Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Kity 535 kombimaskin

1. R
    Medlem · Västra Götaland · 14 inlägg

RogerL

Medlem
    Jag funderar på att köpa en Kity 535 kombimaskin. Det är ju en äldre maskin (20-25 år antar jag) och jag undrar om någon i forumet har erfarenhet av denna. Hur är kvalitén generellt sett och finns det reservdelar t.ex. drivremmar, hyvelstål etc. att köpa?

Fräsen har en mittaxel på endast 15 mm. Men på e-bay har jag sett att det funnits en adapter som ökade storleken till 30 mm. Detta gör att man bör kunna använda ett vanligt fräskutterhuvud (30 mm axel), om nu motorstyrkan räcker till. Har någon här erfarenhet av detta?

2. Mr Handyman
    Medlem · Värmlands län · 2 899 inlägg

Mr Handyman

Medlem
    Ingen erfarenhet av Kity, men vad gäller principen om adapter är det generellt inga problem att ändra storlek uppåt. Vet en 3/4" som är påbyggd till 30mm och har själv en som är påbyggd från en verktum, (24,75mm) till 30mm.

Vissa menar, bl.a. Snickarboden som finns här på forumet, att en fräs med för lite motorstyrka är farligare än en kraftigare.

Ett sätt att ta reda på vad som fungerar till fräsen enligt tillverkare är ju att kolla upp om det står någon diameterbegränsning för kuttrarna i boken eller på maskinen, t.ex. 75mm eller något. Den där angivna ytterdiametern kan man utan vidare köra, centrumhålet spelar ingen roll på det viset. Den ev. nackdelen med svag maskin kvarstår dock, beroende på hur stark motor du har.

Kan du posta en bild på maskinen?

3. R

RogerL

Medlem
    Jag sänder en bild på maskinen (Kity 535) och en på själva fräsen med ett originalskär monterat. Jag har fått bilderna från säljaren. Förmodligen kan man inte få tag i sådana skär idag utan måste montera ett standard kutterfräshuvud.

Kity's sats med kutterhuvud (block) och adapter beskrivs på följande sätt: Block diameter 78mm, thickness 40mm, bore 30mm. Adaptor reduces bore to 15mm. Såldes på e-bay häromdagen för strax över 100 pund dvs drygt 1.200 kr.

4. phl
    Medlem · Skåne · 7 150 inlägg

phl

Medlem
    Det var ett rätt läskigt frässtål på bilden. Risken för kickback känns skapligt stor ;)

5. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 412 inlägg

Daniel_NPremiumikon: Hand

Moderator + Youtuber
    Håller med, den skulle jag aldrig använda.

6. Mr Handyman

Mr Handyman

Medlem
    Instämmer, men framförallt kan det rulla upp hela skjortan och tugga upp armen vilket är minst lika illa.

RogerL, om jag förstår dig rätt så är det hela satsen med kuttern som går på £100, och det är ju inte farligt om man genom det får en vertikalfräs.

7. snickarboden
    Medlem · Skåne · 4 736 inlägg

snickarboden

Medlem
    Den kuttern kan man direkt glömma, stålet är totalt livsfarligt.
    15 mm axel hade jag vägrat köra med eftersom jag anser det är alldeles för klent för de krafterna som fräsning för med sig. Och om axeln börjar självsvänga vill jag inte vara i närheten.

2-3 kW lär vara minimum för fräsning, man vill liksom inte att fräsen stannar upp utan den skall ha kraft och gå jämnt, sen om det sker med ren motorstyrka eller genom en stor gammal motor med enorm egen massa är egalt men den skall inte hugga såsom sker om motorstyrkan inte räcker till, det känns liksom rejält och är direkt otrevligt eftersom det ger en enorm påfrestning på stålen mm.

/Kent

8. Mr Handyman

Mr Handyman

Medlem
    RogerL, kan du förklara hur själva axeladaptern fungerar? Som det ser ut verkar det ju som att det är en insticksspindel med ett genomgående spår i, där man placerar stålet och klämmer fast det med skruven högst upp. Stämmer det? I så fall är det precis samma idé som är på min fullstora och oändligt gamla vertikalfräs. Den s.k. adaptern (enl. uppgifterna på Ebay) är om det är så bara en annan insatsspindel. I det fallet troligen en axel med 30mm diameter, ett fast utskott på säg 50mm i diameter samt klämringar och en toppmutter.

Jag fick en dito svarvad nämligen, fast med annan insats i botten förstås.

9. snickarboden
    Medlem · Skåne · 4 736 inlägg

snickarboden

Medlem
    Den här adaptern som diskuteras, är det en adapter för att gå upp i axeldimension eller även kutter (dvs stålhållare med)?

Är det en kutter utan säkerhetsstift (som hindrar stålen att lossna) är den inte att rekommendera alls.

/Kent

10. R

RogerL

Medlem
    Jag skall försöka kommentera och besvara de frågor som ställts i inläggen ovan.

