J
JPW: En slipmus "CoTech" från CO. Sexti spänn typ, helt bortkastade. Den slipar lika bra (inte alls) på som av, men lever om mer på än av. Jag blir lika förbannad på mig själv som köpte den som på tillverkaren som lever av att slösa bort resurser på att tillverka skit som inte ens är tänkt att funka.
77 svar · 14,4k läst
phl
phl: Förlåt, tänkte på mjukstarten. Blev lita snurrigt där...
3 svar · 8,3k läst
R
Robert-san01: OK. Tror du den är OK till att vibba kantbalkar mm på en mindre garageplatta?
2 svar · 1,8k läst
B
Braf: skulle vilja se den våldtäktsman som inte backar när hans tilltänkta offer drar upp en sån här liten sötnos ur väskan... [bild]
10 svar · 4,2k läst
L
L. Mäkinen: Hade med hustrun in på Swedol idag för jag behövde köpa en lamphållare. När jag stod och grävde som bäst undrade hon om jag hade sett att de hade en massa verktyg med 50% rabatt på de röda prislapparna. "Är du säker på att du inte saknar nåt?" Att jag inte kom på nåt just då får jag gräma mig över.
96 svar · 12,7k läst
phl
phl: Inga HTML-taggar är OK, de kommer "filtreras" bort (inte helt sant men skit samma). Markupen som gäller är BB Code. Såvida admin inte varit allt för restriktiv bör det mesta här fungera: https://www.vbulletin.com/forum/misc.php?do=bbcode
32 svar · 12,5k läst
·
Tobbe Arnesson
Tobbe Arnesson: Finns det andra hjul än Zipp? ;P
21 svar · 3,4k läst
pär h
pär h: Det var en väldigt fin ritning en sådan vore kul att bygga. Tyvärr så har jag ingen användning för den. Pär
8 svar · 1,9k läst
A
Anders_Nilsson: En stor anledning till att tillverkaren tar ut lägre effekt är att man skall klara samtliga driftfall. Naturligtvis känner tillverkaren (Volvo) till alla tricks som t ex Polestar känner till (och mycket mer), men en original Volvo skall klara husvagnsdragning i 200 km/h en varm sommardag på Autobahn och liknande. Plus att tillverkaren brukar lägga in viss marginal för förslitning osv. Det
21 svar · 12,4k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Hittade den, ja det verkar vara den. Förtvivlat dyra slangar. --- Mats ---
12 svar · 7,2k läst
Martin_B
Martin_B: [citat] Tack för ett av de vettigare svaren hittils :) Sett kapdjup på 68mm hittils, det lämnar alltså 47 mm till centrum på skivan där bland annat toppen på växelhuset skall få plats. Hade hoppats på att det måttet på några maskiner var krympt till kanske 30 mm eller så, vilket skulle ge ett kapdjup på 85 mm iallafall. Om än inte perfekt men bättre än 68. Och skall man slänga
24 svar · 15,5k läst
Saxpy
Saxpy: [citat] Ok, ska kolla där. Du har så rätt när det gäller axminster. Tre beställningar den senaste månaden. Tur att frakten är billig...
5 svar · 2,2k läst
B
Benny_P: Jag var inne på Swedol och köpte en TL-5549 för ca 330 kr. http://handla.swedol.se/images/large/TL-5549.jpg Jag såg inte hur man tömde ut luften om det var för mycket i hjulen. Men efter att ha frågat en i personalen som ringde och kollade så fick jag veta. Det ska tömmas om man bara trycker in handtaget en liten bit, det var även det jag misstänkte att så kunde vara. Troligen är det
4 svar · 7,7k läst
·
L
larsigve: Biltema har en 185 mm med 36 tänder. Ett alternativ men jag vill nog helst ha en med 40-64 tänder. Såg att Freuds rekommenderades. Ska ringa sågen i Tärendö. Frågan är om de kan slipa en trapets-slipad klinga - vill minnas att klingan är det. Ska köra förbi där idag så bra taiming på tipset. Hälsn Lars Tillägg: Sågen i Tärendö slipar - vet ej priset än då slipansvarig ska
3 svar · 4,5k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Kanske får förklara mig om billigare papper. Jag menade inte billiga papper i den bemärkelsen du läste det, jag är fortfarande hos kvalitetstillverkarna. Kvalitetstillverkare, till exempel Festool (som ju håller på att ändra just detta), tillverkar just olika sorters papper för färg/inte färg. Finns ingen anledning att gå på deras rubin till annat än för färglös slipning.
