I arbete med handmaskiner är naturligtvis hörseln och synen ( och doften...:-) de enda tillgängliga hjälpmedlen vad gäller matningshastighet. Micors verktyg går även i styrda maskiner där man kan optimera bearbetningstid/verktygsslitage/finish. Därav dessa tabeller med matningshastigheter.

Det spelar väll ingen roll om det cnc maskiner eller handkraft.
Matningshastigheten gäller ju ändå.

Alla skärande verktyg har en optimal skärhastighet.

Mvh Pär H

Skärdata kan vara optimala på olika sätt. Ibland vill man ha maximal produktivitet och ibland vill man hitta ett optimum för ytfinhet eller verktygsslitage eller vad det nu kan vara. Sedan finns det en mängd begränsande faktorer som t.ex. spånevakuering, effekt i maskinen, vibrationer, fixturering och maximal spindelhastighet.

Det jag nämnde tidigare om matning per tand är faktiskt så man beräknar skärdata vid fräsning och sågning (vilket egentligen är ett specialfall av fräsning) Hur mycket man kan mata per tand är naturligtvis beroende av skärgeometrin, dvs spånvinkel, släppningsvinkel, eggradie och en massa andra faktorer. Till de andra faktorerna räknas hur eggen är monterad i verktyget, vilket arbetsmaterial man bearbetar och vilka mekaniska påfrestningar eggen klarar av.

Mr Handymans exempel med en mångtandad klinga talar på inget vis emot att matning per tand är tillämpbart vid sågning av trä. I fallet mångtandad kapklinga har man många tänder med förhållandevis tungskärande geometri. Ofta har sådana klingor negativ spånvinkel. Det gör att eggen blir stark men tungskärande. Eftersom det finns många eggar kommer effekten i maskinen inte räcka till för att mata mycket per tand.

Teorin kring skärande bearbetning är inte alldeles okomplicerad.

Redigerat:
pär h skrev:
Det spelar väll ingen roll om det cnc maskiner eller handkraft.
Matningshastigheten gäller ju ändå.

Alla skärande verktyg har en optimal skärhastighet.

Mvh Pär H
Du har naturligtvis helt rätt, men jag tycker det är f-n så svårt att tex klyva en 2.3 m bräda på en given tid om jag nu räknat mig fram till en lämplig matningshastighet för min bordssåg utan matarverk, låt oss anta att det borde ta 8 sekunder. Knepigt.
Mvh, Tomas

Hyggabus det har du rät i din såg lär gå sönder.
Efter som din motor är för klen.

Det är därför som dom flesta lite störe sågar har 7,5 Kw och uppåt

För som sagt var så kan man klyva med 1Kw fast inte med den teoretiska matnings hastigheten

Det är som mattiasp skrev : Teorin kring skärande bearbetning är inte alldeles okomplicerad :

Mvh Pär H

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.