BOSCH Multislip PMF 180E 889kr på Bauhaus.

Sen har vi Fein Multimaster FMM 250 - start för 1849 hos Conrad.

Fein verkar ju mer etablerad, denna maskin säljs ju i alla butiker.
Jag har faktiskt prövat båda modellerna, båda gör jobbet, Boschens blad känns ömtåligare och mer väsnades men kan ha kört hårdare de gångerna också dock. Anar att Fein är lättare att få tag på nya blad till.
Men jag vet inte, värt 1000kr extra? Eller ska man snåla och tänka att snart kommer nya maskiner och då kan man lägga den tusenlappen på nästa modell?

Sen har vi Fein Multimaster FMM 250 - start för 1849 hos Conrad.

Fein verkar ju mer etablerad, denna maskin säljs ju i alla butiker.
Jag har faktiskt prövat båda modellerna, båda gör jobbet, Boschens blad känns ömtåligare och mer väsnades men kan ha kört hårdare de gångerna också dock. Anar att Fein är lättare att få tag på nya blad till.
Men jag vet inte, värt 1000kr extra? Eller ska man snåla och tänka att snart kommer nya maskiner och då kan man lägga den tusenlappen på nästa modell?
Hur ofta använder du den ? Jag har haft två Fein...en Top och en Start....Top har jag kört sönder. Köpte sedan en 10,8V bosch som jag är nöjd med men det är ingen större kraft iden när vilket kan behövas när man gör längre sågningar. Så jag åkte till Jula och köpte en Kina maskin för 199:- bara för att ha som extra maskin. Nu är ju inte sladdarna av bästa kvalitet på Kina maskinera så jag tänkte att jag kunde ju ta den långa fina sladden från min trasiga Fein maskin. Skruvade isär dessa för att skifta sladdarna och märker att Fein och kinamaskinen för 199:- är EXAKT identiska invändigt det skiljer alltså ingenting dessa emellan. Visst det kan skilja i materialval mella kina och Fein men om jag inte kör dagligen med maskinen hade jag tagit Kina maskinen för 199:- och hellre köpte ett annat bra verktyg för mellanskillnaden.
Hum. Inte bra att så dyr maskin går att köra sönder. Tror faktiskt jag kommer använda den rätt ofta, men inte under långa intensiva stunder.
Kollade Jula och hittade bara FERM Multiverktyg OTM1001 230w för 399kr 2meter sladd Varvtal: 11000-18000 v/min. Effekt: 230 W. 230 V.
Kollade Jula och hittade bara FERM Multiverktyg OTM1001 230w för 399kr 2meter sladd Varvtal: 11000-18000 v/min. Effekt: 230 W. 230 V.

Det som jag verkligen stör mig på FEIN maskinen (Som jag för övrigt anser vara gudomlig) är att bladen kostar en halv arm och ett ben.
Vojma här på forumet dillade om en adapter så att bosch bladen går att kör på Fein maskinen vilket, iaf, ger billigare drift på maskinen. För bladen, dom går åt! q(;^
p
Vojma här på forumet dillade om en adapter så att bosch bladen går att kör på Fein maskinen vilket, iaf, ger billigare drift på maskinen. För bladen, dom går åt! q(;^
Använder Boschen i jobbet dvs dagligen och den klarar av det galant.
Den rekommenderas helhjärtat.
Rörande klingor så är Boschs bättre så ta nån billig om man skall gå in i betong och Bosch för finliret.
/Kent
Den rekommenderas helhjärtat.
Rörande klingor så är Boschs bättre så ta nån billig om man skall gå in i betong och Bosch för finliret.
/Kent
Denna kanske: http://www.lawson-his.co.uk/scripts/details.php?cat=Multitools Bosch&product=126087slacker skrev:Det som jag verkligen stör mig på FEIN maskinen (Som jag för övrigt anser vara gudomlig) är att bladen kostar en halv arm och ett ben.
Vojma här på forumet dillade om en adapter så att bosch bladen går att kör på Fein maskinen vilket, iaf, ger billigare drift på maskinen. För bladen, dom går åt! q(;^p
jo ibland blir man förvånad när en maskin för 2500:- i princip är samma som kostar 250:-, fein och julas maskin görs säkert på samma fabrik och jag har svårt att tro att jag skulle
betala 10ggr mer för att få en bättre sladd
...ska själv köpa boschen dels pga bladen
men har flera kompisar som köpt billighetsalternativet och är nöjd med resutlatet....
/
M
betala 10ggr mer för att få en bättre sladd
men har flera kompisar som köpt billighetsalternativet och är nöjd med resutlatet....
/
M
Julas billiga har art nr 010-638. Jag köper julas billiga sågblad som passar på min Bosch.
Jag kör den gröna för husbehov och tycker den fungerar bra. Har inget att jämföra med, men den gör ändå jobbet på ett rimligt sätt. Jag stör mig på att den väsnas mycket samt att sladden är av skitkvalitet och för kort.
Bra köp är det iaf.
Bra köp är det iaf.
Har den gröna Boschen, tycker att den är helt OK. Lite surrig i händerna, men om man bara använder den för hobbybruk så duger det säkerligen. Mycket bra att bladen är mycket billigare Feins motsvarighet, lätt att kvadda bladet på en spik eller liknande när man håller på och fixar.
Tycker dock att dynan till hörnslipen är skit, har bränt 3st trots att jag försökt vara så försiktig som möjligt. Men det hände ju även vid ett tillfälle med min tidigare Fein...
Tycker dock att dynan till hörnslipen är skit, har bränt 3st trots att jag försökt vara så försiktig som möjligt. Men det hände ju även vid ett tillfälle med min tidigare Fein...
Jag insåg att jag hade behov av en Multimaster ibland och löste den saken så här.
Köpte en Bosch Multimaster till min son i julklapp för ett par år sedan men jag lånar den då och då och har nog använt den betydligt mer han han själv gjort.
Dessutom löser det framtida julklappsproblem, i år får han några blad och en sats slippapper till Boschen.
Har nyligen renoverat några trösklar och upptäckte först då hur suverän slipfunktionen på Boschen är.
Köpte en Bosch Multimaster till min son i julklapp för ett par år sedan men jag lånar den då och då och har nog använt den betydligt mer han han själv gjort.
Dessutom löser det framtida julklappsproblem, i år får han några blad och en sats slippapper till Boschen.
Har nyligen renoverat några trösklar och upptäckte först då hur suverän slipfunktionen på Boschen är.
Haha....juste att du köper julklappar till sonen som du sedan själva använder, smart:blushing:bekin skrev:Jag insåg att jag hade behov av en Multimaster ibland och löste den saken så här.
Verktyg som bara används vid enstaka tillfällen tycker jag det är klokt (smart) att inte ha dubbel uppsättning av. Vi bor inte så långt från varandra och han är enda barnet och ska väl en dag ärva de verktyg jag har samlat på mig under åren.
Men vi har varsin skruvmejsel
Men vi har varsin skruvmejsel