Jag ska beställa ny skruvdragare från amazon.com och hittat två paket som är likvärdiga. Ett makita och ett hitachi...

Skulle vilja höra fördelar och nackdelar med dom olika märkena?

Skillnad i kvalitet eller är det bara tycke och smak som avgör?

// Per

tror nog inte du kan förvänta dig så mycket råd utan att tala om vad du tänkt att köpa.

har en hitatchi som jag faktiskt är riktigt nöjd med. köpte den ny billigt för några månader sedan.

Makita bara för att. Låter bättre än hitachi!

Svårt att veta vilka maskiner du är intresserad av men jag har testat både Hitachi och Makita.

Jag har bara hållit i en Hitachi DS18DL men jag har arbetat lite med en DS14.4DL.
Sen 2v så äger jag en Makita BHP452 18V LXT.

Makitan är faktiskt bättre på alla punkter än DS14.4DL, smidigare, lättare och bekvämare att hålla i.

Dessa tre paket funderar jag på nu... ( hittade ett Milwaukee åxå)

http://makita.com/en-us/Modules/Tools/ToolDetails.aspx?ID=24073
Pris: 250$

http://www.hitachipowertools.com/store_item.php?iID=605&arrPath=,2,20,p605
Pris: 290$

http://www.milwaukeetool.com/Produc...=2691-22&CategoryName=SC:+M18+Cordless+System
Pris: 200$

Fördelen med Hitachi-paketet är att det följer med 3.0A batterier istället för 1,5A, samt att det är en slagborrmaskin. Men jag har inget större behov av slag och då kanske den blir onödigt tung kan jag tänka...

Har inte Hitachi taskig kvalitet på batterierna..?

Ja det är precis sånt jag gärna vill veta innan jag bestämmer mig...
Någon som har erfarenhet av detta?

Det lutar åt Makita för dom har jag erfarenhet av sen tidigare (dock ej li-batt), men man är ju öppen för förslag.

// Per

Redigerat:
Makita. Batteriserien dems har masse vertkyøy på 18V serien. Dessuten synes jeg Makita føles bedre å holde i osv enn Hitachien.

Jag har samtliga verktyg som ingår i det Makita kittet.
Slagskruvdragaren har jag knappt använt, inte för att den är dålig utan för att det aldrig blivigt av.
Ficklampan använder jag nästan dagligen och den är mycket bra.
Skruvdragaren är den bästa maskin jag äger.
Råstark, lätt och enkel att använda, jag har byggt ett helt hus med den och den spinner fortfarande som en katt, dock har jag köpt till 3Ah batterier till den.

Jag har både en skruvdragare och en slagskruvdragare från makita, och jag använder nästan enbart slagskruvdragaren om det inte ska borras. Smidigt format och bra prestanda gör den till en vinnare i mina ögon.

Skruvade ett rätt stort trädäck med en av Hitachis slagskruvdragare och har inte mycket negativt att säga om den heller, mer än att jag inte gillar deras "poppiga" design.

Båda märkena gör i mitt tycke bra maskiner, men hemma hos mig köps det Makita när det gäller batterimaskiner. Gillar att det finns en uppsjö med maskiner som passar batterierna.

Tycker Hitachis design numera inte är så poppis längre. Känns rätt gammal. Skulle själv valt en Makita av de du föreslår men helst av allt en Bosch.

Hur länge klarar man sig på ett 1,5A batteri innan det måste laddas? Är det behövligt med 3,0A batterier?

Alla batterier tar ju slut nån gång men har du flera så kan du ju ha 1 i laddaren och 1 i maskinen så då spelar det ingen roll hur ofta du behöver ladda, ja om du inte är uppe på taket eller något.
Beror mest på vilken maskin du ska ha, om du letar efter en så smidig skruvdragare som möjligt så är det ju fördel med lättare batteri, en uppsättning 3 Ah batterier är mer mångsidig då fler modeller från deras LXT-serie funkar bättre då, t.ex. cirkelsåg. Pratar om Makita nu.

Så länge det är skruvdragare så funkar det bra med 1.5A, om du har två så laddar det andra upp snabbare än vad du skruvar slut på det första. Börjar du köpa till maskiner som vinkelslip och cirkelsåg så behövs 3.0A batterierna, för dom maskinerna slukar batteri.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.