P
Jag har Hitachis 14,4V som jag nyligen köpt som ersättare för Makita BDF440 där batterierna nu börjar bli lite sletna efter tre års hårt slit.

Jag kunde förstås köpt nya batterier men tänkte det var dags att pröva något nytt.

Hitachin ligger otroligt bra i min hand, styrkan känns likvärdig och Hitachin känns rapp och fin. På Hitachi så aktiverar man lampan med en knapp och den håller sig påslagen tills man stänger av den. Bra, så länge man inte glömmer den på... ...spridningen på ljuset är bra och den ger ett mjukt bra arbetsljus på nära håll.

Hitachin har en mycket fin kvalitetschuck från tyska Röhme och det är svårt att ge den någon särskild kritik. En nackdel jämfört med Makitan är att den laddar långsammare; ca 40-45min mot Makitas ca 25-30min.

I korthet kan jag rekommendera bägge. Makita har ju ett par nyare "förbättrade" dragare som kommit efter BDF440 med lite mer moment.

En nackdel för Makita (vet inte om det gäller Hitachi) är att de tydligen har köpt snikigare laddlicenser för sina batterier/laddare så man får räkna med att de inte laddar och håller lika bra som de bästa på marknaden. Festool har tydligen köpt de dyraste licenserna och håller högsta klass.

Jag trivs bra med Hitachin, men jag tror samtidigt att man ska vara försiktig och inte överbelasta den. Den har enklare teknik än Makitan som i och för sig kan bli riktigt varm. Ett liiiitet plus för Hitachin är att utblåset inte sitter baktill som på Makitan och man blockar inte utblåset om man trycker på dragaren med handen. På Makitan om man drar ett par tunga skruvar och behöver trycka på med handen blir maskinen riktigt varm vilket känns som att det sliter på den eftersom man blockar utblåset.

P
Helt sjukt egentligen: det ligger en Makita, en Hitachi och en Festooldragare i skåpet. Nu i veckan så skruvades det en hel del meckiga och trånga skruvar i takbjälklag och där fick Festool C12 kliva fram och visa sin mångsidighet: det hade varit ett rent helvete med vilken annan skruvdragare som helst med vinkeltillsats; man får en helt annan kontroll med Festools vinkelchuck, det går ofta bra att köra den utan att stödja med andra handen - omöjligt med de andra.

Jag försökte med Hitachi och vinkeltillsatsen men det var fortfarande för pilligt så Festools specialchuckar är onekligen användbara.

Dock så saknar Festool C12 kraften som de andra har så den använder jag i princip endast som hemmadragare och finlirsdragare.

pingvinlakrits skrev:
Jag har Hitachis 14,4V som jag nyligen köpt som ersättare för Makita BDF440 där batterierna nu börjar bli lite sletna efter tre års hårt slit.

Jag kunde förstås köpt nya batterier men tänkte det var dags att pröva något nytt.

Hitachin ligger otroligt bra i min hand, styrkan känns likvärdig och Hitachin känns rapp och fin. På Hitachi så aktiverar man lampan med en knapp och den håller sig påslagen tills man stänger av den. Bra, så länge man inte glömmer den på... ...spridningen på ljuset är bra och den ger ett mjukt bra arbetsljus på nära håll.

Hitachin har en mycket fin kvalitetschuck från tyska Röhme och det är svårt att ge den någon särskild kritik. En nackdel jämfört med Makitan är att den laddar långsammare; ca 40-45min mot Makitas ca 25-30min.

I korthet kan jag rekommendera bägge. Makita har ju ett par nyare "förbättrade" dragare som kommit efter BDF440 med lite mer moment.

En nackdel för Makita (vet inte om det gäller Hitachi) är att de tydligen har köpt snikigare laddlicenser för sina batterier/laddare så man får räkna med att de inte laddar och håller lika bra som de bästa på marknaden. Festool har tydligen köpt de dyraste licenserna och håller högsta klass.

Jag trivs bra med Hitachin, men jag tror samtidigt att man ska vara försiktig och inte överbelasta den. Den har enklare teknik än Makitan som i och för sig kan bli riktigt varm. Ett liiiitet plus för Hitachin är att utblåset inte sitter baktill som på Makitan och man blockar inte utblåset om man trycker på dragaren med handen. På Makitan om man drar ett par tunga skruvar och behöver trycka på med handen blir maskinen riktigt varm vilket känns som att det sliter på den eftersom man blockar utblåset.
Det vore intressant att veta vilken Hitachi 14.4 V du har. Informationen du gett blir mer användbar då :)

Idag beställde jag 2st Makita LCT300W-kit plus 2st 3.0A extra batterier.

Kommer om några veckor. *LÄNGTAR* =)

På tal om Hitachis poppiga serie, hörde jag en äldre timmer-man muttra över att hans chef hadde köpa in Hitachi. Han tyckte tex inte sticksågen gick att hålla i som folk och såg ut som en j@vla jympa-dojja från Addidas!:D

P
nanowire: :blushing: f'låt!

Det är Hitachi 14,4V / 3Ah DS14 DSL - inte att förväxla med den äldre varianten som är klart klumpigare.

Fortfarande mycket nöjd - fast jag fick veta att det kommer en ny variant av den; med en borstlös motor med 30% längre gångtid mellan laddningarna, starkare och robustare. I övrigt samma. Eventuellt lite lättare.

Dj-ligt typiskt. :mad:

Har 13 st Hitatchi maskiner av olika model och måste säga att jag är grymt nöjd med hur dom fungerar. Bara den lite äldre modellen som batteriet är jobbigt att få loss ur laddaren som jag retat mig på.

pingvinlakrits skrev:
nanowire: :blushing: f'låt!

Det är Hitachi 14,4V / 3Ah DS14 DSL - inte att förväxla med den äldre varianten som är klart klumpigare.

Fortfarande mycket nöjd - fast jag fick veta att det kommer en ny variant av den; med en borstlös motor med 30% längre gångtid mellan laddningarna, starkare och robustare. I övrigt samma. Eventuellt lite lättare.

Dj-ligt typiskt. :mad:
Det låter ju intressant! Du vet inte möjligen något mer om den nya borstlösa?

pingvinlakrits
Det är den nya med slide-batterierna och LED-lampa du har nu?
Som är mer svart än grön och inte 'randig' :)

Det jag menar är det är inte den som kommer med borstlös motor va?

P
Jepp, det är den med vidvinkel-LED-lampan.

Den kommer tydligen med borstlös motor när som helst.

Jag skulle helt klart invänta den om man kikar på Hitatchi skruvdragare.

:)

Båda märkena är ju bra. Jag valde Hitachi DS18DSAL GULD 3.0Ah.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.