
-Är den här mejseln härdad?
-Vänta skall jag kolla i datorn...
...den är blästrad.
Det sista sade han med fullkomligt allvarlig min.
Jag lade tillbaka mejseln och åkte till Ahlsell.

C
Hahahahah, va? :D

Roliga expediter borde denna tråd hetat.

LOL ! ! !

Igår var jag på Hornbach och skulle köpa ålderbeständig plast.
Högg tag i första kille på drive-in som jobbade där.
- Hej, vart gömmer ni ångspärr till väggar?
- Ehm, ångspärr?
- Ja, åldersbeständig plast?
- Vart skall du ha det?
- Uhm, på väggar... bakom gipset...
- Nä, det har vi inte här. Fråga måleri avdelningen.

Gick in och frågade nån av de äldre som såg ut att kunna nåt.

- Det har vi ute på drive-in...

Suck.....

Man blir glad när man läser vad ni skriver. Men man hade nog dött om man varit på plats och frågat!

För länge sen gick jag in på John Wall i Stockholm och frågade ifall de hade nån rubank eller kunde ta hem en. Expediten tittade frågande på mig och fick hjälp att bokstavera ordet och kunde till slut, med ledning av att åtminstone Stanley borde tillverka såna, konstatera att de faktiskt kunde ta hem det.

Det var annorlunda förr i tiden när John Wall till och med sålde industrimaskiner av gjutjärn! Numera är det väl bara grytor och kastruller kvar...

Hehe, varit med om liknande själv, fast kanske inte lika tydligt då jag antar att "giraffslip" är lite tilltagen hantverkarbenämning på tak/vägg slip. Men killen inne på Harald Nyborg gick bort och började titta runt på bandsliparna när jag frågade om giraffsliparna. Tonen i ansiktet blev faktiskt lite ljusröd när jag pekade på pallen med de typ 2m höga kartongerna som stod ca 1m ifrån honom :)

Fast visst, jag hade knappt förväntat mig att dom skulle veta vad det var (eller för den delen veta något om dom) heller, inte på en butik som Harald Nyborg iaf. Så man kan väl inte riktigt lasta expediten, men jag fann det dock lite småkul för stunden :D

När vi hade svensexa för min brorsa för ett par år sedan, så fick han ett kul uppdrag som blev mer lyckat än vi trodde från början.

Jag gav honom en utskrift som såg ut att komma från Clas Ohlson Web sida (jag hade gjort den själv) och där listades en "Synvinkel". Min bror är ingenjör, så han vet mycket väl vad en en "synvinkel" är för något.

Därefter fick han gå in på Clas Ohlson och gå fram till disken och be om en "Synvinkel", samtidigt som han lämnade över "utskriften" från webben. Glad i hågen började den förste expiditen söka efter "synvinkel", först genom att knappa in det fejkade art.nr och när inte det gick genom att skriva in orden "Synvinkel", "vinkel", "syn", e.t.c.

Efter ca 5 minuter gav hon upp och bad en manlig kollega om hjälp och de fortsatte söka i ytterligare ca 5 minuter och konstaterade slutligen att det var lustigt att de inte hade samma varor i butiken som på Webben, vilket de borde ha. Allt är förevigat genom inspelning med dold videokamera och mikrofon.

Vi 10 grabbar som stod utspridda ett par meter bort, men såg det hela vek oss nästan av skratt. Det var jäkligt svårt att hålla masken.

En rolig poäng i historien var att en av killarna i svensexe gänget jobbade på samma Clas Ohlson butik. Vi tråkade honom hela kvällen över vilken personal de hade på Classe. Han fick dock "hämnd" när han följande måndag kunde tråka sina arbetskamrater som hade hjälpt en kund att leta efter "synvinkel" under lördagens förmiddags rusning.

tihimas skrev:
Var på järnaffären häromdagen för att köpa en huggmejsel till jobbet. Hittade en enda och den såg mjuk ut. .

Kan du beskriva ungefär HUR mjuk den såg ut att vara :p

hecke skrev:
När vi hade svensexa för min brorsa för ett par år sedan, så fick han ett kul uppdrag som blev mer lyckat än vi trodde från början.

Jag gav honom en utskrift som såg ut att komma från Clas Ohlson Web sida (jag hade gjort den själv) och där listades en "Synvinkel". Min bror är ingenjör, så han vet mycket väl vad en en "synvinkel" är för något.

