Verktyg & Maskiner
Mats Bengtsson: [citat] Detta är lättare att göra än beskriva: Om det är Bessey, sätt tummen på stålbiten som skruvas upp när du skruvar på spännskruven, på den del av stålbiten som är närmast den långa raka stången som förenar de spännande käftarna. Genom att trycka på den delen av stålet tvingar du den spännande biten att gå snett in mot den långa raka skenan när du spänner, och den
snickarboden: Om det lönar sig? *ler lite* Ja, min DW-borrhammare låg på tippen och efter lite prat med en bekant där så kunde jag ta med den hem. Nya brickor för 100:- spänn från Småmaskinsservice i Gbg och den går felfritt sen en typ 5 år tillbaka om det inte är mer. Ring som sagt och kolla med den firman, de brukar kunna leta fram det mesta och de vet vad de pratar om. Är det inte lönt brukar
Mikael_L: Jag kör med en LS0714. Har aldrig än behövt mer kapacitet. (Men någon gång kommer det naturligtvis hända). Skulle jag köpa ny såg idag blev det mest troligt Bosch GCM8S. Också en liten lätt och nätt såg, med ungefär samma kapacitet som LS0714. Med LS0714 ska man ha 190mm klingor, det betyder i praktiken lite sämre utbud av olika klingor och därmed ofta lite dyrare. Jag skulle
Troberg: OK, ska försöka hitta någon K-spritsersättare för diesel. Jag tror startmotorn är OK, när maskinen väl blev någotsånär tinad så var det rätt bra fart i den.
Nimajneb: Tips....Böcker letar man alltid på bokfynd.nu. tex i detta fallet: http://www.bokfynd.nu/1561582964.html
gengaskokaren: Åh! Tackar! Den har jag lyckats att springa förbi. En tur till Jula är planerad.
pär h: Hyggabus det har du rät i din såg lär gå sönder. Efter som din motor är för klen. Det är därför som dom flesta lite störe sågar har 7,5 Kw och uppåt För som sagt var så kan man klyva med 1Kw fast inte med den teoretiska matnings hastigheten Det är som mattiasp skrev : Teorin kring skärande bearbetning är inte alldeles okomplicerad : Mvh Pär H
phl: [citat] Om du tycker att någon tjänar för mycket pengar på produkten så tycker jag definitivt att du ska importera själv! Det är inte speciellt klyddigt och man får köpt prylar som man själv vill ha utan att gynna en generalagent som inte är värda pengarna. Det är dock lite en fråga om personliga värderingar, jag gynnar exempelvis gärna (inom rimliga gränser) min synnerligen
mabcar: Jag ska ta mig ner till min handlare och testa och fråga i butiken. Återkommer förhoppningsvis under veckan.
Fredrik.engdahl: dels så är det för kapstopen sen är det för att slippa att ändra anhållet på dewalt bordet som det är mindre eller större än förra snittet man gjorde
Daniel_N: [citat] Inga länkar, bara rykten i affären.
yens: Jag provade att borra hål för att sätta lister med en slagborr, det tog minst en minut per hål i ren borrtid, och då var borret så varmt så jag tror det hade behövt vila en timme för att svalna. Köpte då ett 5mm SDS-borr till min 300 kronors Meec och det gick på några sekunder per hål. Brutalt stor skillnad, borrhammaren är min bästa vän i betonghuset :-)
snickarboden: breheim>Ja det nog rekord *S* Har faktiskt glömt bort det och är liksom inte så jäkla ofta på biblioteket. Borde väl ärligt talat inte vara så svårt för de som är intresserade att finna, böcker från 70-talet med gamla Waco och Jonseredsmaskiner på tecknade bilder och består av tre delar (om jag minns rätt) Skall faktiskt se när jag kommer förbi, tror jag parkerar rätt nära
Kolonist_1: [quote="Nimajneb, post: 982235"]Är det med riktig snabbladdare (
phl: Panterklingan är kanonbra tycker jag! Billigast plockar du klingan från tyska Ebay, sök på forumet så hittar du mina tidigare tips på var du hittar den.
holmertz: Scheppach byggsåg nu 1 demoex rea 70% på Bauhaus Barharby.
DaHooF: I know, just därför jag ville ha iväg ordern så fort som möjligt. Men det lutar nog åt GCM 8s, frågan är om jag ska ta den från axminister eller ha is imagen och hitta den för bra pris hemma. kostar i runda slängar 3360 sek från axminister utan frakt, så de är ju ingen stor summa man sparar jämfört med att köpa från DUAB. kanske kan få ner frakten lite från axminister om jag
RogerL: Jag vet inte om det hjälper dig men kolla den här adressen på e-bay: http://cgi.ebay.com/Kity-Set-of-Manuals-Digital-PDF-covers-many-machines_W0QQitemZ160381912565QQcmdZViewItemQQptZUK_BOI_Building_Materials_Supplies_Carpentry_Woodwork_ET?hash=item255781c5f5#ht_621wt_907 eller den här:
tallmilan: [citat] Skrattar varje gång jag passerar denna komentar
Milkshaken: Är det bara en pinnsvets du vill ha??? Annars vet jag en mycket lättlärd och bra mig-svets.... Köpte själv en, och det tog 20 min så hade jag lärt mig att svetsa med mig, har själv en gammal LUNA 100 amp, pinnsvets, men den vill jag inte använda längre nu..:) http://www.duabhuset.se/ Sök på art, nr: 100285 Mycket prisvärd svets för oss som bara pular lite... Jag har sedan jag köpte
AndersS: Tackar för tipsen, ska kolla runt och beställa en nu under helgerna. Också en förklaring varför utan batteri/laddare. Jag har redan en grön PMF 180, men jag behöver en för lite mera "mobilt" arbete i hemmet, men framför allt i fritidshuset. Så jag "hoppas" att jag klarar mig med de batterier jag redan har, det blir så många batterier att hålla liv i annars som "hemmaanvändare".
joflopp: Du får till och med göra en kopia och sälja beroende på hur bra mönsterskydd de har och var i världen det gäller.
MathiasS: Jag tackar för era synpynkter - grymma medlemmar i ett grymt bra delforum! d^_^b
Stehpan: OK! Jag har inte så bråttom, kommer att spana efter en GBH11 de kommande månaderna. Skall bli skönt att äntligen investera i en riktig muskelmaskin! Ca pris idag: 486£
Suhagg: Båda märkena är ju bra. Jag valde Hitachi DS18DSAL GULD 3.0Ah.