Kan någon möbelsnickare förklara för mig hur högt sågklingan ska stå på en justersåg i förhållande till tjockleken på det man ska såga?

Dvs om jag har 30 mm tjockt ämne, hur högt ska klinga stå? Jag märker ingen markant skillnad om jag kör upp klingan i maxläge eller om jag ställer ned den så att tänderna bara når några mm ovanför ämnet.

Finns någon tumregel? Varför detta fokus på elektrisk höjdinställning och 1/10 mm precision?

Jag har ingen justersåg, men ger mig på ett svar ändå!

Höjdinställning med 0,1mm precision kan vara användbart när man ska spåra - det spelar dock ingen roll när man skall ställa in hur högt ovanför materialet som klingan ska stå när man kapar. (dvs inte spårar).

Tumregeln brukar vara att man låter klingan sticka upp 2-3mm ovanför materialet, dvs hjden blir materialets tjocklek+2-3mm. Det som skiljer mellan att låta klingan sticka upp endast 2-3mm och att låta den vara fullt upphissade är den vinkel som tänderna träffar ytan på träets ovansida. Den lägre vinkeln med en klinga som endast är 2-3mm högre än materialet skall leda till att det blir ett finare snitt. Sen är nog skillnaden sällan särskilt stor i praktiken, men i de fall där snittkvaliten är kritisk sätter jag klingan 2-3mm ovanför materialet.

Håller med båda. (Märker inte någon större skillnad på snittkvalitet- brukar ha klingan några mm över materialet...)
Väldigt sällan jag öht sneglar på höjdsiffrorna. Känns om inte annat säkrare att inte ha mer klinga framme än nödvändigt när man ska skjuta på sista biten.
Den display jag verkligen saknar på min "fulsåg" hemma är en digital och pålitlig nuffra för hur klyvanhållet är inställt! (På hemmasågen skulle det iofs vara omöjligt, då det kan skilja 5 mm på fram/bakkant på anhållet...Ibland.)

Daniel_N skrev:
Det som skiljer mellan att låta klingan sticka upp endast 2-3mm och att låta den vara fullt upphissade är den vinkel som tänderna träffar ytan på träets ovansida. Den lägre vinkeln med en klinga som endast är 2-3mm högre än materialet skall leda till att det blir ett finare snitt.
Är det verkligen så??

Nu har jag inte ens en bordssåg men är inte syftet med att ha klingan så lågt som möjligt att få en så flack tangent som möjligt då klingan lämnar brädbiten i syfte att i första han minimera att stycket flisar sig.

Tänk tex på hur ni håller en fogsvans när ni sågar för att få bästa möjliga snitt...

Nimajneb skrev:
Är det verkligen så??

Nu har jag inte ens en bordssåg men är inte syftet med att ha klingan så lågt som möjligt att få en så flack tangent som möjligt då klingan lämnar brädbiten i syfte att i första han minimera att stycket flisar sig.

Tänk tex på hur ni håller en fogsvans när ni sågar för att få bästa möjliga snitt...
Jag skulle tro att det har betydelse på båda sidor brädan. Men jag tror att det har störst betydelse på undersidan, precis som du skriver.

En del teorier kring klingans höjd berör det faktum att en högre ställd klinga ger en brantare vinkel mot virket och därmed större risk för att bakkant på klingan ska fastna i virket och ge kickback. Resonemanget emot detta är ju att den högre ställda klingan även ger en brantare vinkel mot virket i framkant och därmed trycker ner det mer mot bordet. Personligen har jag inte heller märkt någon större skillnad mellan högt och lågt ställd klinga. Dock ställer jag den ofta lite lägre just för att blotta den läbbiga klingan så lite som möjligt.

Ska jag finsåga med bordsågen ställer jag klingan så själva halva hårdmetallskäret på klingtanden är ovanför ytan på materialet och andra halvan under. Krånglig förklaring men någon kanske förstås ändå.

MathiasS skrev:
Ska jag finsåga med bordsågen ställer jag klingan så själva halva hårdmetallskäret på klingtanden är ovanför ytan på materialet och andra halvan under. Krånglig förklaring men någon kanske förstås ändå.
Förstår precis, brukar göra på samma sätt. På mina klyvklingor motsvarar halva tanden ca 3mm eller så.

.....fast jag kan inte gå i god för att det är så man ska göra för att få bästa snitt.....

Tack för trevliga svar! Ska tillämpa metoden att låta tänderna sticka upp ovanför virket, så slipper man kanske otrevlig kick-back och inte hettar upp klingan mer än nödvändigt. Hittade nämligen en länk om detta (med bilder och allt...) http://www.waterfront-woods.com/Articles/Tablesaw/tablesaw.htm

Då har man fått lära sig något nytt idag med! (Tack för all research!)
Misstänker dock att sågklingan kommer att vara i samma höjd som vanligt ett tag till. Svårt att ändra beteende så snabbt...

Enligt den länken verkar man inte alls föreslå en lågt inställd klinga:

"Don't take this to the extreme. You should not raise the blade up too far, as this is dangerous too. I prefer to have a blade height which is about 1 inch to 1-1/2 inches above the wood. The actual height will depend on the type of cut."

Det var detta som var nytt för mig...

....fast just där resonerar man egentligen bara om vad som ger minst risk för kickback.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.