bengtn
bengtn: [citat] Det kan man ju också göra om man har nöje av att göra egna verktyg. Så här skriver John Economaki, BCT, om det. /B
13 svar · 4,5k läst
A
Flyttad
A
Flyttad
M
myrstack: Har iofs storebror GCM 10S men skyddet för klingan kärvade ordentligt utan lite olja då och då. Kan vara värt att testa att hålla uppe skyddet med handen och känna om den är lika trög att sänka
3 svar · 2,7k läst
snickarboden
snickarboden: Jo, jag tänkte på att förlänga handtaget vilket är ett big no no. "Hylsförlängningar" sen är lite småkul, har ett gäng sådana och där är en stor skillnad på de bättre kontra de billigare, hårdare att sätta i och ur de dyrare men de viker sig inte lika lätt. Det där spärrskaftet hade jag inte ens velat ha, mutterkiller ungefär. /Kent
9 svar · 3,6k läst
K
KungAnka: Har klämt på AEG ST 800 XE på Bauhaus. Lagom stor och bra grepp, plus att man kan ändra sågvikel utan verktyg. Men den kostar typ 1800:- har jag för mig. Har inte hitta bättre pris nånstans. Har en del AEG-grejor, riktigt bra. Ska bli en sån cirkelsåg om jag byter. Seltmann... bra tipps! Om frakten ligger på 15 euro så blir det nästan exakt 2000:- för Bosch 135:an med
8 svar · 7,5k läst
Fnularn
Fnularn: Jag äger själv två limpor och trivs bäst med det, men ska ja va ärlig tycker ja handväske-modell (har en på jobbet) är trevligare vid snäv kontursågning uppifrån. Gubbarna svär när man sätter en limpa i händerna på dom :-) , så de hela handlar nog om mer om ren vanesak!
38 svar · 9,7k läst
Fnularn
Fnularn: Har en polare som jobbar för en större betongfirma som gjuter större grejjer som p-garage, grunder till stora offentliga byggnader m.m, han säger att dom enbart körde hilti förr när det gällde håltagning och bilning. Mycket pga kvaliten, servicen och utbudet av maskiner. Men andra märken som dewalt, bosch,hitachi makita har kommit ikapp och man får bil-maskiner för 1/3 med bra
26 svar · 15,6k läst
vojma
vojma: OK - då blir det till att komplettera upp med olika spännhylsor. Tack för snabbt svar!
2 svar · 2,9k läst
End
End: Det går, se bara till att den är centrerad och inte vobblar.
2 svar · 1,8k läst
v-g
v-g: vojma:Som en kulhammare med mothåll ungefär ;)
12 svar · 3,0k läst
·
W
William: När jag renoverade träbåt kallade vi sån borr pliggborr. För att slippa få vatten stående i ett gammalt skruvhål borrade man ur det med pliggborren och proppade sedan med en koniskt formad plugg/"pligg". Borren slipade man till efter eget önskemål i pelarslipen. En kort pliggborr går att slipa till utefter slipstenens långsida, in mot axeln, bara man passar fingrarna. /W.
8 svar · 4,3k läst
G
GSM-Peter: [citat] ?? Finns det en annan Hitatchi-serie till bara för kampanjer?? /Peter
35 svar · 5,2k läst
Nimajneb
Nimajneb: har du kollat om det inte finns för 860 eller 865. Dessa är ju i princip samma maskiner.
3 svar · 1,7k läst
H
Hemek: Hej. Jag har en äldre Ryobi överhandsfräs som har ett fast varvtal på 22000 rpm, kan man bygga om eller komplettera den så att man kan reglera varvtalet ner mot 10000 rpm.
0 svar · 1,3k läst
K
KungAnka: OK, 3 olika Blå Bosh. 10 zoom är den billigaste, GMS 120 går att hitta för 1000:- och sen finns en för 6000:- Den billigaste är kass, bra, då struntar jag i den. Den dyraste är för dyr. Och mellanmodellen vet jag inget om. Nån som provat? Clas Ohlson hade en för många år sen som såg ut som en förvuxen överstrykningspenna med ett hjul och några dioder. Den var hyffsad, i alla fall
2 svar · 2,6k läst
G
Grop: Korrosion i motorn bildas inte bara när motorn körs. En orsak till den korrosion du såg kan t ex vara dålig korrosionsskyddning från fabrik. Om motorn skeppas ofylld, vilket den troligen gör om den inte levererades som färdigbyggd gen-set aggregat tex, så står det luft i kylkanaler. Har då motortillverkaren inte gjort hemläxan fullt ut, så kan korrosion starta under transporten
16 svar · 10,0k läst
S
skogstomten: Har redan ett DW 7023 som jag är hyfsat nöjd med. Tänkte nu investera i en ny såg Bosch GCM 8Sj och då kostar det ju BARA 1200kr extra för att få med sågbordet GTA 3800. Är Boschbordet bättre än mitt Dewaltbord på något sätt? Ska man sälja DW bordet och köpa ett GTA 3800 bara för färgens skull ;) Någon som behöver en AL-KO geringssåg utan slide men rejält stadig och bra såg
0 svar · 2,3k läst
Johan Rubank
Johan Rubank: Jo, det är så. Du kan köpa en ny såg för 200:- tandspetshärdad. Eller en omfilbar för 500-2000:-. Sen beror det på vad du ska ha den till, storlek på veckopeng mm. Mina hittade jag begagnade för 10:-/st.
