20 400 läst ·
17 svar
20k läst
17 svar
Byta upp sig från Tormek till Scheppach?
Sida 1 av 2
På sätt och vis, i alla fall.
Jag har en Tormek, en gammal modell som inte görs längre. Den liknar T3 men har ingen motor, utan man får använda en borrmaskin för drivningen. Dels är detta lite bökigt, dels innebär det att jag inte har någon läderbrynskiva, eftersom där i stället sitter drivhjulet för borrmaskinen. (En fördel kan vara att jag kan montera en borrmaskin på kanske 800W, i stället för T3:s 120W.)
Jag har också en massa jiggar etc.
Nu sålde de en Scheppach Tiger 2000s för 800 på HN. Efter vad jag hört så är jiggarna kompatibla. Den ser ju lite billig ut med sin plastkåpa, men är den användbar?
Jag har en Tormek, en gammal modell som inte görs längre. Den liknar T3 men har ingen motor, utan man får använda en borrmaskin för drivningen. Dels är detta lite bökigt, dels innebär det att jag inte har någon läderbrynskiva, eftersom där i stället sitter drivhjulet för borrmaskinen. (En fördel kan vara att jag kan montera en borrmaskin på kanske 800W, i stället för T3:s 120W.)
Jag har också en massa jiggar etc.
Nu sålde de en Scheppach Tiger 2000s för 800 på HN. Efter vad jag hört så är jiggarna kompatibla. Den ser ju lite billig ut med sin plastkåpa, men är den användbar?
Jag har haft Scheppach Tiger 2000s och har nu en tormek lilla modelen och kan säga att det är stor skillnad på stenarna tormek stenen avverkar mycket bättre och ja jag har tormeks stenjusterare som jag köpte för att använda på Scheppach men det fungerade inte alls något bra tycker jag.
Detta kan jag säga efter att ha använt båda samtidigt för att göra en jämförelse
När jag använde tiger så tyckte jag att det gick smidigt förutom att jag tyckte stenen satte igen fort. Med stenjusteraren vart det lite bättre när man svarvade stenen vart det ännu bättre Ok tänkte jag det kanske är som så att man måste svarva stenen ofta.
Och så snubblade jag över en oanvänd tormek på blocket från ett dödsbo för en 1000 ink frakt och när jag använde den för första gången oj vilken skillnad man avverkar mycket snabbare än vad jag var van vid.
Så sumasumarum jag tycker du skall tänka en gång till då och då dyker det upp på blocket.
Mvh Pär H
Detta kan jag säga efter att ha använt båda samtidigt för att göra en jämförelse
När jag använde tiger så tyckte jag att det gick smidigt förutom att jag tyckte stenen satte igen fort. Med stenjusteraren vart det lite bättre när man svarvade stenen vart det ännu bättre Ok tänkte jag det kanske är som så att man måste svarva stenen ofta.
Och så snubblade jag över en oanvänd tormek på blocket från ett dödsbo för en 1000 ink frakt och när jag använde den för första gången oj vilken skillnad man avverkar mycket snabbare än vad jag var van vid.
Så sumasumarum jag tycker du skall tänka en gång till då och då dyker det upp på blocket.
Mvh Pär H
Jag har haft en Scheppach 2000-något. Bytte sen upp mig till en äldre Tormek SA-250. Tormeken är mycket stabilare, och som PH skriver kan det ha betydelse ibland. Dock tycker jag fortfarande att Scheppachen är mycket maskin för pengarna om man kan få den för 800kr.
Yepp, jiggarna är utbytbara. På min äldre modell av tormek finns inte läderbrynskiva, utan ett gummihjul - funktionen är dock densamma, nämligen att ta bort råeggen och ytterligare polera ytan. Jag gör det inte på knivar, saxar och yxor. För stämjärn så polerar jag först baksidan på utsidan av det extra läderhjul som finns att köpa till tormeken, slipar sen på stenen och bryner sen på gummihjulet. Funderar dock på att övergå till att ta det sista på vanliga stenar (dvs för hand) och på så sätt skippa gummihjulet helt - det är lätt att man rundar eggen.andersmc skrev:
Nu blir det lite OT, sorry för det :blushing:Daniel_N skrev:
Funkar moderna jiggarna på en Tormek sa 250?
Jag har en sådan på gång ifall jag vill. Stenen måste då bytas.
Gissar att "250" står för storleken på stenen? Kan man förutsätta att en sten från T7 skulle passa?
Yepp, moderna jiggar funkar. Dock saknas stödet för brynskivan, men det irriterar mig inte särskilt mycket. Dels kan man använda det vanliga stödet, dels brukar jag undvika brynskivan.V8dc skrev:
Jag antar att stenen passar. Diametern är samma, men hur det är med hålet vet jag inte.