Byggahus.se
Hej!

Jag och min lilla familj har nyligen flyttat till vårt första hus. Vi har en gammal ärvd borrmaskin, med säkert 30 år på nacken, som nu börjar sjunga på sista versen. Lagom till jul skulle jag vilja ge bort en ny maskin till min man. Det ska vara en bra "all-round" modell, de viktigaste egenskaperna är att den är lätt och smidig, enkel att borra med i tegel, betong, puts och trä, och att dra i skruv med. En typisk "första riktiga borrmaskinen" som klarar det mesta för den lilla hemmafixaren. Prisklass: runt 1000-1500 kr. Vilken modell ska jag välja??

Tacksam för alla tips!

Välkommen till forumet.

Tror inte att det finns någon maskin som klarar alla dom sakerna på ett vettigt sätt.

Det närmaste jag kan tänka mej är: http://www.toolstop.co.uk/makita-bhp452rfx-18v-li-ion-combi-drill-1-battery-p6808 men den är nog inte så rolig till betong. Mindre hål borde dock gå att borra. Ska faktiskt experimentera med lite betongborrning ikväll med min nya maskin.

Kan tillägga att denna maskin kan säkert hittas billigare någon annanstans , men det var grymt enkelt att beställa från Toolstop + att det var snabb leverans (4 dagar för mitt paket)

Redigerat:
Är inte en borrhammare lite för tufft om man ska borrar i tegel?

Annars skulle jag föreslå en burget borrhammare för betong och lätt bilning (500-700kr)och en bättre borrmaskin för resten då borde budgeten hålla om det inte är nödvändigt med en sladdlös maskin (TS nämnde inget om det)

Jag undviker själv gärna att dra skruv eller borra ett mindre antal hål med en sladdmaskin. Jag föreslår en billigare nätansluten slagborrmaskin (ingen borrhammare) samt en sladdlös skruvdragare. Använder man (som jag) inte den förstnämnda så mycket skulle en "noname"-variant kunna duga och man får då omkring 1000:- över som man med lite tur hittar en hygglig dragare för.

Har själv en Feltema-borrmaskin för omkring 300:- samt faktiskt hela 8 olika skruvdragare... Ett visst överlapp i funktion där dock. Jag skulle klara mig med 3 eller kanske 4 ;-)

Rund_skruvad skrev:
Är inte en borrhammare lite för tufft om man ska borrar i tegel?
De riktigt billiga, men hårdslående kinamaskinerna utan varvtalsreglering kan vara lite halvdåliga på tegel, men med en bra maskin är det inga problem.

Daniel_N skrev:
De riktigt billiga, men hårdslående kinamaskinerna utan varvtalsreglering kan vara lite halvdåliga på tegel, men med en bra maskin är det inga problem.
Aha! Ännu ett frågetecken uträtat.

Det beror ju lite på hur händig din man är men det låter mer som att han är på nivån "Ska jag skruva fast den här" än "Jag tar väl och smäller väl upp en ny vägg här?"

Ett alternativ som jag då kan tycka är vettigt är Boschs Uneo. Som är en väldigt allround maskin. Något dyr för din budget men borde gå att få om man beställer utomlands ifrån.
http://www.bosch-do-it.se/boptocs2-...sv&division=hw&ccat_id=117921&object_id=14254

Problemet med en sån maskin är att den inte är jättebra på nått, bara hyfsad. Så det kan vara så att man inte utvecklas med den.

Jag hade satsat på en bra allround skruvdragare i första hand, det är vad en hemmafixare mest behöver. Ryobi har en serie maskiner (One+) med gemensamt batterisystem (även maskiner för trädgården) som har skaplig kvalité. Inget för hantverkaren men bra nog.

För normala gör-det-självare är det rätt sällan man behöver en slagskruvdragare. Men en billig borrhammare av kinakvalité kan vara ett bra komplement för ca 300:-.
Min har betalt sig många gånger om.( I tegelvägg kör man utan hammarfunktionen igenom putsen, när man når stenen kör man kort med hammarfunktion för att komma igenom glaseringen och sen utan igen.)

Redigerat:
Blev det någon borrmaskinsjulklapp?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.