1 913 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Slirande tvingar
Mors
Har ett antal (Tyska - kvalitets?) tvingar som slirar (rillerna på huvudskenan är nött).
HAr försöka hacka upp den med huggmejsel. Det går men vilken tid det tar.
Tips att fixa det enklare eller är jag för snål och borde byta dem?
Gott Nytt verktygs/hus år på er alla!
Peter
Har ett antal (Tyska - kvalitets?) tvingar som slirar (rillerna på huvudskenan är nött).
HAr försöka hacka upp den med huggmejsel. Det går men vilken tid det tar.
Tips att fixa det enklare eller är jag för snål och borde byta dem?
Gott Nytt verktygs/hus år på er alla!
Peter
Går det inte att ta en sån där dremel med en liten kapskiva och kapa lite spår i kryssform kanske?
gott nytt (dyrt) verktygs år på dig med!
ooops, såg att jag läste fel, tänkte på ytorna som klämmer åt.
men om du gör som jag skrev bortsett från kryssmönstret så borde det väl fungera?
gott nytt (dyrt) verktygs år på dig med!
ooops, såg att jag läste fel, tänkte på ytorna som klämmer åt.
men om du gör som jag skrev bortsett från kryssmönstret så borde det väl fungera?
Redigerat:
Första frågan och inget elakt alls, hur långt ut är skruvarna på tvingarna när du spänner dem?
De skall alltså vara helt utdragna/utskruvade när du börjar använda dem som tving om inte så glider de oavsett kvalitet.
/Kent
De skall alltså vara helt utdragna/utskruvade när du börjar använda dem som tving om inte så glider de oavsett kvalitet.
/Kent
Hej Kentsnickarboden skrev:
Inge elakt i att fråga (tips är ju att lära ut).
Har inte tänkt på detta tidigare men har för vana att skruva ut dem fullt innan jag spänner åt.
Det har bara känts bäst så.
Man ser att rillerna är lite "blankslitna".
Dremmel är ju trevligt men man lär nog slita ut massor med skivor...
/Peter
Mitt tips då är vinkelslipen med stålborste på eller om man behöver ha en kapskiva och dansa med den.
Men om det där är de vanliga röda tyska tvingarna Bessey eller Wegner eller vad de heter så hur har det ens gått till?
/Kent
Men om det där är de vanliga röda tyska tvingarna Bessey eller Wegner eller vad de heter så hur har det ens gått till?
/Kent
Detta är lättare att göra än beskriva: Om det är Bessey, sätt tummen på stålbiten som skruvas upp när du skruvar på spännskruven, på den del av stålbiten som är närmast den långa raka stången som förenar de spännande käftarna. Genom att trycka på den delen av stålet tvingar du den spännande biten att gå snett in mot den långa raka skenan när du spänner, och den hakar därmed fast mycket lätt. Prova ett par gånger så förstår du säkert vad jag menar, så slipper jag fota.GSM-Peter skrev:
--- Mats ---
Klicka här för att svara