15 524 läst ·
24 svar
16k läst
24 svar
230 mm vinkelslip med störst arbetsdjup?
Makita it is thenNimajneb skrev:
För att återgå till topic: Jag skall ju som sagt ha en vikelslip också, bl.a. till asfalten (det kan jag ju knappast ta med tigersågen haha). Vilken av 230mm maskinerna har störst arbetsdjup (kapar djupast)?
Japp, jag har möjlighet till detta då det finns en del luft bakom, kanske 10-20cm. Däremot kan jag själv inte stå bakom tegelväggen, som jag förklarade innan, varför jag tyvärr inte kan kapa från baksidan. Måste därmed ta allt från framsidan, varför jag också behöver ha kapskivan/sågbladet så djupt in så det (helst) tar hela väggtjockleken på en gång.Mats Bengtsson skrev:
Hoppas bara Benjamin har rätt i att tigersågen går spikrakt i tegelväggen, och inte sticker åt något håll som i t.ex. trä o sånt
För att få en bra rak start, borra ett hål med minsta möjliga diameter stor nog för att få in hela sågbladet genom hela väggen på en gång, då kommer det att vilja starta på samma ställe längs hela vägen.Martin_B skrev:Japp, jag har möjlighet till detta då det finns en del luft bakom, kanske 10-20cm. Däremot kan jag själv inte stå bakom tegelväggen, som jag förklarade innan, varför jag tyvärr inte kan kapa från baksidan. Måste därmed ta allt från framsidan, varför jag också behöver ha kapskivan/sågbladet så djupt in så det (helst) tar hela väggtjockleken på en gång.
Hoppas bara Benjamin har rätt i att tigersågen går spikrakt i tegelväggen, och inte sticker åt något håll som i t.ex. trä o sånt![]()
Men att det skulle förbli rakt under hela sågningen? Kan vara en ide att lämna så mycket marginal att du när du väl sågat bort så mycket att du kommer åt bättre, kan göra lite justeringar...
--- Mats ---
Tycker också det låter lite märkligt. Nästan för bra för att vara sant. Därför hade jag egentligen velat köra in diamantklingan i väggen!Mats Bengtsson skrev:
Men fortfarande så är det ingen som vet vilken 230mm:are som har störst eller åtminstonde stort arbetsdjup. Tillverkarna verkar gärna inte skylta med det liksom.
Det hänger på chaffisen .......Martin_B skrev:
Tigersåga är som att sticksåga.... Taskig såg, taskiga blad och att man pressar på o inte låter sågen jobba så blir det snett o vint.
Nja, tyvärr så är det ju inte så riktigt. Åtminstånde inte när man sågar i trä. Eftersom bladet är tunt och styrs från ett håll, så är det många gånger tyvärr så att materialet styr, inte "chaffisen".Nimajneb skrev:
Har man en professionel sticksåg och använder professionella blad som är anpassade för ändamålet och dessutom har plattan ställd exakt på 0 grader så bladet är exakt i 90 grader i förhållande till plattan, så har man gjort precis vad man har kunnat för att såga rakt.
Jag menar, har du rätt grejjer, gör allt rätt och om du har plattan an mot arbetsstycket, så kan ju inte du (chaffisen) göra någonting åt att träet styr bladet åt fel håll. Kommer det t.ex. en gren i virket som ju är hårdare än övriga delar av stycket, så styr ju bladet åt den mjuka delen automatiskt. Du kan inget göra så mycket åt det, mer än att avbryta och börja om på nytt i hopp om att det skall gå rätt andra gången.
Skall man såga rakt med tunn klinga måste man ju ha bandsåg till det.
Det finns ju en anledning till varför man gärna inte använder sticksåg när man vill att det skall bli 100% rakt
169 kr + moms dygnet att hyra en kapmaskin med 125 mm skärdjup på cramo. http://www.cramo.se/Web/Apps/Products/ProductGroup.aspx?id=7570&epslanguage=SV
Varför ens fundera på något annat än att hyra en riktig maskin?
Och bara för att man lägger alla snitt man behöver göra med kapmaskinen samma kväll så innebär det ju inte att man har en massa "påbörjade" projekt. Ett par sågspår i vägg och väg märks ju knappt efter att dom är uppsågade.
