Verktyg & Maskiner
Daniel_N: Jag tycker inte att urslag är något vidare, just för att en planhyvel faktiskt kan ge "riktigt" urslag, tex runt en knast, också. Det kan då bli förvirrande var för typ av urslag man pratar om. Jag håller dock med att "snipe" inte heller är något vettigt ord.
1457g: Vet inte om det funkar för ditt ändamål, men jag tänkte på konstruktionen som är i luftburkar på gamla bilar. Där kommer luften in genom ett rör och virvlar sedan runt i en del där det är motorolja på botten som då dammet fastnar i, därefter åker luften vidare in i motorn. Det kanske funkar med någon liknande konstruktion fast med vatten?
phl: Min gissning är att den nya skenan är smalare så att den inte kommer så nära klingan men jag må ha fel. Klingan i skivfräsen är ju bredare än en vanlig sågklinga. Dessutom har skivfräsen ett styrhjul i bakkant som löper i det sågade spåret och som även ser till att man inte sågar för djupt. Det kan säkert oxo ha inverkan på skenans utformning.
Matix: Såg att Makita kommer med en "Makita BBC231URD 36V BRUSHCUTTER" http://www.makitauk.com/index.php?special=product_detail_popup&pid=2115&catid=261 Lite intressant! Börjar bli ganska mycket folk som sitter med Makitas 18V lion grejer man undrar lite ifall de kommer med en lite enklare grästrimmer. Vore ju riktigt smidigt kan jag tycka ;) /Mattias
Matix: Nu finns kap/gersågen med under nya produkter på www.Makitauk.com. Någon som hört nåt om prisbilden i Sverige eller Uk? http://www.makitauk.com/index.php?special=product_detail_popup&pid=2109&catid=55 /Mattias
Mr Handyman: Det fanns också ett visst egenintresse i letandet. Jag har ofta retat mig på det där. Förstår inte varför det inte finns fullt sortiment på såna koner.
Milkshaken: Gå några varv till i trädgården när det töat bort,,,, Den som söker den finner... Eller vad det nu heter..:)
Michael86: Hej! Finns det någon bra ledningssökare som kan hitta ingjutna vattenrör i valvet. Ska bila upp gamla badrumsgolvet för att göra om avlopps osv. Skulle va fint om man kunde kolla ungefär hur rören är dragna! MVH Michael
Logiman: Kjøpte opprinnlig en DLE70 Avstandsmåler. Men grunnet svært ubrukelige trykknapper (designfeil) klagde jeg til Bosch. De valgte å erstatte den med en GLM150 som er en av deres to nye modeller. God Bosch kundeservice! Derfor har jeg denne testen/sammenlignen av GLM150 mot DLE70. Enjoy! (beklager den er på norsk):
ubbe76: Tack för svar! Mao är det inte så viktigt med tjocklek annat än för batteritiden? Blir att köpa klinga då, rekommendationer på märken med bra pris/kvalite? Hur viktigt är det med "tandantal" MVH/Ubbe
byggsson: Appropå inlägget ovan om att tappa skruvdragaren, så kan jag berätta att min några år gamla Bosch PSR 14,4 VE-2 gick av (!) ikväll när jag tappade den i golvet från ca 1,5 meters höjd. Den gick av mellan själva motorhuset och den ställring som man kontrollerar momentet hur hårt man ska kunna dra innan den börjar slira. Det var till största del plast där inne, och det var den som
pleqtiz: [citat] ja Protools låda innehåller inte lika mycket som Festools.. sen har fesstool lite bättre finish på sina grejjer ... kanske bara nåt jag inbillat mej men vissa saker känns industri mot för festools hantverkar myspys men sakerna i dom är det som festool bland annat har i sina lådor.... om lådan är värd 219e... nej det är den inte
Snailman: [citat] Fick en ny istället för den trasiga... förmodligen på garantin... Hoppas den förra spaken var ett måndagsexemplar (hade spruckit av där skruven var idragen i centrum av den...) (Gäller en leica lino l2)
Mr Handyman: [citat] d^_^b Eller rentutav en OF1400 med MFS kanske. En 3/4"-fräs från England kan inte vara svår att få tag i, inte heller särskilt dyrt.
Dracule: [citat] Tack för infon! Ja jag har faktiskt redan beställt. Jag beställde en Dustex 40 från http://www.mtmc.co.uk den 12:e men har tyvärr inte fått den än. Det låter bra att du är nöjd med den som "vanlig" dammsugare i alla fall. :) [citat] Det låter mycket intressant! Det var ett betydligt mer humant pris. Jag väntar med spänning på pm. :) Som jag förstår så medföljer det
screamin-daemon: [citat] Nja. ca 60-70 % ska de laddas innan man ska långtidsförvaras. Det med total urladdning är väl från Nickel-kadmium tiden.
Nimajneb: Själv tycker jag mitt Classe sågbord är nästan för stabilt så att det går ut över mobiliteten. Längden 240 är kort men du behöver iaf rullbockar oberoende längd så eg spelar det ingen roll.
Amatörbyggaren: Se www.lackering.forum24.se Vidare Utrustning och Biltemas färgspruta. Den sprutan får mestadels bra kritik
mattiasp: Här är en till som har roat sig i snickarboden: http://www.wimp.com/roboticarm/
Nimajneb: Förutom rörelsmönstret, som påminner om en skadeskjuten sambadansande kråka, så uppfattar jag att även den utmärkta dammupptagningsförmågan (iaf 150turbo o rotex) att slippappret inte geggar igen på samma sätt som en vanlig billig excenterslip.
Logiman: [citat] Selvfølgelig ender alle diskusjoner i festool. Festool er en religion/sjuka alt etter som hvordan man ser på det. Så festool må være med i enhver tråd :P Festool ligger på toppen hva gjelder kvalitet (på en hel del iallefall) så når man diskuterer kvalitet så er det vel ikke så merkelig at det dukker opp. Sånn er det ialle forum, at det beste (og det dyreste) alltid kommer
Snorunge: Trevligt med folk som har erfarenhet av bägge typerna. En fråga: Klämmer man ihop klyvens armar med armvecken och samtidigt håller vedklabben med bägge händerna? Logiskt borde det vara så, men vad säger säkerhetsföreskrifterna om detta förfarande när händerna är fria att komma i kläm? Edit: Harald-Nyborg sålde den tydligen tidigare. Hastigheten är 6 cm/s och 5,4 cm/s på retur.
FredrikR: R = Factory Reconditioned? K modellen verkar vara 'obrukad', och kollar man på en bild av K på en svensk sida verkar den komma med bälteskrok och ser ut att vara en nyare modell?
Ezcobar: Jag köpte trapetsgängad stav på Lans Mekaniska Verkstad i teckomatorp för något år sedan. Har dom inget på lager bör dom kunna ta hem till dig!
hecke: OK det förklarar det hela. Fick idag pris från Flugger. De ville ha 2500 + moms, dvs nästan 1000 kr (nästan 50%) mer än vad det skulle kosta med frakt och allt från England. Hutlöst.
bigsnucke: Jag tror det kommer säljas en massa billiga dataskärmar med konstiga streck och vinkelmarkeringar på blocket snart... (Ni vet väl att tippex inte fungerar på bildskärmar?!)