6 722 läst ·
44 svar
7k läst
44 svar
Kompakt bordssåg
Sida 1 av 3
Jag ser behovet av en bordssåg för att kunna klyva reglar och utföra sånt man gör med en bordssåg. Nu börjar det dock bli lite trångt i förråden och garaget (för mycket verktyg
) så jag måste begränsa storleken på bordssågen så jag vill inte ha t.ex. en Bosch GTS10. Den får heller inte vara för astung för jag måste tråckla fram den från förrådet varje gång den ska användas och jag vill inte känna att jag låter bli att ta fram sågen för att den är för stor och klumpig att ta fram
Lämplig storlek tycker jag t.ex. Bosch GTM12M eller Dewalt DW710 verkar vara. Men jag vill helst inte ha en kombisåg och ett krav är att kunna klyva i vinkel vilket inte DW710 klarar.
Den som jag hittat som bäst verkar passa mina behov är Dewalt DW745 som ser ut som att en har lämplig storlek på pappret i alla fall. Jag har dock inte varit iväg och klämt och känt på den i verkligheten ännu...
Är Dw 745 en bra bordssåg, vilka andra alternativ rekommenderas som inte är för stora, tunga och klumpiga.
Lämplig storlek tycker jag t.ex. Bosch GTM12M eller Dewalt DW710 verkar vara. Men jag vill helst inte ha en kombisåg och ett krav är att kunna klyva i vinkel vilket inte DW710 klarar.
Den som jag hittat som bäst verkar passa mina behov är Dewalt DW745 som ser ut som att en har lämplig storlek på pappret i alla fall. Jag har dock inte varit iväg och klämt och känt på den i verkligheten ännu...
Är Dw 745 en bra bordssåg, vilka andra alternativ rekommenderas som inte är för stora, tunga och klumpiga.
Om priset är av underordnad betydelse så borde ju en Festool TS 55 i CMS-bordet vara en bra lösning.
Både jag och nej. Jag har funderat på det alternativet med CMS-bord och en TS55, men jag är lite motståndare till att behöva trixa med i och urmontering när jag håller på och bygger. Jag har nog hellre dedikerade verktyg som är tillgängliga direkt när jag behöver dem (det är en av anledningarna till att det börjar bli fullt i verktygsförråden). Och köpa två TS55 varav den ena är ständigt monterad i ett CMS-bord känns som en smula overkill...StyrmanBerg skrev:
Sen är jag osäker på hur bra TS55 i CMS-bord står sig jämfört med en dedikerad bordssåg av bättre märke. Men ur utrymmessysnpunkt är det antagligen ett bra alternativ antar jag. Vad säjer ni med TS55 och CMS-bord för bordssågning?
Har den äldre modellen av T55 i ett basisbord och det funkar klockrent. 26kg har jag för mig och benen går smidigt att fälla in på den. Klyver 45 mm på höjden och har dragfunktion vilket gör det enkelt att snedkapa när man vill. Rekommenderas starkt.
Precisionen är också kanon. Min definition på precision kan kanske utläsas ur snickarnas kommentar när vi byggde hus och monterade vårt kök tillsammans. "kul att äntligen träffa någon fler som räknar halva millimetrar" Så vi sågade i alla fall exakt fel när det blev tokigt
Precisionen är också kanon. Min definition på precision kan kanske utläsas ur snickarnas kommentar när vi byggde hus och monterade vårt kök tillsammans. "kul att äntligen träffa någon fler som räknar halva millimetrar" Så vi sågade i alla fall exakt fel när det blev tokigt
Hmm, den där verkar smart. Jag måste kolla men jag tror tyvärr att mitt inre förråd (där sågen skulle förvaras) endast har 60 eller 70 cm dörröppning så jag skulle aldrig kunna köra in den på kärran. Och jag har ingen lust att riva murad vägg och sätta in en ny dörr för att få in sågen i förrådet.Nimajneb skrev:
Na, lite smidigare än en Bosch GTS10 är jag nog ute efter.