Därefter fick han gå in på Clas Ohlson och gå fram till disken och be om en "Synvinkel", samtidigt som han lämnade över "utskriften" från webben. Glad i hågen började den förste expiditen söka efter "synvinkel", först genom att knappa in det fejkade art.nr och när inte det gick genom att skriva in orden "Synvinkel", "vinkel", "syn", e.t.c.

Efter ca 5 minuter gav hon upp och bad en manlig kollega om hjälp och de fortsatte söka i ytterligare ca 5 minuter och konstaterade slutligen att det var lustigt att de inte hade samma varor i butiken som på Webben, vilket de borde ha. Allt är förevigat genom inspelning med dold videokamera och mikrofon.

Vi 10 grabbar som stod utspridda ett par meter bort, men såg det hela vek oss nästan av skratt. Det var jäkligt svårt att hålla masken.

En rolig poäng i historien var att en av killarna i svensexe gänget jobbade på samma Clas Ohlson butik. Vi tråkade honom hela kvällen över vilken personal de hade på Classe. Han fick dock "hämnd" när han följande måndag kunde tråka sina arbetskamrater som hade hjälpt en kund att leta efter "synvinkel" under lördagens förmiddags rusning.

Hehe kan du inte ordna en bild eller liknande på "utskriften" så att vi andra kan få se på den?

Har man haft ett par mejslar i sina dar så ser man på spetsen om den inte är härdad. Den ser, gissa...

...mjuk ut.

Bifogad bild på utskrift av synvinkel med art.nr som är skärmdump från den bejublade svensexe film jag klippte ihop från sexan.

• Synvinkel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Även jag har en liten fadäs att lägga med...
Var på K-rauta i örebro och hade köpt laminatgolv till källaren, och gick in på deras drive-in där golvplatonen fanns. Frågade en kille vad det kostade per kvm. Han skulle bestämt veta vart jag skulle ha det och vad som skulle ligga över platonen, efter mycket tjat från honom berättade jag att det var deras laminatgolv. Det gick INTE att göra på detta viset berättade han, jag var tvungen att lägga 60 mm frigolit mellan golv och platon för annars skulle golvet ge sig i fogarna!!! Ifrågasatte detta, men han stod på sig.

Jag tackade för mig, grymt förvirrad, en smula panikslagen, och tänkte "fan blir inte mycket kvar till taket och lyfta alla dörrar 60 mm, skit!!!

Gick tillbaka till golvavdelningen, där jag pratade med en expedit som jag visste hade gjort samma sak, samma golv + golvplaton + källare, berättade vad hans kollega sagt, fick till svar "han måste vara helt galen"
Expediten ringde i alla fall till leverantören och kollade för säkerhets skull, och fick ett garv tillbaka och leverantören sa att om man hade ONORMALT tunga saker på en liten area, tex akvarium, så kunde det vara bra att lägga tex 6 mm massonit eller liknande som ett stöd mellan palton och laminat, Det var en skillnad på 54 mm!!!

Nu är man glad över att man hade så mycket kunskap att man ifrågasatte och inte köpte hans egna ideer på en gång. Men man undrar ju hur många som blivit lurade av hans jäkla påhit!! Han jobbade kvar i fela år och kom ibland fram och frågade om han kunde hjälpa till, gissa vad svaret blev....
"skulle inte tro det!!!"
Nej tacka vet jag en RIKTIG fackhandel!! Går att handla på Bauhaus och k-rauta om man VET vad man ska ha.

H
Blästring är en process under det att järnet framställs. Togs fram av james Beaumont Neilsson 1828. Blästring kan även användas som metod för att bygga in positiva spänningar i materialets yta s.k. ytbehandling vilket ger stålet en högre hållfasthet. Blästring är även en metod för att med hjälp av sand och tryckluft rengöra metall som ha rostangrepp på ytan. Frågan är dock vilket av ovanstående som expediten menade med sitt svar?

Var ligger dom riktiga fackhandlarna då? finns det nåt företag som vet vad dom säljer? Jag har varit runt och letat efter en elektrisk häftklammer och hittills bara råkat ut för säljare som läser innantill på förpackningen och/eller i deras egen katalog. Det kan jag göra själv, jag vill veta skillnaden och nack- fördelar med de olika modellerna. Jula är värst, där hittar dom knappt i sin egen katalog. Ska köpa en mindre modell av skruvdragare också som komplement till AEG:n (att ha borren i tex) tur att den här sidan finns för här får man alla fall råd, fast här är vi aldrig överens om va som e bäst :) men man får en idé om vad som är värt att prova alla fall. När jag var ung köpte jag alla verktyg på Grävmaskinföreningen där jobbade en som visste va han sålde, finns det såna nu för tiden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.