Har bestämt mig för en slaghack till min MF135 antaligen en agrimaster enligt data nedan antingen 1,6m eller 1,9m, behöver hjälp vilken jag skall ta. priset är en tusenlapp hit eller dit, Ngn som kan detta?[/FONT]
]KL 1600 bredd
]160 hk25-30 vikt345kg[/]
KL 1900[ bredd[/190 hk35-40 vikt370kg[/

Redigerat:
Det är ju alltid schysst när slagbredden stämmer överens med spårvidden, så man kör grensle över förra slaget när man tar nästa.
MF135 är på 47hk va?

Tänkte höra om det blev nån affär och vilken du köpte? Är du nöjd?
Har själv tänkt köpa en agrimaster och har kollat på samma modeller som du men är lite tveksam vilken jag ska välja, har en MF 35 som jag ska hänga den bakom. Båda ska ju fungera enligt spec men undrar om dom upplevs tungdriven. Är ju 35 hk i min.

jag köpte en kl1600, den fungerar kanon, har dragit över åkrar och även ganska rejäla vasspartier utan att det känts överdrivet tungt,

Q
Va ligger dom i för prisklass? Vars handla du?

Mvh

okej, kul att hör. Ska använda den på gammal åkermark som inte vart brukad på väldigt länge, har inte kommit upp så mycket sly men väldigt stora grästuvor. Tror du att den på 1,9 meter blir för tung driven för min traktor?

quattro1: Den bredare kostar ca 29 tusen plus moms, den mindre ca 1500 billigare, det finns en återförsäljare i Piteå

okej, kul att hör. Ska använda den på gammal åkermark som inte vart brukad på väldigt länge, har inte kommit upp så mycket sly men väldigt stora grästuvor. Tror du att den på 1,9 meter blir för tung driven för min traktor?

quattro1: Den bredare kostar ca 29 tusen plus moms, den mindre ca 1500 billigare, det finns en återförsäljare i Piteå

köp inte 1900:an du vinner nog mer på att ha tillräckligt med power för att få bra snurr på 1600:an, jag har kört av ganska mycket grövre material och det har gått fint. Ställde ut den förbi en däcket också

Du kanske har rätt i det, kommer att bli lite tuffare körning första året då det gäller att få bort alla tuvor och ris, men kommande år så blir det skonsammare :)

Vad menar du med en däcket?

Justerade ut lyftarmarna så kanten på hacken går utanför ena däcket istället för mitt bakom traktorn?

precis tack för det inlägget! Kommer åt lite vid sidan av traktorn på det sättet, kan vara praktiskt ibland

Fel, flyttade fästena på slaghacken så de sitter asymmetriskt, finns 2 positioner på kl1600 och 1900.

Jaha okej, det är ju inte så dumt alls :) Man klarar ändå vinkeln på kraftutagsaxeln då ? Vad har du ställt klipphöjden på?
Tror nog att det lutar åt en kl 1600 iallafall.
Har vart inne på en betesputs(Kuhn) tidigare, men efter att ha hört med lite olika så faller nog valet på en slagklippare, eftersom det är mycket stora tuvor och en del småris. Ska åka och betälla en i slutet av februari så man är redo till våren :)

Tack för all hjälp :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.