Hejsan!
Idag la min gamla Metabo borrhammare (KHE24) av totalt.
Kugghjulet som sitter på motor-axeln var söndertrasat.
Detta går naturligtvis att laga men jag har ändå lite funderingar på att köpa en ny kraftigare maskin.
Mitt användningsområde är:
Husrenovering med borrning i betong.
Borrning i berg (upp till 20mm)
Justeringsbilning av betong (när gjutningarna inte blivit perfekta...)
Den maskin jag använt har varit en "typisk" avlång 2kg maskin, med bilfunktion.
Jag känner att denna inte riktigt räckt till till de tyngsta jobben, man kan säga att den ofta fått slita för hårt.
Jag vill ha en lite större maskin för rimliga pengar (max 4000kr) som fortfarande är smidig och går att ha till vanliga småhål.
De maskiner som då dyker upp har en knubbigare design och väger ca 3,5kg. Vilken av dessa maskiner skulle ni rekommendera? Vad är fördelarna och nackdelarna med en sådan maskin? Vad skall man tänka på?
Här är en modell från Makita som jag tycker verkar intressant:
http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/products_id/480
Motsvarande Bosch:
https://toolab.nordicshops.com/product.html/gbh-3-28-e-bosch-borrhammare-sds-plus?category_id=69
Dewalt:
https://toolab.nordicshops.com/prod...-borrhammare-2-kg-sds-plus-qcc?category_id=69

Tror ni att jag tänker rätt eller skall jag köpa en mindre maskin istället???

Kanske en beggad Hilti tex TE70b8e1af1-1488-4547-b614-e16dcf537fcc_300.jpg

Jag måste ha en före julhelgen så det känns inte som jag hinner hitta en på blocket, annars skulla jag naturligtvis inte tacka nej till en Hilti.
En fördel med Makitan är att man får med en borrchuck oxå, kan vara bra att ha.

Om du fortfarande kan tänka dig en maskin i ungefär samma storlek den du hade så har k-rauta kampanj till nyår på Bosch GBH2-26DFR för 2499:-. Den funkar utmärkt i berg och har rotationstopp för bilning samt mycket bra snabbfäste för växling mellan medföljand sds+ och normal chuck (13mm).

Till Nimajneb:
289£ för den maskinen är väldigt billigt! Det blir inte mer än ca: 3300kr plus frakt
Stämmer verkligen detta eller tillkommer några andra avgifter, typ moms mm.
Vad brukar leveranstiden vara från England?
http://www.power-tools-pro.co.uk/bos...0v-p-5283.html

mvh
Steffe

Ingen moms tillkommer inom EU, frakten för mig får på 3-5 dagar från England, dock har jag just inte beställt från denna handlare. Inget annat borde tillkomma men oavsett ser du det i webshoppen innan du trycker på "beställa"

// Mats

Stehpan skrev:
Till Nimajneb:
289£ för den maskinen är väldigt billigt! Det blir inte mer än ca: 3300kr plus frakt
[länk]

mvh
Steffe
Du får betala engelsk moms(VAT) på 15% på det angivna priset så ungefär en femhundring till +frakt får du lägga på. Generellt brukar det ta upp mot en vecka-10 dar att få saker till mig i norrland, men det kan gå fortare också.

Stehpan skrev:
Till Nimajneb:
[länk]

mvh
Steffe
Som gilbert skrev, UK moms 15% plus frakt på kanske 25-30GBP gör att den bör landa straxt över din Budget. Men du får mycket maskin för pengarna.
Borde kunna vara på plats innan jul men i absolut värsta faöll kommer den första dan efter Jul. (Notera ävenb att UK höjer momsen 1 Jan.)

Tackar för svaren.

Det blev lite olika alternativ att tänka på...
Köper jag 4kg Boschen så vill jag nästan ha en till maskin för småhål och du rusar det iväg lite väl mycket men å andra sidan får man mycket för pengarna.
Maskinen på K-rauta kanske inte är så fel. Den verkar ganska prisvärd. Kanske är det bättre att komplettera upp med en SDS-max maskin från UK senare i vår.

Det känns som att det optimala är två maskiner egentligen... Blir svårt att förklara för frugan.

Hiltin som tipsas i första inlägget är ju väldigt bra, dels för små hål och för lite större grejer. (Och så behöver ju det inte nämnas att den är fin, jämfört med de andra alternativen som ser ut som att de kommit ur någons a*us. Speciellt Makitan. Riktigt ful maskin)

//Patrik

H
Skulle själv vilja ha Dewalten. Smart system med utbytbar chuck. Dessutom är den lite starkaren än den blå. Kör på gult..

Hejsan!
Det blev Boschen från K-rauta för 2500kr. Känns som en rejäl no-nonsense-maskin, kanske inte så upphetsande.
Troligen kompletterar jag senare med en större maskin från UK istället. Jag kan hålla med om att Hiltin, men även Dewalten är betydligt snyggare än Makitan. Vet inte varför vissa tillverkare skall överdesigna sina produkter så förbaskat. Makitan hade kostat mig ytterligare 1300kr.
Jag kollade oxå vad en ny rotor till Metabon skulle kosta. Ca 1000kr trodde Metabos service, och då kan det ändå vara fler saker som är slitna. Så vad gör man med en gammal fin uttjänt Borrhammare? Skall man bara slänga den? Man borde kunna bygga en ny av två trasiga.

mvh
Steffe

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.