Verktyg & Maskiner
Ellagård: Klart. Borrade ett pilothål med 1,5mm och sedan 2mm, efter det började det gå trögt. Slipade då bort material från baksidan med vinkelslipen längs med nyckeln, så att det återstod ca1mm material vid pilothålen. Körde till slut igenom detta tunna materiel med 3,5mm för att kunna dra en skruv igenom. Körde med en 12mm-nyckel från Cotech, vänd så att man endast ser "Chrome Vanadium
Cinolin: Den typen av wire är vanlig i grästrimmers, kolla hos en trädgårdsmaskinverkstad om de har reserv-wirar i den dimensionen.
ClasseClas: Tack för inputen! Det blev en AmPro VE-39950 (60 -340Nm) från Swedol, http://www.handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=292 Den går att ställa in i steg om 2Nm i hela momentområdet. Den levererades med ett testcertifikat som visar på bra precision. Verktyget är magnifikt overkill för mina ändamål men just nu känns det bara bra! :)
phl: Rockler är en näthandlare/kedja som även har egna verktyg och tillbehör. De har väldigt mycket intressanta prylar till vettiga priser som du nog märkt :)
phl: 3,2mm men det är rätt tjockt i exempelvis en GTS10:a. Fungerar men det känns som en så pass "klen" såg kanske får jobba onödigt mycket.
turmenator: Hej Funderar på att införskaffa en sticksåg och vill köpa en bra på en gång för dåliga verktyg är jag allergisk mot =) Alla verkar nöjda med sin Bosch GST 135 CE, men jag är nyfiken på hur Metabo STE 135 Plus är i jämnförelse? Båda kostar lika mycket ju. Jag har en metabo skruvdragare och den är jag väldigt nöjd med. /Mvh Viktor
jonas_720: Jag köpte mig en Bosch PMF 180 idag, än är jag hel nöjd, kommer verkligen åt på ställen man inte för med någon annan maskin. Har inte testat så jätte mycke men en del. Skulle inte köpt en alls, skulle bara ha lite plastkilar men så låg den där på cheapy å väntade. Som sagt en maskin som rekommenderas.
vojma: OK - ni har övertygat mig. Sågen behålles för "fulsågning". Tänkte att den kanske skulle kunna inbringa någon krona till nästa verktygsinköp men ser att priset har sjunkit markant sedan inköpet.
phl: Mestadels kör jag utan momentinsntällningen påslagen men jag tycker definitivt att den fyller en funktion. På sistone har jag använt momentbegränsingen mycket när jag ska dra i många skruvar i massivt trä och vill vara säker på att jag inte drar åt för hårt med dragaren. Har i dessa fall föredragit att dra det sista med vanlig skruvmejsel. Momentinställningen på Festools nyare
Nimajneb: har du kollat dom andra klassikerna lawson, miles, toolstop osv annars kan du gu googla uk siter http://www.google.se/search?hl=sv&q=dw745+site%3A.uk&aq=f&aqi=&aql=&oq= Kolla prisjämförelsesiter för Europa tex http://geizhals.at/eu/a332826.html Kolla Ebay När du hittat något så hittar du säker en butiksrecension på Byggahus i tex UK eller Tysklandstrådarna.
bax: [citat] Där håller jag med, tycker dock att Axminsters lyft är overkill för en nybörjare, en enklare variant räcker långt. Nu är det OT, jag lägger ner nu.
Enk Projektet: Kolla vad man kan göra lite enkelt och lätt med motorsåg :D http://www.designswan.com/archives/amazing-chainsaw-wooden-sculptures.html
sammi: Tack för tipset där fanns mycket intressant. Du har nog rätt anngående slipning.
teed: Jag skulle testa och sätta fast en mdf skiva på undersidan av bänkskivan med dubbelhäftade tape. Fräsa från undersidan med hjälp av en enkel kopierings fräs, typ http://www.jula.se/kantfras-25-4-mm-125109 men troligen en av lite bättre kvalitet en julas :) men troligen inte ett måste då du endast skall fräsa ett par gånger med den. Sedan tar du bort mdf skivan och sätter den på en
SaabAero: [citat] Det är en grymt bra maskin för det priset. Maskinen i sig är väl som andra Meec maskiner men konceptet är superbra. När Meecen dör kommer jag att köpa en liknande och bättre kvalisort för nu verkar det ju som att Jula rear ut dom sista., Klingan slits ganska hårt men jag tror det blir klart lägre kapkostnad jämfört med vinkelkapen. Det står ju Meec även på klingan så man
bygga_bo: Nu har jag sågen i närheten så jag kan mäta, och det gjorde jag... 72 mm till motorhuset stämmer. Avståndet till gejdrarna är 70 mm + "ett hårstrå" (mätte tre gånger och fick avstånd mellan 70,4 och 70,6 mm). Som mitt anhåll är ställt kan man såga 150 mm brett virke utan att gejdrarna sticker ut över bordet (kan slå i storleksordningen 1 cm beroende på hur anhållet är
Mr Handyman: En DW621 kan man beställa från England för 204 GBP + frakt. Den har kvarttumshylsa, så det kan vara läge att beställa till en 8mm dito. Oavsett vilken maskin man föredrar så är det ett bättre instegspris än på 1010.
ockelboy: Jaha okej, det är ju inte så dumt alls :) Man klarar ändå vinkeln på kraftutagsaxeln då ? Vad har du ställt klipphöjden på? Tror nog att det lutar åt en kl 1600 iallafall. Har vart inne på en betesputs(Kuhn) tidigare, men efter att ha hört med lite olika så faller nog valet på en slagklippare, eftersom det är mycket stora tuvor och en del småris. Ska åka och betälla en i slutet
importensketsig: Apropå dremel och att skruven skulle behöva sticka ut, njae, med tunn skiva så har jag slitsat även djupare sittande skruvar och skruvat ur dom med flatmejsel. Det blir ju ingen speciellt massiv förstöring av allt omkringliggande av grunda slitsar som går ut en liten bit från där skruven eller fästelementen ifråga sitter
Fnularn: Esab smashweld 180 samt Kemppi kempomat är riktiga trotjänare med tillräcklig kräm för att tex svetsa ramben.. Dessa 3-fas mig/mag brukar ligga bra i pris på begmarknaden. Och har sk eurokoppling så det är barnlek att byta slangpaket. Ska man svetsa skopfästen och bränna ihop balk-konstruktioner är det som sagt bättre åh satsa på en pinnsvets (mma) .
beerplz: Har en sådan - eller - modellen innan. Min är i vart fall 5 år och jag använder den nästan dagligen (hobby-bruk). En tyst och stabil såg och absolut värd pengarna. /Jon
b_hasse: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/87023-fattigmansbetongfraes.html
raveper: Knasigt... Ska du slipa ner möglet i isoleringen istället?
Masses: hehe Men dom har sin transfer serie som verkar vara riktad mot just bulk och spånhantering. Vad som skiljer mot vanilla Spiro vette sjuttsingen
Milkshaken: skuggelden: Om du tröttnar på kompressorn så är jag spekulant..... bara PMa så ska vi nog komma överrens....:)