Ja, som rubriken säger.
Netto har haft en pinnsvets för 498kr 1-fas. märke tja.. no name " bling bling "

Frågan blir då, Är den skräp?
Är tomtebloss bättre som svets?!

Jag har svetsat väldigt lite i mina dar, men nu finns behov av en svets ett par gånger per år, därav vill jag inte gärna köpa en märkes ( dyr) pinnsvets.

Vad anser ni som kan mer än mig, ?! / tack.
 
Redigerat:
En gissning är att det är en enkel svetstransformator, och såna maskiner är synnerligen bra på att få folk att tro att de inte kan, och aldrig kommer att lära sig att svetsa. Spara nån månad till och köp en invertersvets istället är mitt råd om mina misstankar är rätt om vad det är för svets.
 
Man brukar få vad man betalar för.

Gilbert skrev:
En gissning är att det är en enkel svetstransformator, och såna maskiner är synnerligen bra på att få folk att tro att de inte kan, och aldrig kommer att lära sig att svetsa.
Väl talat. Gäller även MIG/MAG-svetsar, det är en otrolig skillnad att svetsa med en bra svets kontra en billig.
 
Jeg har ikke sveisa allverdens i mitt liv og da stort sett på billige sveiser og trodd det var jeg som var håpløs.

Når jeg skulle kjøpe sveis endte jeg med å kjøpe En Esab C171 mig/mag. Jeg sveisa omtrent klokkrent med en gang..........

Så man får hva man betaler for.
 
Fast mig/mag svets så behöver man inte vara hälften så kunnig jämfört med MMA!

men sedan skiljer det också mycket mellan transformator och en inverter med grymma tändegenskaper. Och framförallt får man inte glömma vilken pinne man använder...
 
Om det är en svetstransformator kan du bara svetsa växelström och du måste ha elektorder som är avsedda för växelström. Detsamma gäller för de flesta svetsinverters fast då är det likström som gäller.
Det finns för och nackdelar med både växel och likström, men för de behov du verkar ha kanske en svetstrafo är fullt tillräcklig.
Att tända elektorder är mer än träningsfråga än beroende på vilken svets man har. Svetsinvertrar med inställbara tändegenskaper är ju rätt nytt om man ser till hur länge man har svetsat med elektroder.
 
Korrekt. dock att tända en seg pinne med låg spänningn är något som väldigt få "hempulare" någonsin kommer få till. Om man nu inte står i 2 veckor och tränar :)
 
Jo, att ha en svets som är lättänd är nog så viktigt, särskilt för en som svetsar ett par pinnar per år, att flytta utmaningen från att ens få fyr på pinnen till att istället försöka få fina hållbara svetsar känns vettigare sett ur både ett tidsutnyttjandeperspektiv och framförallt ur ett harmoniperspektiv. Dessutom inspirerar mest troligt en välfungerande svets till utökat användande av svetsen, en följdverkan som nog kan överföras till de flesta maskiner och verktyg inbillar jag mig.
 
ja , jag visste det! det finns folk med bra/bättre information.

jag insåg nog, att man får vad man betalar för.. och 500 är bättre att lägga på en vettig annan svets.

då kommer följdfrågor igen.

Har ni tips om en "lätt, prisvärd, användbar pinnsvets" 1fas eller 3fas.
hemsida/butik/kampanj/inköps ställe,ställen.


ps, jag är svag för märkesvaror, men ibland får det dumma förnuftet övertag, o köper skräp, man ångrar sig varje gång. Dock i detta ämne svets, har "märkes förnuftet fått vinna"

d^_^b
// minsann.
 
Se om du kan hitta någon lätt begagnad Kemppi Minarc 150 på blocket så får du en kanonsvets.
God Jul !
 
Swedol har en DECA inverter på kampanj för 2695:- Art: VT-13010
Brukar få hygglig kritik som semipro svets. Kör man med Esab OK43.35(?) så har man en väldigt lättsvetsad maskin. OK48 går såklart bra med, sägs dock vara svårare och tända.

Annars leta lite på blocket efter Esab eller Kemppi, har du inte brott så hittar du en transformator med likriktare för 1fas, billig, tung, men grymt bra för priset. Eller äldre inverter...

tex
http://www.blocket.se/ostergotland/Pinn_Svets_Esab_caddy_130_25051578.htm?ca=14&w=1
 
corre skrev:
...
[länk]
Om jag inte minns fel så var de där hemskt kinkiga på spänningen, man fick inte ha särskilt lång skarvsladd om ens nån alls innan de började tända dåligt och svetsa dåligt. Detta var på ett tidigt exemplar, så det kan ju ha rätats till med åren. Fast jag skulle nog ändå satsa på en ny typ decan, det skiljer ju inte så mycket i pris, och nya grejer är nya grejer...
 
Med inverter bör man helst testa alt hört med någon som har en. Som ovan nämda säger så skiljer det jättemycke. Vissa är kinkiga andra bryr sig inte. Farsan ägde nog 3 olika innan han bestämde sig. Kravet var att den skulle funka på långa sladdar. Och även elverk. Den siste klarar allt,. Den bryr sig inte om inspänningen sm de andra. Dvs 180-240v spelade ingen som helst roll. Den fixade utspänningen oavsett. Märktes inte att man körde på ett elaggregat som tjippade efter andan.

men den siste kostade runt 6k sek och var en 160A 1 fas.
 
Milkshaken
Är det bara en pinnsvets du vill ha??? Annars vet jag en mycket lättlärd och bra mig-svets.... Köpte själv en, och det tog 20 min så hade jag lärt mig att svetsa med mig, har själv en gammal LUNA 100 amp, pinnsvets, men den vill jag inte använda längre nu..:)

http://www.duabhuset.se/ Sök på art, nr: 100285

Mycket prisvärd svets för oss som bara pular lite... Jag har sedan jag köpte den i okt, lagat en krockskada på släpkärran, lagat ett avgassystem, satt upp stolpskor för grindstolpar, lagat ugnsluckans gångjärn... mm mm... Tar fram den mer och mer, finns hur många områden som helst med den...
Och det bästa, du behöver inte gas om du inte vill, utan kan svetsa det mesta med Flusstråd.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.