11 303 läst ·
18 svar
11k läst
18 svar
Momentnyckel 100-300 Nm
Sida 1 av 2
Jag är ute efter en momentnyckel för att dra hjulskruvarna till bilhjulen med alufälgar + att demontera/montera bromstrummorna till släpvagnen (åtdragningsmoment 280 Nm).
Vad har ni för tips? För mig blir detta ett sällanverktyg - används max 2 ggr per år - så jag är priskänslig (tror jag
).
Vad har ni för tips? För mig blir detta ett sällanverktyg - används max 2 ggr per år - så jag är priskänslig (tror jag
Biltemas billigaste med skala är tillräckligt noggrann, men den går bara till 20 kgm ~200 Nm, men å andra sidan kostar den bara 60 spänn...sen har Swedol en som går till 340 Nm men den kostar 750 +moms och billigare tror jag inte att man kommer för ~300 Nm.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Hjulbultar till aluminiumfälgar brukar dras med max 110-130 Nm vilket Biltemas billigaste momentnyckel fixar. Lossa gör man inte med momentnyckel och 280 Nm till bromstrummorna kan du höfta. Det är inte så kritiskt.
Det är klart att jag inte lossar kronmuttrarna med momentnyckel även om jag skrev så. Jag hade inne mitt släp på service inför första besiktningen och fick hjullagren och ett par bromsbackar bytta så nu tänker jag hålla efter släpet på ett bättre sätt. Verkstan rekommenderade starkt att kronmuttern ska dras till 280 Nm och så stipulerar Valeryd också: http://www.valeryd.se/montering_broms.aspThomas59 skrev:
Så jag tänker använda mig av momentnyckel även till släpet.Utdrag från Valerydlänk skrev:KONISKA LAGER:
Använd Valeryds egna kvalitetsfett (artnr 4999001) för hjullagret. Vid montering av bromstrumman, drag åt kronmuttern så mycket att trumman knappt går att snurra för hand. Lossa därefter så att trumman rullar lätt. För hårt ansatt/åtdragen kronmutter resulterar i överhettade/brända lager. Kontrollera gärna detta igen efter någon vecka.
KOMPAKTLAGER:
Ska ej smörjas. Kronmuttern dras åt med momentnyckel (280-300 NM).
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Jag förstår, trodde det var koniska lager och dem brukar man kunna känna när det är ok draget.ClasseClas skrev:Det är klart att jag inte lossar kronmuttrarna med momentnyckel även om jag skrev så. Jag hade inne mitt släp på service inför första besiktningen och fick hjullagren och ett par bromsbackar bytta så nu tänker jag hålla efter släpet på ett bättre sätt. Verkstan rekommenderade starkt att kronmuttern ska dras till 280 Nm och så stipulerar Valeryd också: [länk]
Så jag tänker använda mig av momentnyckel även till släpet.
Åk förbi en lokal bilverkstad med en pistagekrans så få du säkert låna en momentnyckel en timme. De nycklar som klarar över ca 200 Nm brukar ju kosta från dryga tusingen upp till flera tusen så det kanske är en onödig investering.
Nu lär det knappast bli exakt 280 Nm i alla fall då 99% av de som har momentnycklar aldrig släpper på fjädern mellan dragningarna så momentet kan misstämma en hel del. Det var det jag menade med att höfta om du har en som klarar 200Nm. Dra tills det klickar å så drar du lite till. Det blir troligen lika bra som en okalibrerad momentnyckel med sabbad fjäder.
Givetvis kan jag tänka mig att använda mer än en nyckel speciellt om det blir billigare. Vilket fabrikat på fasta momentnycklar köpte du? Butik?tallmilan skrev:
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Jag letade lite i Google efter billiga momentnycklar och snubblade över detta smarta tips.
Ta en badrumsvåg och ställ dig på när du ska spänna. Räkna ut hur mycket kraft du behöver lägga på med din hävarm och dra uppåt tills utslaget på vågen har ökat motsvarande den önskade kraften.
http://www.zatzy.com/teknik/227468-dra-angivet-moment-momentnyckel.html
Ta en badrumsvåg och ställ dig på när du ska spänna. Räkna ut hur mycket kraft du behöver lägga på med din hävarm och dra uppåt tills utslaget på vågen har ökat motsvarande den önskade kraften.
http://www.zatzy.com/teknik/227468-dra-angivet-moment-momentnyckel.html
En sak man skulle kunna tänka sig är att förlänga en momentnyckel.
Säg att man har en 70cm lång och förlänger den med 70 cm till.
Dvs rakt ut vågrätt åt höger en 70cm förlängning, sen längst ut på denna 70cm momentnyckel också vågrätt rakt ut åt höger.
Då blir väl det inställda momentet dubblerat?
Om man drar till 100Nm till klicket så blir det 200Nm på skruven.
Det borde det väl bli?
Dvs rakt ut vågrätt åt höger en 70cm förlängning, sen längst ut på denna 70cm momentnyckel också vågrätt rakt ut åt höger.
Det borde det väl bli?
Jag fattade noll av det där.... :SMikael_L skrev:En sak man skulle kunna tänka sig är att förlänga en momentnyckel.
Det borde det väl bli?
Edit: Menar du en specialgjord skaftliknande pryl som det sitter t.ex ett 1/2" urtag på längst ut så att momentnyckeln kan fästas i?
Redigerat:
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
Men en momentnyckel klickar väl på rätt moment, oavsett om du håller längst in eller förlänger 3 meter, skillnaden är ju att du inte behöver ta i lika mycket för att uppnå det momentet om du förlänger, och måste ta i mer om du håller längre in på momentnyckeln.Mikael_L skrev:En sak man skulle kunna tänka sig är att förlänga en momentnyckel.
Det borde det väl bli?
Angående att en momentnyckel ska nollas gäller ju bara äldre/enklare, en bra modern har ju inte det problemet.
Har själv en Stahlwille som inte har några sådana nackdelar.
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
Mikael L, nu förstog jag hur du skrev, du menar att man ska sätta momentnyckel på den förlängda delen, och på bulten där momentet ska vara sätter man bara ett fast skaft?
Då får man ju helt andra saker som påverkar också, gäller ju att hela förlängningen är stum som fasen, inget jag skulle göra iallafall.
Då får man ju helt andra saker som påverkar också, gäller ju att hela förlängningen är stum som fasen, inget jag skulle göra iallafall.