Har provat liknande (ej på skruv i trä) och har haft mycket bra resultat. Ofta har skruven lossnat redan när man borrar med den vänstergängade borret. Och till skillnad från traditionella skruvutdragare så har jag inte lyckats bryta någon av denna typ. Men det kan såklart hända, och då är man generellt sett i en klart sämre sits än innan...
 
Daniel_N skrev:
Har provat liknande (ej på skruv i trä) och har haft mycket bra resultat. Ofta har skruven lossnat redan när man borrar med den vänstergängade borret. Och till skillnad från traditionella skruvutdragare så har jag inte lyckats bryta någon av denna typ. Men det kan såklart hända, och då är man generellt sett i en klart sämre sits än innan...
Skruvutdragare har jag använt, men mest i metall och betong. Det vänstergängade borret har jag missat. Jag brukar borra med ett vanligt borr och sedan dra i skruvutdragaren. Är det vänstergängade borret ett vanligt borr?

--- Mats ---
 
De vanliga brukar väl kallas grispitt..
En torxbits som bankas ner i skruven brukar annars göra susen.
 
raveper skrev:
De vanliga brukar väl kallas grispitt..
En torxbits som bankas ner i skruven brukar annars göra susen.
Skulle inte satsa på att banka ner en torxbit i en skruv som sitter i trä, eller lättbetong, eller plåt. Det finns säkert situationer när det bästa är att banka ner en torxbit (till exempel skruven är monterad i en tjock betongbalk med en rejäl betongvägg bakom och utan puts, eller i 4 centimeter tjockt mjukt järn som sitter i en 350 kilo tung konstruktion utan hjul och som inte känns värdefull). För de mer vanliga situationerna tror jag mer på att borra ut för en avdragare, eller göra en slits för en rak skruvskalle.

--- Mats ---
 
Slitsa med dremeln och flatmejsel har alltid funkat bra när jag varit i trångmål.-
 
Mats Bengtsson skrev:
Skulle inte satsa på att banka ner en torxbit i en skruv som sitter i trä, eller lättbetong, eller plåt. Det finns säkert situationer när det bästa är att banka ner en torxbit (till exempel skruven är monterad i en tjock betongbalk med en rejäl betongvägg bakom och utan puts, eller i 4 centimeter tjockt mjukt järn som sitter i en 350 kilo tung konstruktion utan hjul och som inte känns värdefull). För de mer vanliga situationerna tror jag mer på att borra ut för en avdragare, eller göra en slits för en rak skruvskalle.

--- Mats ---
Jovisst. Annars kan man ju svetsa på en mutter.
 
Dom där sista knepen med dremel och svets funkar väl bara om den avbrutna skruven sticker ut en bit. Vilket verkligen inte alltid är fallet. Koniska utdragare tycker jag inte om, eftersom de är koniska och pressar isär skruven ju mer man vrider. Bättre då med något jämntjockt med vassa kanter som kan greppa i ett borrat hål. Till exempel http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ustning/Avdragare/Skruvutdragarsats-20-delar/ , fast av bättre kvalitet. Ganska likt knepet med torxbits, men här får man med borr som är gjorda för att passa bra.

De där pryttlarna som TS länkar till verkar intressanta, särskilt för att de är försedda med "vänstergängade" borr. Som Daniel_N skriver kan det ofta räcka med att borra motsols för att den avbrutne lille rackaren ska lossa. Dessutom har dom midja. Förhoppningsvis går dom ju av där (om dom alls ska gå av alltså) och då har man chansen att skruva ur dom med en hylsa.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Dom där sista knepen med dremel och svets funkar väl bara om den avbrutna skruven sticker ut en bit. Vilket verkligen inte alltid är fallet. Koniska utdragare tycker jag inte om, eftersom de är koniska och pressar isär skruven ju mer man vrider. Bättre då med något jämntjockt med vassa kanter som kan greppa i ett borrat hål. Till exempel [länk] , fast av bättre kvalitet. Ganska likt knepet med torxbits, men här får man med borr som är gjorda för att passa bra.

De där pryttlarna som TS länkar till verkar intressanta, särskilt för att de är försedda med "vänstergängade" borr. Som Daniel_N skriver kan det ofta räcka med att borra motsols för att den avbrutne lille rackaren ska lossa. Dessutom har dom midja. Förhoppningsvis går dom ju av där (om dom alls ska gå av alltså) och då har man chansen att skruva ur dom med en hylsa.
Jag använde oftast de utdragare som Stefan länkade till (fast Ridgid och Belzer). Händer att de går av tyvärr. Men som stefan skriver så pressar de inte ut skruven. Styrningen är dessutom till mycket stor hjälp när man ska borra.

Vänstergängade borr finns i olika utförande, mina ser ut ungefär som vanliga borr. Så kallade grispittar använder jag helst inte alls, har ingen bra erfarenhet av dem.
 
raveper skrev:
De vanliga brukar väl kallas grispitt..
En torxbits som bankas ner i skruven brukar annars göra susen.
brukar också använda torxbits, man behöver inte slå så hårt för att få ner dom med rätt dimension på borrhålet.
Sedan tar jag slagskruvdragaren till det, funkar kanon varje gång.
 
Redigerat:
Apropå dremel och att skruven skulle behöva sticka ut, njae, med tunn skiva så har jag slitsat även djupare sittande skruvar och skruvat ur dom med flatmejsel. Det blir ju ingen speciellt massiv förstöring av allt omkringliggande av grunda slitsar som går ut en liten bit från där skruven eller fästelementen ifråga sitter
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.