Kul teori, men behöver utvecklas mycket innan den kan bli i närheten av sann nog för att vara användbar för ett val av såg.trojlee skrev:
Till att börja med, den gäller bara om allt annat är lika. Så först gäller:
- glapp=dålig precision, oberoende av om det är i sågfäste, lager, anhållsfäste, ...
- Riktfel=dålig precision, oberoende av om det är vinkeln på anhållet som ändras eller på sågklingan som ändras.
- Eftergivbarhet=dålig precision, oberoende av om det är anhållet som flyttar sig/ger med sig med press, eller klingan som flyttar sig med press.
- repeterbarhetsbrist=dålig precision, oberoende om det är avläsningen, eller låsningen eller vinkeln som ändrar sig när man tror sig göra samma inställningar.
- Litet bord på längden=dålig precision om längden är så kort i förhållande till det sågade materialet att materialet inte kan föras parallelt med sågen. Om materialet i sig är skevt (klyvningen görs som ett led i att räta ut materialet) skall anhållet vara minst halva materialets längd om längden fördelas lika framför och bakom klingan och man sågar små bitar upprepade gånger, annars lika långt som materialet. Med kortare material räcker det med ett relativt kort anhåll om anhållet är nära klingan (liten bit som sågas av), men ett successivt längre ju längre från klingan man har anhållet. I själva verket gäller att ju bredare såg, dess längre måste den vara om bredden inte skall ställa krav på operatören för att åstadkomma precision. Samtidigt orsakar den sträckan ett vinkelfel, som ganska snabbt förflyttar det verkliga problemet upp till de verkligt viktiga punkterna om glapp och repeterbarhet ovan.
- Litet bord på bredden=har inget med precision att göra, bara med storleken på inställbart snitt, så länge inte så mycket material ligger utanför att momentet från tyngdpunkten omöjliggör för den som för materialet att hålla det platt på bordet och dikt mot anhållet. Detta inträffar normalt sett bara för väldigt stora skivor och kräver riktiga sågar (Hammer och uppåt) om man skall anse sig hitta en såg stor nog för att eliminera det. I övrigt relaterar bredden på bordet till längden på bordet enligt ovan passus om vinkelfel. Om man har en såg som inte kan ställas in att såga både til vänster och höger om klingan blir bredden på bordet viktigare.
- Skall du ha god precision, köp riktigt bra grejer.
- Skall du såga riktigt stora saker med riktigt god precision, köp riktigt stora grejer.
Som jag har nämnt i andra trådar. är jag och mina vänner (som jobbar med maskinen dagligen i yrket) riktigt nöjda med http://products.bauhaus.se/ets-1825-bordcirkelsag-1800w....
Det kan man göra, och sådan skillnad finns. Jag tror över huvud taget när man snickrar att man skall täka mer på repeterbart än på mått. Få kommer att märka om dina hyllor är 2 millimeter för långa, om alla är lika långa. Men det är väldigt tydligt när en tennon joint skiljer på en millimeter på en av tre brädor i en hylla.magnu skrev:
Det jag tänker på handlar däremot inte om snabb eller långsam, utan över huvud taget repeterbarhet. Om du sågar 4 brädor i en redan inställd bra bordssåg, eller en redan inställd kapsåg, då kommer de att bli likadana på grund av repeterbarheten. För att du över huvud taget skall få dem olika måste du föra dem bort från stödet, eller vinkla dem bort från bordet, eller trycka tills något ger med sig. Så länge du bara håller materialet mot anhåll och bord blir resultatet detsamma. Samma sak blir det om du har en såg med skena och ställer skenan med en mall (det jag gissar på skulle vara "inte snabb" repeterbarhet. Det är också repeterbart.
Men, när du tar fram en linjal, penna, riktkniv, ... Då har du inte repeterbarhet. Är du riktigt noggrann finns det en god chans att du ligger inom en millimeters fel, du kan åstadkomma en halv med. men ingenting säkerställer att du får det rätt. Istället för att som ovan behöva göra ett fel för att missa, de fall jag tänker på som repeterbara, måste du göra extremt rätt för att lyckas. Gör du ett antal sådana mätningar som du överför till en linje och sedan sågar efter, så kommer ditt resultat högst troligt att skilja lite grand, på ett helt annat sätt än när du använder en färdig mall/inställning.