11 svar · 11,3k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Precis som nämns ovan att "genomlupen luftmängd" är missvisande skall man veta att det finns fler risker för missvisning. Det ntressanta är egentligen hur mycket luftmägd kompressorn kan avge vid det tryck du behöver (någonstans mellan 4-6 bar är troligt, men beror på viket verktyg du kör). Det kan skilja mellan vilket tryck kompressorns avgivna luftmängd har specificerats. En
7 svar · 14,7k läst
M
-MH-: Har satt in nytt pelletsförråd i "cykelgaraget", och det slog mig att jag kanske skulle göra om det hela till en liten träverkstad istället. Är inte sugen att blanda mitt bilmekande med mitt träarbete. Inget avancerat alltså, kapa lister, renovera fönster, hyveljustera lite grand, men framför allt ha verktygen. Kapa lite grövre material om jag får behovet av att bygga lite i 2"x4" typ
0 svar · 2,7k läst
·
F
Fixar_Krille: Jag tar av stången med munstycket låter vattnet rinna ut bakvägen samtidigt som jag låter högtryckstvätten gå. Sen sätter jag på stången och då funkar det alltid. Kanske inte optimalt men ett tipps
9 svar · 12,5k läst
S
sankaboy: Då föredrar jag nog ett Fogelstasläp för 9500:- men tack för tipset i alla fall. Det lutar nu åt ett obromsat LS650U släp. Fogelsta eller vad det nu blir för märke. De kör ju med samma modellbeteckning till och med.
53 svar · 16,9k läst
T
traktor05: En liten uppdatering! Slungan har fortsatt att krångla och orsaka ett alternativt humör MEN PROBLEMET ÄR LÖST! Jula var vänliga nog att skicka en kortare rem till mig och det löste bekymret med en rem som hela tiden hoppar av, alternativt krängs av. Nöjd och glad, åtminstone för tillfället. :-)
9 svar · 38,4k läst
G
Gilbert: norton har kapskivor i 6" som är just över millimetern tjocka RC6NZP heter de dyraste. wurth har en som är 1,6mm och heter 0664 131 501 ahlsell en likadan från tyrolit som heter 237565 så lite alternativ finns det ju.
17 svar · 5,5k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Låter som avancerade tester om du drar ut spisen i verkstaden för att testa luftfiltrets förmåga att rena organiska ångor. Eftersom vi har kylskåpet i garaget kan jag meddela att den verkar göra väldigt lite skillnad på vitlökslukt med. --- Mats ---
6 svar · 1,4k läst
nino
nino: vi använde en sån för 10år sen för att sätta ut höjder före flytspackling, funkade sådär...
1 svar · 1,4k läst
Johan Rubank
Johan Rubank: Jodå, det tar lång tid att gå igenom allt intressant på dessa länkar !
2 svar · 1,2k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: schysst man tackar...jag letade i en gammal cobolt katalog från 2006 och där var den inte med. Go jul
2 svar · 1,1k läst
M
MatsTyresö: Jag skulle kalla det en rak instickskoppling för plaströr (den här typen av "slang" kallas normalt för plaströr). Fabrikatet ser ut att kunna vara SMC eller möjligen Festo (inte för att det spelar någon roll). Inuti kopplingen finns små "klor" av metall som griper i plaströret, det är så röret hålls fast. Avtätningen sker med en o-ring som ligger an mot plaströrets utsida (alltså
5 svar · 4,6k läst
·
1457g
1457g: Både jag och farsan brukar montera biltemabatterier i våra egna fordon och i truckar i jobbet, dom brukar funka helt ok. Senaste åren har vi nog köpt ca 30-40st och endast ett har blivit dåligt snabbt.
8 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.