Snickarboden skrev:
Alla>Där finns böcker på biblioteken om handhavande av olika träbearbetningsmaskiner, det är samma böcker som används på yrkesskolorna och de kan rekommenderas helhjärtat.
/Kent
Hej Kent!

Är det någon speciell författare, eller serie av böcker du rekommenderar?

//Daniel

Nja, får kolla lite på biblioteket då när jag kommer dit nån gång, men det är en bokserie som beskriver så gott som alla moment och även med övningar Dessa används eller användes just inom yrkesutbildningen. De jag tänker på har några år på nacken så det är gjutjärnsmaskiner som de avbildar men teknikerna är desamma.

Där finns många tips och trix om hur man gör många moment på ett enkelt, säkert och rätt smart sätt.

Ett moment som jag tycker de böckerna visar lite dåligt är dock faran med att kapa ett gäng bitar på en bordscirkelsåg mot klyvanhållet. Om man inte drar tillbaka klyvanhållet så att bitarna inte kan klämma emot den bakre delen av klingan så har man förr eller senare något flygande emot en med en jäkla kraft. Kan man inte dra tillbaka anhållet (dvs emot sig) så löser man det med en träbit som fästs på anhållet så att den avsågade biten inte kan klämmas mellan anhåll och klinga.

Här backar jag när jag ser en del göra just det felet för det är tyvärr rätt vanligt.

Sen är det mycket praktiskt med i de böckerna som är riktigt bra, t ex att kanta okantat virke, ställa in bandsågar, rikthyvlar, fräsar o s v...
Kapitlen med fanersågar, tappmaskiner och listhyvlar tror jag nog att de flesta hoppar över *s*

/Kent

VM i trådlyft...

Snickarboden: Har du hunnit kolla upp namn på den där bokserien ännu?
Nu har du haft tre år på dig...

:-)

Redigerat:
breheim>Ja det nog rekord *S*
Har faktiskt glömt bort det och är liksom inte så jäkla ofta på biblioteket.
Borde väl ärligt talat inte vara så svårt för de som är intresserade att finna, böcker från 70-talet med gamla Waco och Jonseredsmaskiner på tecknade bilder och består av tre delar (om jag minns rätt)
Skall faktiskt se när jag kommer förbi, tror jag parkerar rätt nära där på torsdag så skall se om jag hittar namn mm.
Tack för påminnelsen *ler lite*

/Kent

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.