Det har ju varit en del diskussioner om dessa två verktyg , hur stor skillnad det är mellan dom när det gäller betongborrning mm.

Här kan ni se ungefärlig skillnad med egna ögon.Slagborr Bosch GSB 20-2 RE och borrhammare GBH 2-26 DRE , bägge två är på 800W och utrustade med 10mm borr.

Betongen är av kvaliteten C40/50 med god marginal.

Slagborr: http://www.viddler.com/explore/sentenced/videos/4/ pust:D

Borrhammare: http://www.viddler.com/explore/sentenced/videos/3/

Skillnaden som jag upplever förutom att 2-26:an gör jobbet på halva tiden är att den gör det mer eller mindre oansträngt. När man kört ett hål med slagborren så känner man att både maskin , förare och framförallt borr behöver vila en stund medans borrhammaren kan mata på 20 hål till utan ansträngning.

Hoppas det kan hjälpa någon:)

Grannarna! Tänk på grannarna om ni bor i lägenhet och startar en slagborr. Låter som en trimmad duracellkanin som slår i väggen. En borrhammare däremot dunkar till några gånger sen är hålet borrat. Visst är det skillnad. Har brännt ett otal borrar i en vägg innan det inhandlades en 2-26 REA, Har inte förstört en borr sedan dess.

Kul att få se en jämförelse. Jag har själv funderat på att filma borrhammare vs slagborr :)

Jag upplevde ändå större skillnad, beror nog på att jag körde på stenar hela tiden :P
Och då har jag en meec borrhammare ! Bästa 300kr eller vad den nu kostade..

K_arlstrom skrev:
Jag upplevde ändå större skillnad, beror nog på att jag körde på stenar hela tiden :P
Och då har jag en meec borrhammare ! Bästa 300kr eller vad den nu kostade..
Beror ju lite på vilka borr som används tex. Jag tror att Lunaborren som jag hade i slagborren är rätt så hyfsade iaf. Om jag hade använt ett "runt borrmagasinborr" så hade jag kanske hållt på fortfarande.

Ska man borra i betong, speciellt stenrik betong, så regerar borrhammaren. Slagborr är bara en halvdan kompromiss för hemmafixarbudgeten. Har man ett val/råd, då är det alltid borrhammaren som gäller.

Julas billigaste till borrhammaren + originalborr..
Originalborr på slagborren..

Som sagt, lät bara "frrrr" med slagborren :P

Jag använder min borrhammare (lite dyrare modell, men ändå konsumentprodukt, säg cirka 2000 kr) som borrmaskin också. Jag älskar den, den är brutalt stark, även på låga varv, vilket är en enorm hjälp om man ska borra med stora hålsågar som går tungt och långsamt.

Jag provade att borra hål för att sätta lister med en slagborr, det tog minst en minut per hål i ren borrtid, och då var borret så varmt så jag tror det hade behövt vila en timme för att svalna. Köpte då ett 5mm SDS-borr till min 300 kronors Meec och det gick på några sekunder per hål. Brutalt stor skillnad, borrhammaren är min bästa vän i betonghuset :-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.