--- Mats ---
HejMats Bengtsson skrev:CMSen är minst 44 bred, CMSen är när man flyttar den minst så bred. Men som den står i mitt garage står den med två breddningsbord och ett justerbord på. Då är den 67+41+41= runt 150 bred. Det vill säga det är både en liten såg och en såg med ett stort bord. Jag har inte köpt förlängare utan till stora skivor kör jag med best tools rullar framför och bakom sågen. Hade jag känt ett behov av förlängare till skivorna hade jag köpt en.
--- Mats ---
Vad heter CMSen mera alt var finner man den?
/Peter
http://www.festool.se/Produkter/Pages/Product-Competence.aspx?foc=ol_cms_grundeinheit_set_3682
10 000:- på miles i UK
10 000:- på miles i UK
Redigerat:
Opppsssss, visste inte att ni talade om Festool men borde kunna ana det.tallmilan skrev:
Har faktiskt både en TS 55 och en TS 65 (tack vare ett byte) så detta skulle kunna vara en bra bord till mig. Jag har det ju trångt som många andra.
MEN är det verkligen så bra med dragsåg?
Den enda gången jag använt det kom jag inte överens med den....
Drömmer mer om en rejäl justersåg typ 300 Kg Luna eller så men utrymmet räcker inte riktigt till.
Om det skulle bli en till med mer repeterbarhet så får Woodstaren flytta till landet.....
Peter
CMS är en Festool lösning. Förr under "semi stationärt arbete", numera under egen avdelning för CMS-enhet. Det är ett modulsystem där ett gemesamt bord med tillbehör (breddare, förlängare, justerbord, vinkelanslag, längdanslag, ...) ger en möjlighet att sätta olika moduler i mitten (framförallt skapa en bordssåg och ett fräsbord). Eftersom de som ingår i modulerna kan tas loss är det dessutom kombinerat med att köpa fräs och sänksåg som kan användas separat.GSM-Peter skrev:
--- Mats ---
Kör vidare på tråden, det ser ut att bli en Dewalt DW745, jag hittar ingen annan i den prisklassen som är kompakt och håller någon form av kvalitet.
Jag tänkte beställa från UK och har tittat på tråden om att importera från UK men tyvärr hittar jag inte någon bra leverantör på nätet i UK som säljer just en DW745 och leverar till Sverige.
T.ex. www.axminster.co.uk har inte DW745:an i sitt sortiment. Finns det någon som kan har något bra tips om en pålitlig UK sajt där man kan beställa en Dewalt DW745 för leverans till Sverige?
Jag tänkte beställa från UK och har tittat på tråden om att importera från UK men tyvärr hittar jag inte någon bra leverantör på nätet i UK som säljer just en DW745 och leverar till Sverige.
T.ex. www.axminster.co.uk har inte DW745:an i sitt sortiment. Finns det någon som kan har något bra tips om en pålitlig UK sajt där man kan beställa en Dewalt DW745 för leverans till Sverige?
har du kollat dom andra klassikerna lawson, miles, toolstop osv
annars kan du gu googla uk siter
http://www.google.se/search?hl=sv&q=dw745+site%3A.uk&aq=f&aqi=&aql=&oq=
Kolla prisjämförelsesiter för Europa tex
http://geizhals.at/eu/a332826.html
Kolla Ebay
När du hittat något så hittar du säker en butiksrecension på Byggahus i tex UK eller Tysklandstrådarna.
annars kan du gu googla uk siter
http://www.google.se/search?hl=sv&q=dw745+site%3A.uk&aq=f&aqi=&aql=&oq=
Kolla prisjämförelsesiter för Europa tex
http://geizhals.at/eu/a332826.html
Kolla Ebay
När du hittat något så hittar du säker en butiksrecension på Byggahus i tex UK eller Tysklandstrådarna.
Klicka här för att svara