26 720 läst ·
27 svar
27k läst
27 svar
Tryckluft - tryckförlust per meter slang?
Om diskussionen bara handlar om tryck, så är ju naturlagarna så att trycket är det samma oavsett hur många meter slang det rör sej om.
Handlar diskussionen om luftflöde, då minskar ju det givetvis om slangen har en klenare dimension inv. Det är ju naturlagarna som styr det.
Handlar diskussionen om luftflöde, då minskar ju det givetvis om slangen har en klenare dimension inv. Det är ju naturlagarna som styr det.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Det kan mycket väl vara så fallet, jag är för kass på sådant där för att kunna se skillnaden. Det tar sin lilla tid att bygga upp trycket på den iaf, men när väl trycket har kommit upp så tar det evigheter att få ut luften. Har en så länge bara provat mutterdragaren på den och då sjönk trycket obemärkligt efter hjulskifte på fyra jul, hade 7 bar kvar efteråtAmarace skrev:
Såg att 1/2-slang inte kostar så jädrans mycket, finns biligt på både jula och biltema, så jag drar iväg idag och handlar dyckertpicka o slang... här ska det naglas trä.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Här!pär h skrev:


Såg att den går upp till 12 (12-25 är rött fält, men säkerhetsventilen slår ifrån vid 12).
Ska ta och se om det går att göra en rengöring på den och en liten service... ser ut som om den behöver det. Möjligt att den drar ström så in åt h-e, den går i varje fall inte bara på en fas... men det fungerade utmärkt med förlängningsslang på 20m och dyckertpistol, åtminstone för det 30-tal dyckert jag sköt iväg bara för skojs skull (alla som äger spik- eller dyckertpistol har nog ett mindre skjutfält någonstans)
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tryckfallet är proportionellt mot kvadraten på flödet. Omvänt innebär det att inget flöde, inget tryckfall alls. Tänk trädgårdsvattenslang. När man först öppnar munstycket tvärt (flöde = 0) pissar den ganska långt, men sedan minskar trycket ganska snabbt och stabiliserar sig på ett lägre tryck (kortare pissning) vid det givna flödet uppstår ett visst tryckfall som
Som redan sagts ovan, det går säkert utmärkt med riktigt långa slangar till verktyg som bara behöver tryck men litet och momentant flöde.
Som redan sagts ovan, det går säkert utmärkt med riktigt långa slangar till verktyg som bara behöver tryck men litet och momentant flöde.
Vet inte om detta kan vara till ngn hjälp när det gäller att beräkna tryckförluster.Har inte kollat så noga.Men när jag lackar så märker jag stor skillnad i tryckförlust med för lång slang.
http://translate.google.com/translate?hl=sv&langpair=en%7Csv&u=http://www.engineeringtoolbox.com/pressure-drop-compressed-air-pipes-d_852.html
http://translate.google.com/translate?hl=sv&langpair=en%7Csv&u=http://www.engineeringtoolbox.com/pressure-drop-compressed-air-pipes-d_852.html
Jo, så är det. Lite billigare sprutpistoler kräver inte så mycket luftmängd, men de finare kräver väldigt mycket luft. Så mycket att även på en kortare längd går det åt en riktigt tjock slang.mrVoodoo skrev:
Så det kan vara idé att alltid köpa en rejäl slang till de första 10 metrarna, det gör en skillnad till och md på en så enkel sak som renblåsning.
--- Mats ---
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Nu har jag spikat en väggpanel inomhus i varje fall med 20m och det gick lysande. Ska ta och köpa mer slang för nu kan jag faktiskt köra dyckertpickan överallt i kåken för lister mm också. Perfa. Tar någon minut bara att få upp kompressorn till typ 6 bar, men sedan höll den trycket fint.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Här kommer en teoretiskt förklaring till trådskaparen, ber om ursäkt ifall jag tjorvat ihop någonting under omskrivningen av formeln..
Moodydiagram för riktigt höga flöden hittar ni tex på http://me1065.wdfiles.com/local--files/handouts-and-links/moody.jpg
Snabbräknat så får man t.ex ett tryckfall på ~4 bar i en 30 meter lång, 10mm slang vid ett flöde på 200 l/min, där flödet är ut ur slangen och inte det som önskas
Och som det är sagt tidigare, så är tryckfallet = 0 när ingen luft förbrukas, t.ex en spikpistol borde inte uppleva något stort tryckfall.
Moodydiagram för riktigt höga flöden hittar ni tex på http://me1065.wdfiles.com/local--files/handouts-and-links/moody.jpg
Snabbräknat så får man t.ex ett tryckfall på ~4 bar i en 30 meter lång, 10mm slang vid ett flöde på 200 l/min, där flödet är ut ur slangen och inte det som önskas
Och som det är sagt tidigare, så är tryckfallet = 0 när ingen luft förbrukas, t.ex en spikpistol borde inte uppleva något stort tryckfall.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