Har en 745 på jobbet och den verkar fungera helt ok. vet inte hur stark den är men rätt liten och nätt, jämfört med min Makita. Jag har inte använt den tillräckligt mycket för att ge den ett omdöme, men jag tycker nog det är värt att fara och titta på den i butik!
Jag har en DW745 på DeWalts motsvarighet till GTA60W, nämligen DE7400, jag känner mig nöjd med kombinationen, sågen är släpbar och stativet stabilt. Monterad på stativet/kärran blir det inte direkt nåt under av smidighet, utan den minsta dörröppning man kan ta sig in är ca 73cm, men med ett väldigt enkelt handgrepp kan man skilja på såg och vagn, och då blir sågen ca 57cm bred, och kärran ca 61 cm över hjulen där den är som bredast. Jag kan ha fel, men jag tror inte det är nån form av snabbfäste på GTA60W, utan där bultar du fast sågen. I andra trådar om DW745 har nämnts att startströmmen ibland löser 10A säkringar, det är inget jag har haft nåt problem med, men då har jag inga automatsäkringar.
Och jag har CMSen med en TS75 (så du slipper ha två TS55or). Allting är mycket bra utom priset. Köpte den av ett skäl liknande ditt (platsbrist). Jag har en modul för fräsen också som jag ibland byter med.skogstomten skrev:Har den äldre modellen av T55 i ett basisbord och det funkar klockrent. 26kg har jag för mig och benen går smidigt att fälla in på den. Klyver 45 mm på höjden och har dragfunktion vilket gör det enkelt att snedkapa när man vill. Rekommenderas starkt.
Precisionen är också kanon. Min definition på precision kan kanske utläsas ur snickarnas kommentar när vi byggde hus och monterade vårt kök tillsammans. "kul att äntligen träffa någon fler som räknar halva millimetrar" Så vi sågade i alla fall exakt fel när det blev tokigt![]()
--- Mats ---
Jag mätte dörrhålet och det är 70cm men jag kan inte öppna dörren helt så det är nog bara 67cm fritt utrymme. Sågen på en kärra/stativ och bara ställa ifrån sig i förrådet när man är klar, that I like, men 73cm är för mycket. Men dw745 utan kärra är den jag hittat som verkar bäst hittills i alla fall, men finns det några andra märken som har kompakta bordsågar?
CMSen är 44 bred, 67 med justerbordet (mätte bara slarvigt, och med breddningsborden på, så kanske ett par centimeter till, dock det är bara två skruvar för att ta av justerbordet), plus 41 med första breddningsbordet, och plus 41 till med andra. Inga hjul som standard.bra-byggare skrev:Jag mätte dörrhålet och det är 70cm men jag kan inte öppna dörren helt så det är nog bara 67cm fritt utrymme. Sågen på en kärra/stativ och bara ställa ifrån sig i förrådet när man är klar, that I like, men 73cm är för mycket. Men dw745 utan kärra är den jag hittat som verkar bäst hittills i alla fall, men finns det några andra märken som har kompakta bordsågar?
Mitt råd är att ta den med kärra om det blir en DW745, de är som sagt väldigt enkla att separera. Jag gav runt 5500 inkl frakt för såg+stativ, inköpt från england.bra-byggare skrev:Jag mätte dörrhålet och det är 70cm men jag kan inte öppna dörren helt så det är nog bara 67cm fritt utrymme. Sågen på en kärra/stativ och bara ställa ifrån sig i förrådet när man är klar, that I like, men 73cm är för mycket. Men dw745 utan kärra är den jag hittat som verkar bäst hittills i alla fall, men finns det några andra märken som har kompakta bordsågar?
Jag kände på en DW745 idag och den var något större än vad jag hade hoppats. Jag hade hoppats att den var ungefär lika stor som Bosch GTM12M eller Dewalt DW710. Själva bordet var större men det kanske har sina fördelar? Den hade också sidoanhåll som gick att dra ut en bra bit längre jämfört med DW710 som inte går längre än till bordskanten.