Jag ska till och köpa mig min första handöverfräs och jag har lite funderingar. Hade tänkt mig en liten fräs som jag ska kunna fräsa med på frihand och i ett litet bord i från Jula.

Jag hade tänkte mig prisklass från 1500:- och uppåt men helst så billigt som möjligt. Då främst Bosch POF 1400 ACE, men såklart sneglar jag på de lite dyrare modellerna typ DW621 och Festool OF 1010. Det jag kan läsa mig till på forumet så verkar Dewalten vara de flestas favorit.
Det som talar för Festoolen är att jag redan har skenor och deras dammsugare, men det känns ju lite saftigt att köpa en fräs för drygt 5000:- när jag aldrig använt en förut. Funderade på om det finns några fräsar som går att använda till festoolskenorna, eller om det bara är att hosta upp dom pengarna om jag ska använda skenorna.

Någon som har tips och idéer?

/Kalle

Alla "går" ju att använda till Festools skenor, man får bygga en liten adapterande släde bara.

..Vilket är på min egen todo-lista. Den här tråden är nog ett bra ställe att fråga om folk ute i stugorna gjort nån lyckad sådan variant?

Festools OF1010 är en jätte trevlig maskin att arbeta med. Men det är precis som du säger att det kostar mycket. Köp en lite billigare fräs, fixa en adapter för att kunna köra längs skenan om du vill det. Köp sedan lite bättre frässtål ist, för det är ju trots allt det som ger resultat. Vill man sen ha bättre kvalitet och märker att man faktiskt använder fräsen så mycket att man vill lägga pengar på en festool så är det bara att köpa för du kommer inte att bli besviken!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.