bax skrev:
Sant!
Tycker dock jag ser en del trådar där många drar iväg beställningar på nyss nämnda saker samt Axminsters lyft inför att bygga sitt första bord. När det kan funka lika bra med enkla anhåll och snabbtvingar. Jag har själv fräst ett spår i mitt bord för en kommande T-skena, nu inser jag att jag aldrig kommer att använda det.
Tycker man kan klara sig rätt långt med ett enkelt anhåll, en rak bräda med två tvingar. Det jag inte tycker man klarar sig så bra utan är en lyft. Det behöver inte vara nån fancy lyft nödvändigtvis men bör kunna prestera funktionerna byte av stål ovanifrån samt höj- och sänk med vev.
Det går givetvis utan, men min erfarenhet är ändå att man blir demoraliserad av besvären och försöker slippa byta stål och skärhöjd.
 
Mr Handyman skrev:
Tycker man kan klara sig rätt långt med ett enkelt anhåll, en rak bräda med två tvingar. Det jag inte tycker man klarar sig så bra utan är en lyft. Det behöver inte vara nån fancy lyft nödvändigtvis men bör kunna prestera funktionerna byte av stål ovanifrån samt höj- och sänk med vev.
Det går givetvis utan, men min erfarenhet är ändå att man blir demoraliserad av besvären och försöker slippa byta stål och skärhöjd.
Instämmer. Just problemet med att kunna ändra djupet lätt får mig att gå från fräsbordet till Domino eller Leigh jiggen istället, båda är bra på just den saken.

--- Mats ---
 
Mr Handyman skrev:
Det jag inte tycker man klarar sig så bra utan är en lyft.
Där håller jag med, tycker dock att Axminsters lyft är overkill för en nybörjare, en enklare variant räcker långt. Nu är det OT, jag lägger ner nu.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.