12 454 läst ·
21 svar
12k läst
21 svar
Volvo S40 Rappakalja, eller något att ha?
Vad är naivt och vad i ditt inlägg säger emot vad jag skrev? Jag är övertygad om att trimfirmorna kan sin sak. Deras sak är att förse kunden med en motor som är starkare och gärna snålare än original. De allra flesta motorer går inte sönder på många år i alla fall och i princip ingen kund kommer att kontrollera om den fortfarande uppfyller avgaskraven. Trimfirmorna lär i alla händelser inte lägga lika mycket tid på styrsystemet som tillverkaren gör.gadu^ skrev:Lite naiv syn på det hela tycker jag... Det kan ju noteras att det finns mindre seriösa trimfirmor (som du hänvisar till ovan) och de som verkligen lägger ned mååånga utvecklingstimmar och tester på sin programvara att optimera bilen.
Sålde min S40 för 5år sedan med trim. Den nya ägaren har bilen än idag och är mycket nöjd med den fortfarande.
Erik
Säger bara Polstar, så nej, volvo släpper inte ut den mest optimala inställningen. Eller jo, den mest optimala för att klara hela marknaden. Polstar behöver exempelvis inte bry sig om 91 oktans bensin som finns i exempelvis danmark då sverige inte har någon sådan osv. Vi har som lägst 95 oktan. Ju smalare du kan dra kurvan över vilka marknader som skall täckas ju bättre kan du få effekt, kraft och miljö
Frohike, har inte volvo knacksensor på sina motorer? Högre oktantal medger tidigare tändläge och högre kompression. Med knacksensor justeras tändläget löpande till bästa möjliga med den bensin som för tillfället är i tanken. Kompressionen gör man ingenting åt genom chiptrimning. Tror du själv att någon trimfirma lägger lika mycket tid på att justera motorn som tillverkaren gör? Vid alla temperaturer på vatten och alla temperaturer på insugsluft. Och vid alla barometertryck. Det är lättare att få en motor stark än att få den att ha låga utsläpp. Varför skulle trimfirman lägga tid och pengar på att avgascertifiera motorn när det ändå är olagligt att chiptrimma bilen? Trimfirman säljer en olaglig produkt. Vad skulle de vinna på att minimera utsläppen? Trimfirmans kund önskar hög effekt och möjligen låg förbrukning. Biltillverkaren har mycket mer än så att ta hänsyn till. Bland annat miljön.
Erik
Erik
Nu är det ju så att Polstars trim är inte olagligt och polstar är inte ensamma om att ha ett samarbete med biltillverkare.. Polstar bevisar ju att de kan justera antal hk utan att påverka utsläpp eller andra avgasvärden.
Andra trimfirmor TÜV godkänner sina värden genom bänkning. Så nä jag tror inte att världen är svar och vit, att trimfirmor är en bunt motornördar som bara vill ha ut max effekt. Man tittar mycket på bränsle kontra effekt kontra avgasvärden.
Alla de stora trim-firmorna framhåller att de faktiskt kan få värden som är bättre på alla fronter
Andra trimfirmor TÜV godkänner sina värden genom bänkning. Så nä jag tror inte att världen är svar och vit, att trimfirmor är en bunt motornördar som bara vill ha ut max effekt. Man tittar mycket på bränsle kontra effekt kontra avgasvärden.
Alla de stora trim-firmorna framhåller att de faktiskt kan få värden som är bättre på alla fronter
Det var det jag trodde. Om så är fallet kan man inte optimera bränsleförbrukningen genom vetskapen att motorn inte kommer köras på 91 oktan. I alla fall inte genom att bara ändra i mjukvaran.esox71 skrev:
Polestar var något nytt för mig. De hävdar explicit att bränsleförbrukningen blir oförändrad. Om förändringen består i att höja laddtrycket i vissa driftpunkter så kan man ta ut en något högre toppeffekt utan att förbrukningen ändras på övriga driftpunkter. När trimfirman däremot hävdar att förbrukningen sjunker så vidhåller jag att det sannolikt sker på bekostnad av högre miljöskadliga utsläpp.
Jag hoppas Staffan ursäktar att vi glidit så långt från ämnet.
Erik
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
En stor anledning till att tillverkaren tar ut lägre effekt är att man skall klara samtliga driftfall. Naturligtvis känner tillverkaren (Volvo) till alla tricks som t ex Polestar känner till (och mycket mer), men en original Volvo skall klara husvagnsdragning i 200 km/h en varm sommardag på Autobahn och liknande. Plus att tillverkaren brukar lägga in viss marginal för förslitning osv. Det är detta som gör att trimfirmorna kan höja effekten med bara ändring i mjukvaran, man tar helt enkelt av marginalerna. Sedan finns det som sagt var marknadsföring att ta hänsyn till, en billig turbomotor får inte vara bättre än en dyr V8
. Tillverkare som SAAB som inte har fler än 4 cylindrar kan därför unna sig att vara bättre på turbo eftersom deras köpta V6 från GM är en marginalprodukt. BMW750 har alltid haft en sugtolva men nu har man gått ner till turboåtta. Undrar varför man inte slår på trumman så mycket för detta?
/Anders
/Anders
Klicka här för att svara