H
Bosch har en bra maskin som dessutom är sladdlös. Har häftat 3 rulla åld. plast utan problem. Kunnig personal får du leta länge efter. Finns klart på Ahlsells, kanske på optimera och Beijer men annars är det svårt.

Thomas59
Bad en flickvän en gång i tiden att köpa lite prylar på vägen hem typ:

- 1 liter mjölk
- Ost
- Toapapper
och teakolja (till mitt vardagsrumsbord)

Väl hemma meddelade hon glatt att hon handlat allt utom teakoljan. Hon förklarade sedan lätt bekymrad att det nog inte fanns något som hette teakolja och att personalen på häst&hundbutiken där hon gått in och frågat trott att jag menat minkolja.

Hon frågade sedan lätt konfunderad; "Vad ska du egentligen med tikolja till?"

hokanp skrev:
Kunnig personal får du leta länge efter. Finns klart på Ahlsells, kanske på optimera och Beijer men annars är det svårt.
Beijer !?!? Näe där kan de inte mycket...... Var inne och skulle köpa rostfria/syrafasta skruvar (kvalitet A2 eller A4) med kullrigt huvud. Men allt vad två olika anställda kunde plocka fram efter att de LÄST på kartongen var skruvar med försänkta huvuden och det var just det jag INTE ville ha.

roli skrev:
Beijer !?!? Näe där kan de inte mycket...... Var inne och skulle köpa rostfria/syrafasta skruvar (kvalitet A2 eller A4) med kullrigt huvud. Men allt vad två olika anställda kunde plocka fram efter att de LÄST på kartongen var skruvar med försänkta huvuden och det var just det jag INTE ville ha.
På Beijer kan man hitta några kunniga, i alla fall där jag bor. Men de är kanske 3 av 10.

Men vad lustigt, jag var själv på just Beijer för nån vecka sedan och var ute efter syrafasta skruvar med kullrigt huvud. Dessutom var kravet att de skulle vara minst 90 mm långa, helst över 100. Tjockleken skulle vara över 6 mm. Beijer har ju ganska bra skruvsortiment (Essve) och hyffsade priser så det var självklart att kolla där. Men kunde inte hitta annat än försänkta och när jag frågade en kunnig gubbe så sa han direkt att de inte har det och att jag skulle kolla med Bygma istället.
Efter en rundtur bland alla bygg och järnaffär så hittade jag till sist det jag ville ha hos Bromma Järn som förövrigt lär vara bland de bästa järnaffären idag enligt mig. Hittade förutom skruvarna även andra saker som jag inte lyckats hitta någonstans. De har inte lika stort utbud men de har det man behöver och är inte som varuhusen där de har en massa skräp som fyller deras hyllor.

Enda nackdelen med dessa skruvar var att de har pozidriv-skalle... Essve kör med Torx, vilket är 100 gånger bättre men nu var det inte så många jag behövde så det får man leva med.

Jan-Å skrev:
... råkat ut för säljare som läser innantill på förpackningen och/eller i deras egen katalog. Det kan jag göra själv, jag vill veta skillnaden och nack- fördelar med de olika modellerna.
hahah....jag skrattar nu...men när jag står i affären med en säljare, som beter sig på detta vis så måste jag tyst räkna till ca 450, och dessutom hela tiden tänka på att man inte får ta med sig sina handöverfräsar till Kumla.

Piasavakvast skulle jag köpa en ny, frågade på Bauhaus men säljaren såg ut som en fågelholk och hade ingen aning om va de va för nåt. Började det med OnOff?? alla dessa lågprisvaruhus som bara ska nasa iväg så mycke som möjligt, jag tror att det är deras fel att blev så här :D
Det låg en riktig järnhandel i Uppsala centrum tidigare men den är ombyggd till bostäder nu, det var bättre förr :p

Thomas59 skrev:
Väl hemma meddelade hon glatt att hon handlat allt utom teakoljan. Hon förklarade sedan lätt bekymrad att det nog inte fanns något som hette teakolja och att personalen på häst&hundbutiken där hon gått in och frågat trott att jag menat minkolja.

Hon frågade sedan lätt konfunderad; "Vad ska du egentligen med tikolja till?"
Hörrödudu, får man dra sådana oanständiga skämt här? :-)

Jan-Å skrev:
Piasavakvast skulle jag köpa en ny, frågade på Bauhaus men säljaren såg ut som en fågelholk och hade ingen aning om va de va för nåt. Började det med OnOff?? alla dessa lågprisvaruhus som bara ska nasa iväg så mycke som möjligt, jag tror att det är deras fel att blev så här :D
Det låg en riktig järnhandel i Uppsala centrum tidigare men den är ombyggd till bostäder nu, det var bättre förr :p
Det låg väl 2, dels den på Bredgränd (riktig järnhandel), och dels en på gå-gatan (skaplig i alla fall). Den absolut i mitten höll ut längst, men nu är det fikeri och designtorg istället.

Jag vet (och det här gör lite ont) att jag var där och pratade fil och rasp mm, och efter bra råd gick till Classe och köpte för fyrtio kronor mindre. 120 meter mellan butikerna. Jag är en dålig människa, men mig själv närmast...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.