Först ett stort tack till alla som kommenterat faran med frässtålet på bilden. Eftersom jag själv inte har någon erfarenhet av vertikalfräsar (endast viss kunskap om överhandsfräsar) har det varit närmast livsviktigt att få reda på era synpunkter. Förstår att denna typ av frässtål/fräs inte bör användas om man vill undvika skador.

Adaptern: Själva adaptern (30 mm i diameter) träs över den existerande fräsaxeln (15 mm diameter) och gör alltså att "den nya" fräsaxeln blir 30 mm i diameter. Hur den fästs vet jag inte säkert (såg bara ett litet foto av prylen på e-bay) men jag antar att adaptern har en slits som motsvarar slitsen för frässtålen på den ordinarie axeln och att stoppar dit ett bleck genom adaptern och originalaxeln och att det hela som hålls i läge av stoppskruven uppe på axeln eller av kuttern som träs utanpå adaptern.

Kuttern p åe-bay verkade ha skär med stiftförankring.

Hade nog lagt ett bud men säljaren ville bara sälja inom UK.

Egen adapter: Min tanke var att få tillverkat en egen adapter att trä över orginalaxeln och utanpå denna sätta en standardkutter (som t.ex. finns på Jula). Men hur fäster man en sådan kutter på axeln. Godset runt kutterns axelhål (30 mm) tycks vara kompakt och jag förstår inte hur spännskruvarna på kuttern skulle kunna tränga ihop axelhålet (om det nju är så det går till) så att kutern fäster på axeln. Kanske skall kuttern istället skall spännas fast under- och ovanifrån? Detta är säkert en lätt fråga för många forumdeltagare men inte för en nybörjare som bara sakta börjar komma in i vertikalfräsens mysterier!

11. R

RogerL

Medlem
    Tack också för synpunkter på motorstyrka. Jag får kolla detta igen. Det är ju en sak att driva runt ett frässtål som på bilden, en helt annan att driva runt en kutter med 9-10 cm diameter. Och så har jag mina farhågor att detta belastar fräsaxeln för mycket, även om den är "förstärkt" till 30 mm. Längre ner på axeln är den ju ändå bara 15 mm.

12. Mr Handyman

Mr Handyman

Medlem
    Kuttrarna i vanliga vertikalfräsar spänns fast genom tryck ovanifrån med hjälp av en stor mutter, och kuttern vilar på ett utskott som löper runt axeln.

På bilden du postat ser man att 15-mmsaxeln sticker upp ur en annan axel, eller är det bara ett täcklock för kullagret?

Det verkar alltså som att adaptern du tittat på är något man bara trär över den gamla axeln, men hur får man då fast kuttern? Spänns adaptern fast i slitsen för stålet och har en egen gänga uppepå?

Det är en viss skillnad i tvärsnittsyta mellan 15mm och 30mm. En 15-mmsaxel har en snittyta på ca 177mm2 och en 30mmsaxel har ca 706mm2 om jag räknat rätt.

13. R

RogerL

Medlem
    Mr Handyman: Precis vad jag misstänkte! Det är inte bara att trä ett kutterhuvud över den nya axeln. Efter vad jag förstår är det ett täcklock och inte en tjockare axel som kommer upp i botten. Hur den nya axeln fästs framgår inte av bilden på ebay.

Att fästa ett nytt kutterhuvud på den nya axeln skulle alltså innebär att man dels måste göra ett stöd för kutterhuvudet underifrän och dels göra gängor för kunna skruva fast den med en mutter ovanifrån. Och inte minst viktigt, kunna fästa den säkert på den gamla axeln.

Din uträkning av godsmängen i en 15 mm respektive en 30 mm axel talar också sitt tydliga språk. Skillnaden i diameter låter inte så stor men när man ser vilken skillnad det är i tvärsnittsyta så förstår man vilka krafter man beräknar att axeln skall klara av.

Det ser ut som om mitt eventuella projekt skulle bli en alltför dyr investering i en gammal maskin. Jag får nog avskriva tankarna på att göra en modern fräs av denna.

14. mattiasp
    Hårklyvare · Täby, Sthlm · 6 691 inlägg

mattiaspPremiumikon: Hand

Hårklyvare
    Det låter klokt. Dessutom är skillnaden i böj- och vridstyvhet större än vad tvärsnittsytan antyder. Dessa storheter är inte linjärt beroende av arean.

För övrigt kommer man ganska långt med ett ordentligt fräsbord med en större handöverfräs.

15. R

RogerL

Medlem
    Mattiasp: Ja, jag har börjat inse att med de fräsjobb jag närmast tänkt mig (t.ex. renovering av några äldre fönster) så är nog ett fräsbord med en bra fräs den både enklaste, billigaste och säkraste lösningen.

Jag vill också tillägga att jag på några få dagar har lärt mig oerhört mycket genom att "ströva omkring" på de olika sidorna i forumet. Som nybörjare riktar jag ett stort tack till alla "proffs" som så beredvilligt delar med sig av sina kunskper.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.