Behöver borra 2st 5mm-hål i en ringnyckel, den skall skruvas upp på en träplakett. Funkar det med en vanlig HSS-borr, eller krävs det mer speciella metoder? Vill helst inte limma fast nyckeln, iom att jag kommer att ha distanser mellan nyckeln och trät.

Du kan inte limma fast invändigt gängade hylsor/rörbitar som distanser och skruva fast dessa bakifrån plaketten?

Testar att borra från baksidan först. Om det inte funkar så har jag iaf kanske skapat bättre yta för limmet att bita i.

Jag vågar inte säga hur svårt det blir att borra i nyckeln. Jag misstänker att det är stor skillnad på olika tillverkares CrV. Funkar inte vanliga HSS-borr så testa titanbelagda borr av bra kvalitet, de är otroligt mycket starkare. Om även dessa skulle gå bet så är mitt tips borr med hårdmetallspets, se denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/verkty...-hittar-jag-tungsten-carbide-tipped-borr.html

Lite skärvätska är aldrig fel när du borrar.

Ett annat tips som borde fungera är att slipa ett hål med en rak slipmaskin, var dock försiktig, det är lätt att det hugger. Och hålet kommer såklart aldrig att bli så fint som med ett borr.

En gång så blev jag tvungen att borra i en hylsa av CrV och det gick fint med ett vanligt HSS borr och lite smörjspray.

Klart. Borrade ett pilothål med 1,5mm och sedan 2mm, efter det började det gå trögt. Slipade då bort material från baksidan med vinkelslipen längs med nyckeln, så att det återstod ca1mm material vid pilothålen. Körde till slut igenom detta tunna materiel med 3,5mm för att kunna dra en skruv igenom. Körde med en 12mm-nyckel från Cotech, vänd så att man endast ser "Chrome Vanadium 12" och inte Cotech. Kändes rätt bra att det inte var en Kamasa, den hade sannolikt varit värre att borra i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.