18 svar · 6,5k läst
P
pleqtiz: samtliga maskinerna DCF815,DCF610 och DCD710 har motorbroms.. fick hem dom idag och dom är trevliga :wow:
12 svar · 3,0k läst
T
thomasx: Du bör också fundera över om "borra hål i väggar" innefattar sten, betong eller tegel. Dewalt brukar ha batteriborrmaskiner för en dryg tusing, de duger säkert bra för dina syften. Bosch är helt ok också och brukar ha vettiga priser. Det finns ingen anledning att köpa en fullfjädrad proffsmaskin avsedd att gå 8h om dagen för att använda till lite hemmabruk once in a while ;) Själv
6 svar · 2,2k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Ja, men vi skall då komma ihåg att mina hål inte är satta särskilt exakt eller jämnt. Jag har ett antal 20 mm hål (för att klara Festools fästen med skruv underifrån, de är väldigt stabila. Jag har ett stort antal 19 mm hål (gillar Veritas uppsjö av fästen för dessa), men har lite blandad kompott.. Hålen sitter tätt (ungefär samma avstånd som MFT, men frihand och inte
6 svar · 1,9k läst
Drakir
Drakir: [citat] Det där sa hon bara.
14 svar · 2,6k läst
raveper
raveper: Du verkar ha både gott om tid och ont om plats. Bygg ett nytt garage istället..
11 svar · 11,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag använder klyvsågen typ: [bild] till en enda sak ... Klyva brädor och reglar, 1/2-meters bitar likväl som 5-meters. Det är bl.a klädselbrädor som ska få rätt bredd som smygar och foder osv osv. Det känns nästan lite löjligt att ha en så stor maskin för endast ett sånt litet bruk. Men jag är samtidigt glad att jag har den, för den är tidseffektiv i dessa tillfällen.
19 svar · 3,0k läst
B
b8q: [citat] Men nu täcks den ju av durkplåt, så då borde den väl hålla ett tag?
5 svar · 3,8k läst
Patrick E
Patrick E: Kan rekommendera Julas "Toolflex" hängare till krattor, förlängningsskaft, borstar mm. Funkar till allt med runt skaft av metall eller trä. http://www.jula.se/redskapshallare-339039 Det finns också skenor att montera dessa på.
9 svar · 20,4k läst
B
ByggareFred: Lutar åt att det blir ett besök hemma hos Harald Nyborg och köpa deras 230mm. Det är ju alltid tryggt att ha den i garaget ifall man behöver den vid senare tillfälle. Slippa åka iväg o hyra... Men! hoppas den håller för sommarens projekt då kvaliten inte e den bästa.
5 svar · 6,8k läst
S
stomneby: denna funkar bra vid handslipning av lite större borrar men med bra syn är den en god hjälp även till lite mindre diametrar. http://www.esska.se/esska_se_s/slipmall-foer-spiralborr-till-50-mm-o-forum.html
23 svar · 38,0k läst
Tobbe Arnesson
Tobbe Arnesson: Inte kollat på ett tag men Tormek-priserna verkar ligga på samma nivå oavsett land och ingen är direkt billigare på dem.
17 svar · 20,4k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Kul omdefiniton. Så vi vill bara ha en dragare, möjligen två (när jag tänker efter har jag två). Sedan vill man ha en reserv, möjligen ett par reserver (när jag tänker efter har jag två reserver båda blå bosch ve-2 pro). :) --- Mats ---
6 svar · 2,3k läst
snickarboden
snickarboden: Är för dålig på metallmaskiner av förståeliga skäl men en nära vän har en stor kinamaskin med remdrift och koordinatbord, betydligt större än julas leksak men ändå kina. Pelaren är typ 150 mm och den väger troligen kring en 150-200 kg. Enfasare. Luna maskinskruvstycke och en del verktyg följer med, bl a planfräs, tror det är en 70 mm's med lösa skär och lite andra. Verktygen
0 svar · 1,7k läst
Saxpy
Saxpy: Nu har jag iallafall lagt en "sista" beställning. Fascinerande så mycket man råkar handla där varje gång. Det är väl den billiga frakten eller nåt... :-)
4 svar · 1,9k läst
clain
clain: Är lite nyfiken på om någon använt sin ctl26 som våtdammsugare och kan ge en bild av vilken kapacitet den har. Klarar den t.ex av att suga upp vatten från ett (eventuellt "läckande" radiatorledningsrör) ? Ska nämligen demontera några radiatorer imorgon och kommer försöka tömma sytemet helt, men pga lite komplicerande rördragning, se här, så tänkte jag att när jag ändå har
0 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.