Och bara för att man lägger alla snitt man behöver göra med kapmaskinen samma kväll så innebär det ju inte att man har en massa "påbörjade" projekt. Ett par sågspår i vägg och väg märks ju knappt efter att dom är uppsågade.
cem77 skrev:169 kr + moms dygnet att hyra en kapmaskin med 125 mm skärdjup på cramo. [länk]
Detta börjar bli lite tröttsamt.
1. Vi har inte Cramo där vi bor. Vi har tillgång till Stål & Dyr bl.a., men inte Cramo. Jag har hört mig för med de olika uthyrningsfirmorna och notan lär sluta på runt 600-700 kr med slitage på klinga. Det är för att såga hål i väggen. Skall jag även räkna in maskin för att göra snitt i asfalten tillkommer det ytterligare lika mycket (minst).
2. Sågspår i vägg? Om jag hyr en maskin som sågar rätt igenom? Jag kan inte ha en tegelvägg som bara står och balanserar och väntar på att välta på exempelvis mina barn. Annat är det med asfalt naturligtvis, där man smidigt kan göra spår men ändå använda den.
3. Jag kommer att behöva maskinerna även till ANDRA arbeten, skall jag då hyra maskiner IGEN? Skall jag hyra maskiner varenda gång jag behöver utföra skärning i tegel, betong, asfalt eller sten? Låter inte särskilt ekonomiskt.
4. Det enda jag EGENTLIGEN vill, är att få reda på vilka maskiner som har de största arbetsdjupen!!! Tror detta frakommer ganska tydligt i mitt första inlägg.
Snart har det pratats om allt mellan himmel och jord i denna tråd, förutom arbetsdjup på 230 millimeters vinkelslipar!
Ursäkta irritationen men om man frågar någon om vad klockan är, vill man inte ha svaret! Varför vill du veta det? eller Vad är det för fel på analogklockor?
Frågar man efter vägbeskrivning, så vill man inte få svaret: Vad skall du där och göra? Varför vill du dit? Det finns andra ställen också, varför inte åka dit istället?
Jag får ta en öl eller något och lugna mig nu
En öl låter som en god ide.
Angående 230mm vinkelslipar så är skillnaden i kapdjup liten mellan olika modeller. Eftersom du vill ha mycket kapdjup för att slippa bryta loss bitar så många gånger är mitt tips att de fåtal millimetrar som kan skilja mellan olika modeller inte bör inverka på ditt köp - det kommer helt enkelt inte att påverka antalet bitar att bryta loss i en 120mm vägg.
Angående 230mm vinkelslipar så är skillnaden i kapdjup liten mellan olika modeller. Eftersom du vill ha mycket kapdjup för att slippa bryta loss bitar så många gånger är mitt tips att de fåtal millimetrar som kan skilja mellan olika modeller inte bör inverka på ditt köp - det kommer helt enkelt inte att påverka antalet bitar att bryta loss i en 120mm vägg.
Daniel_N skrev:Angående 230mm vinkelslipar så är skillnaden i kapdjup liten mellan olika modeller. Eftersom du vill ha mycket kapdjup för att slippa bryta loss bitar så många gånger är mitt tips att de fåtal millimetrar som kan skilja mellan olika modeller inte bör inverka på ditt köp - det kommer helt enkelt inte att påverka antalet bitar att bryta loss i en 120mm vägg.
Tack för ett av de vettigare svaren hittils
Sett kapdjup på 68mm hittils, det lämnar alltså 47 mm till centrum på skivan där bland annat toppen på växelhuset skall få plats. Hade hoppats på att det måttet på några maskiner var krympt till kanske 30 mm eller så, vilket skulle ge ett kapdjup på 85 mm iallafall. Om än inte perfekt men bättre än 68. Och skall man slänga ut 1.500-2.000 kr på en sådan maskin är det smartast att kolla upp siffror före inköp - siffror som tyvärr inte skyltas med för mycket.
Får väl bara välja en maskin då helt enkelt och hoppas på det bästa.
Klicka här för att svara