Hej

Jag tänkte köpt en billig geringssåg men har bestämt mig för en mer hållbar lösning, samt även testa att beställa från UK.

Jag har fastnat för Makita LS0714 eller LS1013, jag kan få dem för ungefär samma pris från http://www.lawson-his.co.uk/ eller http://www.power-tools-pro.co.uk.

Men vad hade ni valt en LS0714 med laser eller en LS1013 utan, det kan ju vara bra med den extra kapaciteten hos LS1013 ?
Jag kommer nog mest såga lister, staket och lite fasadvirke, men man vet ju aldrig vad som kan behövas i framtiden.

Tack på förhand
Christopher

LS 1013 är ett as att släpa runt på, men den sväljer ordentliga dimensioner. Jag har laser på min, men har märkt att jag sällan slår på den. Tycker det är lite av en gimmick som jag lika bra klarat mig utan.

Valet för mig var lätt, jag vill kunna såga det mesta samt att det är skönt att kunna luta sågen åt båda håll. På 0713 går det bara att luta fem grader åt vänster om siffrorna jag hittat stämmer.

Har du gott om plats att förvara på och inte alldeles för många trappor att släpa sågen i skulle jag säga 1013. Då klarar du såga nästan vad som helst när det kommer till normala dimensioner för husbehov.
Är det platsbrist eller du behöver släpa mycket, 0713. Ibland blir det att jag inte orkar ta fram min utan kör med cirkelsåg eller sticksåg pga otympligheten.

Jag är nöjd med min, tror du kommer att bli det med oberoende av vilken modell du väljer.

Mikael_L
Jag kör med en LS0714. Har aldrig än behövt mer kapacitet. (Men någon gång kommer det naturligtvis hända).
Skulle jag köpa ny såg idag blev det mest troligt Bosch GCM8S. Också en liten lätt och nätt såg, med ungefär samma kapacitet som LS0714.
Med LS0714 ska man ha 190mm klingor, det betyder i praktiken lite sämre utbud av olika klingor och därmed ofta lite dyrare.

Jag skulle aldrig fundera på en större och tyngre såg bara för att den klarar träbitar som jag ändå inte använder.
Om du inte vet när du kommer behöva kapa större än 45mm x 270mm reglar så är det helt enkelt så att du aldrig kommer behöva kapa några sådana ... :)
Och skulle det nu någon gång behövas så har du väl en fogsvans?

Stor såg = tar större plats.
Tyngre och bökigare.
Dyrare klingor.
Dyrare att slipa klingor.

Och vad är fördelarna då ? när reglar ändå är 45mm ...

Mina 5 öre.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.